کرونا ویروس سیستم ایمنی ضعیف را نشانه می‌گیرد

یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: هر عفونت زمینه‌ایی سیستم ایمنی بدن انسان را ضعیف می‌کند و ویروس کرونا نیز به دنبال سیستم ایمنی ضعیف است.

روزبه بیاتی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: ویروس کرونا پدیده‌ایی نوظهور در علم پزشکی به حساب می‌آید؛ هنوز یافته‌ها در زمینه درمان این ویروس در حد استدلال و تئوری است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: تقویت سیستم ایمنی بدن با تأمین ویتامین C مسئله‌ای ثابت شده است و در مورد کرونا ویروس نیز این مهم صدق می‌کند. با تقویت سیستم ایمنی می‌توان میزبانی بدن را برای ویروس کرونا کاهش داد، چون به طور کلی ویروس‌ها به دنبال سیستم ایمنی ضعیف هستند.

وی با تاکید بر اینکه استرس به شکل قابل توجهی سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند گفت: استرس و خستگی دو عاملی است که در تضعیف سیستم ایمنی بدن نقش اساسی دارند و بستر را برای پذیرایی از ویروس کرونا فراهم می‌کنند. همچنین این دو عامل روند درمان بیماران کرونایی را هم مشکل تر می‌کند.

بیاتی با اشاره به نقش ویتامین D در درمان و پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس گفت: بر اساس یافته‌های موجود ویتامین D تا حدودی می‌تواند بر گیرنده‌های کرونا اثر بگذارد؛ برای بیماران بستری شده در واحد آی سی یو هم ویتامین D و کلسیم تجویز می‌شود. به طورکلی ویتامین‌ها در جلوگیری از بروز عفونت در بدن نقش مهمی دارند، اما شواهد نشان می‌دهد ویتامین D نقش پر رنگی در مبارزه با ویروس کرونا داشته است.

این متخصص بیماری‌های عفونی در مورد اهمیت واکسن آنفلوانزا تصریح کرد: ویروس موجودی زنده است و هر ساله جهش جدید دارد که در مورد آنفلوانزا نیز این موضوع صدق می‌کند. خوشبختانه در تهیه واکسن آنفلوانزا نوع جهش در ۶ تا ۹ ماه ابتدایی سال میلادی بررسی می‌شود که بدون شک با تزریق واکسن می‌توان از خطر جهش جدید آنفلوانزا در امان ماند.

وی یادآور شد: با توجه به شرایط فعلی که جامعه در گیر ویروس کرونا است توصیه می‌شود واکسن آنفلوانزا بسیار گسترده‌تر از سال‌های گذشته تزریق شود که بدین ترتیب بتوان از بروز همزمان دو بیماری جلوگیری کرد.

بیاتی افزود: تنها راهکار فعلی برای در امان ماندن از شر ویروس کرونا استفاده از ماسک است؛ ماسک زدن می‌تواند یک جامعه را از خطرات ناشی از کرونا ویروس در امان نگه دارد. متأسفانه در پیک جدید بیماری جوانان بخش عمده بیماران را به خود اختصاص داده‌اند و تنها راه مبارزه در نظر گرفتن مسائل بهداشتی مانند ماسک زدن، شتشوی مرتب دست‌ها و رعایت فاصله اجتماعی است.

کد خبر 436699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.