فضاسازی موفق شهری با پارکلت‌ میسر می‌شود

پارکلت‌ها در افزایش فضاهای عمومی برای عابران پیاده و رونق اقتصادی بسیار موفق عمل کرده‌اند اما هنوز نتوانسته‌اند آن طور که انتظار می‌رود، تردد خودروها را در مناطق کاهش دهند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در چند دهه اخیر جمعیت شهری در سراسر دنیا به طور قابل توجهی افزایش یافته که این امر منجر به ایجاد تغییراتی در فضاهای شهری شده است. اطلاعات سرشماری حاکی است که بزرگ‌ترین شهرهای ایالات متحده آمریکا با جمعیتی بیش از ۵۰۰ هزار نفر، در سال‌های بین ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ افزایش جمعیتی بیش از آنچه در سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۰ وجود داشته، تجربه کردند.

با افزایش شهرنشینی، مشاغل از روستاها به مناطق شهری منتقل می‌شود و با توسعه فرهنگ و تفکر، شهرها نیز گسترش می‌یابند. برنامه‌ریزان امروزی تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا شهرها را مطابق با مقتضیات زمان برای رشد جمعیت در آینده طراحی کنند. در این بین، ایجاد پارکلت به محبوبیت زیادی در میان طراحان و معماران شهری دست یافته است و هر روز بیشتر از قبل در شهرهای جهان گسترش می‌یابد.
پارکلت چیست؟

پارکلت چیست؟

پارکلت‌ها پارک‌های عمومی کوچکی هستند و اغلب در مناطقی ساخته می‌شوند که به خودروها یا جای پارک وسایل نقلیه اختصاص داده می‌شود. پارکلت‌های معمولاً از دو مزیت مهم برای شهر و شهروندان برخوردار هستند؛ این مکان‌ها علاوه بر اینکه باعث افزایش فضای سبز عمومی در شهر می‌شوند، تردد وسایل حمل و نقل موتوری در خیابان‌ها را نیز به حداقل می‌رسانند. این مکان‌ها نقش مهمی در جنبش "شهرسازی نوین" ایفا می‌کنند که مهم‌ترین هدف آن تغییر مالکیت شهری از وسایل نقلیه به مردم است.

در واقع، این فضاهای سبز عمومی شهرهایی دوستدار مردم به وجود می‌آورند و از این طریق زیست‌پذیری آن‌ها را افزایش می‌دهند. البته با وجود تمام ویژگی‌های مثبت ذکرشده، مشکلاتی بالقوه نیز در فرآیند کنونی پارکلت‌ها وجود دارد که باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد تا انتظارات مردم را به درستی برآورده کند.


زیرساخت یکی از مؤثرترین ابزارها در رشد پایدار شهری است که از طریق آن مقامات شهری اولویت‌ها و انتظارات را تنظیم می‌کنند. برنامه‌ریزان شهری در اغلب نقاط ایالات متحده آمریکا در طراحی‌های شهرهای خود، خودروها را بر مردم ترجیح و در بیشتر موارد فضاهای عمومی را به تردد وسایل نقلیه اختصاص می‌دهند که البته پارکلت‌ها این گرایش را برعکس می‌کنند.

معایب پارکلت‌ها

تحقیقات اولیه در مورد پارکلت‌های سانفرانسیسکو، پیشرو احداث پارکلت در جهان، حاکی است که وجود چنین مکان‌هایی در یک منطقه باعث افزایش فعالیت و در نتیجه تردد افراد در محل نصب آن‌ها می‌شود. این وضعیت برای ایجاد شهرهایی دوستدار مردم یک دستاورد بزرگ به حساب می‌آید چرا که مالکیت شهری را از وسایل حمل و نقل به مردم باز می‌گرداند. با این وجود، پارکلت‌ها در کاهش تردد و پارک خودروها در خیابان‌ها اغلب ناموفق هستند چرا که این کار مستلزم ایجاد فضاهای پارک جایگزین برای وسایل حمل و نقل است و البته هزینه‌های زیادی برای شهر به دنبال دارد.


علاوه بر این، پارکلت‌ها از یک الگوی بودجه‌ای بهره می‌گیرند که می‌تواند در آینده اثرات زیان‌بخشی از خود به جای بگذارد. در واقع، این فضاهای عمومی اغلب با بودجه خود مردم ایجاد می‌شوند و کمک مالی دولت هیچ جایی در ایجاد آن‌ها ندارد. پارکلت‌ها به عنوان مکان‌هایی برای بازگرداندن مالکیت شهری به مردم تنها ممکن است در مکان‌هایی ایجاد شود که ساکنان آن از توانایی مالی کافی برای احداث این فضاهای عمومی محبوب برخوردار هستند.

پتانسیل‌های پارکلت‌ها

مردم برای اینکه با موفقیت تمام مالکیت شهر را از طریق پارکلت‌ها به خود باز پس گردانند باید در کنار احداث این فضاها، اقدامات دیگری نیز نظیر از میان برداشتن فضاهای پارک، پهن‌تر کردن پیاده‌روها و بهبود سیستم‌های حمل و نقل عمومی را نیز در برنامه‌های خود جای دهند. علاوه بر این، الگوی بودجه‌ای آنها باید تغییر یابد تا به طور برابر در تمام مناطق شهری، غنی و فقیرنشین، در دسترس عموم مردم قرار گیرد.

برای انتقال محوریت یک شهر از وسایل نقلیه به مردم، باید بسیار جامع‌گرایانه و بی‌طرفانه عمل کرد؛ اینکه برای گسترش این فضاها، بخش‌هایی از شهر به حال خود رها شود نتیجه‌ای غیر از رشد ناپایدار شهری به دنبال نخواهد داشت. ایجاد پارکلت‌ها روش بسیار خوبی برای افزایش فضاهای سبز عمومی در محیط‌های شهری به شمار می‌رود و از این پتانسیل برخوردار است که به بخشی مؤثر در جنبش شهرسازی نوین تبدیل شود. با این حال، هم اینک باید تمام نقص‌ها و معایب آن به طور کامل برطرف شود تا در آینده بیشترین تأثیرپذیری را از خود بر شهرها و بازگرداندن مالکیت آن‌ها از خودروها به مردم به جای بگذارد.

کد خبر 436697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.