بازآفرینی‌های سریالی و چالش‌های ریالی

بازآفرینی شهری مجموعه‌ای از طرح‌های عمرانی و خدماتی است که با هدف ارتقای شاخص‌های خدمات شهری در محلات محروم و کمتر برخوردار اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بازآفرینی شهری در محلات مختلف بر اساس طرح‌های مختلفی که از سوی کارشناسان و مهندسان شهرساز و معمار تهیه شده اجرا می‌شود. اجرای این طرح‌ها بخشی از مهم‌ترین ملزومات اداره شهرها یعنی تقویت زیرساخت‌ها و تأمین امکانات مورد نیاز برای سکونت، تفریح، ورزش و دسترسی ساکنان محلات محروم و کمتر توسعه یافته را فراهم می‌کند.

شهرکرد در مرکز استان چهار محال و بختیاری به لحاظ موقعیت جغرافیایی، اقلیم کوهستانی، تنوع قومی و پیشینه کهن تمدنی از شهرهای مهم کشور است که اجرای طرح‌های بازآفرینی در آن اهمیت زیادی دارد. به‌تازگی پروژه‌های بازآفرینی مختلفی در شهرکرد آغاز شده است و دو پروژه محوطه‌سازی میدان "امامزادگان دو خاتون" و احداث معبر فرهنگی کوچه "مسجد ابومحمد" در این شهر در دست اجراست. هر چند اجرای اینگونه طرح‌ها در محلات مختلف نویدبخش دورانی از شکوفایی و ارتقای کیفی و کمی خدمات شهری برای ساکنان آن‌هاست، اما طولانی شدن اجرای این طرح‌ها سبب بروز مشکلاتی برای شهروندان این مناطق شده که گلایه آن‌ها را در پی داشته است.

عباس محمدی از شهروندان ساکن در کوچه مسجد ابومحمد می‌گوید: سال گذشته کف‌سازی کوچه شماره ۵۰ در این منطقه از سوی اداره راه و شهرسازی آغاز‎ شد، اما اکنون به صورت نیمه کاره رها شده است؛ زمینی در کنار فضای سبز این منطقه وجود دارد که گود شده و به محل تخلیه نخاله‌های ساختمانی و زباله شهری تبدیل شده و برای شهروندان مزاحمت ایجاد می‌کنند.

جمال قرقانی شهروند دیگر ساکن در این منطقه است که می‌گوید: فضای سبز این منطقه فاقد چمن است؛ یک تانکر برای آبیاری درختان قرار داده شده که همین موضوع موجب شده تا کودکان برای بازی از آن بالا روند که این امر برایشان خطرناک است؛ همچنین این بخش از فضای سبز وسیله بازی برای کودکان و چمن مناسب ندارد، کودکان برای بازی از درختان بالا می‌روند که هم احتمال دارد آسیب ببینند و هم شاخه‌های درختان می‌شکند.

این شهروند شهرکردی ادامه می‌دهد: زمین خاکی کنار فضای سبز به پارکینگ خودرو تبدیل شده است، البته وقتی این مکان وجود نداشت برخی خودروهای خود را مقابل منزل دیگر همسایه‌ها پارک می‌کردند؛ این زمین تبدیل به زباله دانی شده که از نظر بهداشتی خطرات زیادی برای سلامت شهروندان دارد از طرف دیگر این زمین به دلیل خاکی بودن موجب خیزش گرد و غبار در منطقه می‌شود.

بازآفرینی شهری، زمینه‌ساز توسعه عدالت اجتماعی

مسعود حبیبی، رئیس سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری شهرکرد می‌گوید: پروژه‌های بازآفرینی طرح‌هایی است که از محل اعتبارات بازآفرینی که به موجب قرارداد حوزه معاونت بازآفرینی و مسکن اداره‌کل راه و شهرسازی استان به اینگونه طرح‌ها تخصیص می‌یابد اجرا می‌شود.

او ادامه می‌دهد: این پروژه‌ها پس از طرح و تصویب در ستاد بازآفرینی شهرستان به تصویب ستاد بازآفرینی استان می‌رسد و قابلیت اجرا می‌یابد.

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری شهرکرد با اشاره به پروژه محوطه‌سازی میدان امامزادگان دو خاتون این شهر و احداث معبر فرهنگی کوچه مسجد ابومحمد، خاطرنشان می‌کند: این پروژه‌ها از طرح‌های بازآفرینی است که کارفرمای آن‌ها وزارت راه و شهرسازی است و شهرداری به عنوان دبیر ستاد شهرستانی و بهره‌بردار طرح وظیفه دارد محل کارگاه را تحویل کارفرما و پیمانکار دهد.

حبیبی با بیان اینکه قراردادهای این دو پروژه در سال گذشته منعقد شده و مراحل تأمین و تخصیص اعتبارات آن بر اساس پیشرفت فیزیکی متفاوت بوده است، تاکید می‌کند: برای پروژه محوطه‌سازی میدان امامزادگان دو خاتون شهرکرد اعتباری با ارزش یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده و پیمانکار در حال حاضر نسبت به اجرای تأسیسات برقی محوطه اقدام می‌کند.

او در پاسخ به این سوال که چرا ابتدا پروژه محوطه‌سازی میدان امامزادگان دو خاتون شهرکرد به اتمام نرسید و بعد از آن احداث معبر فرهنگی محله ابومحمد آغاز شود؟ یادآور می‌شود: این دو طرح عمرانی در حقیقت پروژه‌هایی متفاوت با ردیف اعتباری جداگانه است و هر کدام پیمانکار منتخب خود را دارد، بنابراین مراحل اجرا، تکمیل و بهره‌برداری آن‌ها نیز متفاوت است.

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری شهرکرد می‌گوید: از سال ۹۸ تاکنون از محل اعتبارات بازآفرینی شهرستان و به همت حوزه معاونت بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی بیش از ۱۵ پروژه در شهرکرد اجرا شده که پروژه‌های پیاده‌روسازی بلوار خواجه نصیر با اختصاص اعتبار ۱۰ میلیارد ریال، احداث معبر فرهنگی کوی نمدمالان شهرکرد با اختصاص اعتبار پنج میلیارد ریال، احداث پارک محله ۳۲ بلوار رهبر با اعتبار شش میلیارد ریال، ساماندهی مسیل اشکفت با اعتبار چهار میلیارد ریال، جمع آوری آب‌های سطحی بلوار رهبر با اعتبار پنج میلیارد ریال و اصلاح شبکه معابر با اعتبار شش میلیارد ریال از جمله آن‌ها بوده است.

حبیبی تاکید می‌کند: با توجه به نیمه تمام ماندن تعدادی از این پروژه‌ها تلاش می‌کنیم تا با اخذ مصوبه‌های مورد نیاز تمامی پروژه‌ها تا تکمیل عملیات اجرایی، تأمین اعتبار شود و بهره‌برداری از طرح‌ها به این علت به تأخیر نیفتد.

او با اشاره به پروژه بازآفرینی محله ابومحمد تا آپارتمان‌های نگین، اظهار می‌کند: این پروژه توسط پیمانکار در سال گذشته در حد مبلغ قرارداد انجام شده و پیگیر هستیم تا از اعتبارات بازآفرینی سال آینده نیز ادامه مراحل اجرایی این پروژه به سمت سقاخانه ارباب میرزا ادامه یابد و تکمیل شود.

مالکیت خصوصی مانع اجرای طرح‌های بازآفرینی

سیدرضا هاشمی، سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شهرکرد با اشاره به گلایه شهروندان در خصوص ایجاد نشدن فضای سبز در کوچه مسجد ابومحمد و ایجاد گرد و غبار به دلیل وجود زمین خاکی پشت فضای سبز این محله، می‌گوید: در پروژه ایجاد فضای سبز مشرف به مسجد ابومحمد، اقداماتی مانند کاشت درخت انجام شده و بر حسب ضرورت، احیای محل موجود در دستور کار قرار دارد.

او ادامه می‌دهد: زمین واقع شده در پشت فضای سبز این محله مالک خصوصی دارد و به همین دلیل شهرداری نمی‌تواند در زمینی که مالک آن نیست، طرحی را اجرا کند.

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شهرکرد تاکید می‌کند: اینکه تملک زمین پشت فضای سبز این محله در حوزه وظایف شهرداری نیست و مالک هم حاضر به فروش این زمین نیست؛ اگر از طریق طرح جامع و تفصیلی شهر برای این زمین کاربری فضای سبز در نظر گرفته شده و اعتبارات لازم برای اجرای طرح نیز تخصیص داده شده باشد، امکان تملک وجود دارد، اما در غیر این صورت نمی‌توان مالک را اجبار به واگذاری کرد.

هاشمی با اشاره به مراحل اجرایی احداث و توسعه فضای سبز در این محله شهری، خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر نصب پایه‌های روشنایی در دستور کار است تا در حد بضاعت این فضای سبز احیا شده و از نظر استانداردهای سیما و منظر شهری وضعیت آن بهتر شود.

او اضافه کرد: در سال‌های گذشته حدود یکصد میلیون تومان برای درختکاری، لوله کشی و جدول‌بندی این قسمت از شهر هزینه شده و حدود یکصد میلیون تومان هم برای نصب پایه برق و نیمکت نیاز است که تأمین اعتبار شده و در دستور کار است تا در سال جاری به اتمام برسد.

کد خبر 436691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.