چوب کرونا لای چرخ رانندگان تاکسی

دیگر کسب و کارشان رونق پیشین را ندارد. ناگهان چونان که بلایی آسمانی نازل شده باشد، همه چیز خراب شد و حالا کوهی از مشکلات بر جا مانده که هر روز کمری زیر بار آن خم می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از صبحگاهان تا شامگاه از گوشه‌ای از شهر به منطقه‌ای دیگر می‌روند، با ترافیک و شلوغی خیابان‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند و گاه بدون آنکه دیده شوند کارهای بزرگی می‌کنند. بدون کار آنان زندگی شهری مختل می‌شود و کارها با بن‌بست مواجه می‌شود.

رانندگان تاکسی، اتوبوس و وانت‌بارها همراه همیشگی شهرنشینان و همسفر هر روز آنان هستند، آنان با درآمد اندک و زحمت زیاد تلاش می‌کنند حمل و نقل بار و مسافر در شهرها مختل نشود و امور تردد شهروندان ساده‌تر شود. اما این روزها کرونا بلایی شده دامنگیر آنان و بر مشکلاتشان افزوده است.

مشکلی افزوده بر مشکلات پیشین

ابوالقاسم صابری از رانندگان تاکسی شهرکرد اینگونه از نگرانی‌های خود می‌گوید: امسال کرایه تاکسی مقدار کمی اضافه شد، اما بلافاصله به دلیل شیوع کرونا از رانندگان خواسته شد تا تعداد مسافران خود را به دو نفر کاهش دهند و کرایه را بین دیگر مسافران تقسیم کنند در حالی که در این صورت بین رانندگان و شهروندان درگیری ایجاد می‌شود و بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند دیگر از تاکسی استفاده نکنند.

او همچنین از گرانی سرسام آور بهای لوازم یدکی و تعمیرات خودرو ابراز ناراحتی می‌کند و می‌گوید: قطعه‌ای که تا مدتی قبل به قیمت ۹۰ هزار تومان می‌خریدیم تا یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان گران شده و هزینه تعویض روغن و لاستیک روزانه تغییر می‌کند، آن وقت در چنین شرایطی چگونه می‌توانیم مبلغی از درآمد روزانه را برای تأمین هزینه‌های زندگی پس‌انداز کنیم؟

روح‌الله یحیی‌زاده دیگر راننده تاکسی شهرکردی است که از تغییر شغل برخی همکاران خود خبر می‌دهد و می‌گوید: قرار است به هر راننده تاکسی شش میلیون تومان وام بدهند، مگر این مقدار چقدر از خسارت‌های رانندگان را جبران می‌کند که تازه قرار است اصل پول را با نرخ سود آن پس بدهند؟

او تاکید می‌کند: من سال‌های زیادی از عمرم را در این شغل کار کردم و دیگر نمی‌توانم آن را تغییر دهم، اصلاً امکان آن وجود ندارد؛ در شرایط کنونی مسئولان باید به فکر ما باشند و کمک کنند.

کاهش ۹۰ درصدی درآمد رانندگان

مهرداد میرزائیان، رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری شهرکرد در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان این که از زمان شیوع ویروس کرونا و اعمال قرنطینه، ناوگان حمل و نقل شهری درآمد مناسبی نداشته است، اظهار می‌کند: به دلیل اینکه سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق مترو، تاکسی و اتوبوس تا ۶۰ درصد افزایش می‌یابد، شهروندان تمایل نداشتند از این وسایل استفاده کنند و هنوز هم تمایل زیادی مگر در موارد ضروری وجود ندارد.

او تاکید می‌کند: این وضعیت موجب شده که ۷۰ تا ۹۰ درصد درآمد رانندگان ناوگان حمل و نقل شهری شهرکرد شامل اتوبوس‌ها و تاکسی‌های خصوصی و نیز درآمد اتوبوس‌های ناوگان اتوبوسرانی شهرداری کاهش یابد.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری شهرکرد با بیان اینکه به درستی نمی‌توان گفت کدام بخش از ناوگان حمل و نقل عمومی این شهر از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده است، خاطرنشان می‌کند: متأسفانه سرویس مدارس هم بعد از تعطیلی مدارس درآمدی نداشته است.

تعطیلی بخشی از ناوگان حمل و نقل درون‌شهری

میرزائیان ادامه می‌دهد: رانندگان ناوگان حمل و نقل بار درون شهری نیز در بعضی قسمت‌ها به کلی تعطیل و برخی بخش‌ها بسیار متضرر شدند.

او با اشاره به اعطای تسهیلات حمایتی به رانندگان آسیب دیده از شیوع کرونا، تصریح می‌کند: در حال حاضر شش میلیون تومان تسهیلات با نرخ سود بازپرداخت ۱۲ درصد به رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی اعطا می‌شود و امیدواریم به این ترتیب بخشی از آسیب ناشی از این وضعیت جبران شود؛ البته بسیاری از این رانندگان به قدری در مضیقه قرار گرفته‌اند که قادر به تأمین معاش روزانه خود نیستند.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری شهرکرد ادامه می‌دهد: اتوبوس‌های دارای مالک خصوصی هم که با دو راننده سرویس دهی می‌کرد، به علت کاهش شدید درآمد، رانندگان خود را اخراج کرده و در حال حاضر قادر به تأمین هزینه‌های روزمره سوخت، قطعات یدکی و تعمیرات نیستند.

میرزائیان عنوان می‌کند: در حال حاضر در بسیاری از مسیرها اتوبوس‌ها با تعداد مسافر کم و تاکسی‌ها بدون مسافر یا تنها با یک مسافر حرکت می‌کنند.

او با بیان اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای همه افراد بویژه فعالان ناوگان حمل و نقل عمومی الزامی است، تصریح می‌کند: با توجه به ضرورت رعایت فاصله گذاری اجتماعی، پروتکل‌ها و دستورات بهداشتی از طریق پیامک به کلیه رانندگان تاکسی اطلاع رسانی شده و حداکثر ظرفیت تاکسی‌ها سه نفر شامل یک نفر در صندلی جلو و دو نفر صندلی عقب اعلام شده است که در حال حاضر نیز از سوی همه تاکسیرانان رعایت می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری شهرکرد با بیان اینکه استفاده از ماسک در همه بخش‌های ناوگان حمل و نقل عمومی الزامی است، می‌گوید: رانندگان و مسافران ملزم به استفاده از ماسک در هنگام استفاده از خدمات ناوگان هستند.

میرزائیان با بیان اینکه دفاتر تاکسی‌های بیسیم و هوشمند شامل خطوط ۱۳۳ و دفاتر شماره ۱۸۰۰ نیز با شیوع کرونا به شدت متضرر شده‌اند، عنوان می‌کند: این در حالی است که این بخش از ناوگان حمل و نقل عمومی از فعالیت تاکسی‌های اینترنتی نیز دچار آسیب شده بودند و همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ شرایط را برای آنان سخت‌تر کرده است.

او تاکید می‌کند: همه این مشکلات در حالی است که افزایش قیمت لوازم یدکی و تورم سبب افزایش هزینه‌های روزمره، تعمیرات و استهلاک وسایل نقلیه شده که تأمین آن عملاً از توان رانندگان خارج است.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری شهرکرد گفت: شیوع کرونا و مسائل مرتبط با قرنطینه و اتفاقات بعدی آن منجر به آسیب شدید به در آمدهای ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری اعم از تاکسی و اتوبوس شده است در عین حال سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر از ابتدای شیوع این بیماری در تلاش بوده که خدمت رسانی به شهروندان دچار خلل نشود و آنان بتوانند از خدمات ناوگان با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی بهره‌مند شوند.

کد خبر 436690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.