کنسرت‌های آنلاین نمادین هستند

مشاور خانه موسیقی حوزه هنری اصفهان گفت: کارهایی چون کنسرت آنلاین بیشتر سمبلیک هستند. البته به دلیل اینکه مخاطبان بسیاری آنها را می بینند، برد بیشتری دارند. اگر هنرمندان راهکار هایی بیابند و کارهای خود را با قدرت بیشتری در این فضا ارائه دهند، شاید بشود از شکسته شدن مرزهای موسیقی سخن گفت.

حسن منصوری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، در خصوص تأثیر کرونا بر حوزه موسیقی اظهار کرد: شیوع این ویروس بر وضع کسانی که وابسته به اقتصاد موسیقی هستند بسیار اثر گذاشت. به دلیل اینکه مردم پروتکل‌های بهداشتی را به درستی رعایت کرده و سعی می‌کنند کمتر از خانه خارج شوند، بسیاری از کلاس‌های موسیقی به حد نصاب نمی‌رسد و این مساله هنرمندان موسیقی را در مضیقه گذاشته است.

وی افزود: از طرف دیگر کنسرت‌ها و شادمانه‌هایی که موسیقی در آن فعال بود دچار اختلال شدند و هنرمندان این حوزه از این نظر نیز تحت فشار قرار گرفتند. خصوصاً اینکه این هنرمندان مستقیماً به اقتصاد موسیقی وابسته هستند و از طریق تدریس و اجرا زندگی خود را اداره می‌کنند.

مشاور خانه موسیقی حوزه هنری اصفهان در خصوص تأثیر شیوع این ویروس بر کیفیت آثار موسیقایی گفت: کسی که هنرمند واقعی موسیقی بوده و رابطه‌اش با مبدا آفرینش از طریق موسیقی باشد، دست از فعالیت بر نمی‌دارد؛ حتی اگر گرسنه باشد. بنابراین مطمئناً برخی از اهالی موسیقی با وجود این که در تنگنای اقتصادی قرار گرفته اند، تمرینات خود را انجام داده و قطعات خود را می‌نویسند، اما زمانی که دل آنها از نظر تأمین زندگی و معیشت خوش نباشد، تأثیرات منفی نیز وجود خواهد داشت.

منصوری با بیان این که "بسیاری از هنرمندان قطعاتی کوتاه را در فضای مجازی به اشتراک گذاشتند" اضافه کرد: اگر این مساله برای شنوندگان جا بیفتد که از شبکه‌های مجازی برای بهره بردن از قطعات موسیقی استفاده کنند، شاید اقتصاد از دست رفته حوزه موسیقی باز گردد.

وی افزود: کنسرت‌های آنلاین تا کنون چندان موفق نبوده اند، برای نمونه همایون شجریان یک کنسرت آنلاین برگزار کرد و مبلغ جزئی را نیز برای مشارکت در این کار در نظر گرفت اما پهنای باند وسیع نبود در نتیجه نتوانست حجم زیاد مخاطبان را پوشش دهد و این کنسرت با شکست مواجه شد. در نتیجه مجبور شدند برخی از مبالغ اخذ شده را به مخاطبان باز گردانند. متأسفانه مشکلات اینترنتی داریم و به همین دلیل امکان برگزاری کنسرت آنلاین در سطح وسیع را نداریم.

مشاور خانه موسیقی حوزه هنری اصفهان در پاسخ به این پرسش که "آیا کنسرت‌های آنلاین توانسته است مرزهای سنتی موسیقی را بشکند" تصریح کرد: کارهایی چون کنسرت آنلاین بیشتر سمبلیک هستند. البته به دلیل اینکه مخاطبان بسیاری آنها را می‌بینند، برد بیشتری دارند. اگر هنرمندان راهکارهایی بیابند و کارهای خود را با قدرت بیشتری در این فضا ارائه دهند، شاید بشود از شکسته شدن مرزهای موسیقی سخن گفت اما هنوز تأثیر بنیادینی در عرصه موسیقی اتفاق نیفتاده است.

منصوری ادامه داد: در چند ماه گذشته دنیا در خصوص کاربری شبکه‌های مجازی به نتایجی رسیده است، مثلاً آموزش‌های آنلاین تجربه بزرگی است که بشر به دست آورد و می‌تواند در آینده راهگشا باشد به شرط این که مسائل و مشکلات اینترنت حل شود. این مساله تأثیر مستقیمی بر کاهش ترددها، کاهش آلودگی هوا و ترافیک خواهد داشت و کره زمین به این واسطه می‌تواند نفسی بکشد.

وی اضافه کرد: مطمئناً اجرای رو در رو و زنده چیز دیگری است و شنونده می‌تواند ارتباط بهتری با آن برقرار کند. همانطور که در بحث آموزش آنلاین نیز چنین اتفاقی رخ می‌دهد. ارتباط مستقیم همیشه تأثیر مثبت‌تری خواهد گذاشت. این که از یک صفحه مجازی کنسرتی را ببینیم یا رو در رو، با یکدیگر قابل مقایسه نیستند.

مشاور خانه موسیقی حوزه هنری در خصوص کاهش فعالیت حوزه هنری گفت: کرونا وضعیت اقتصاد و فرهنگ را تحت تأثیر قرارداد. زمانی که برخی از بودجه‌ها و حمایت‌ها حذف می‌شود، حوزه هنری هم دچار مشکل خواهد شد. فعالیت خانه‌های حوزه هنری شاید از نصف نیز کم‌تر شده باشد و یکی از دلایل این است که با احتمال سرایت ویروس کرونا از تشکیل اجتماع منع شده‌ایم.

منصوری تصریح کرد: علاوه بر موسیقی خانه‌های دیگر حوزه هنری نیز دچار مشکل شده‌اند برای مثال نشست‌هایی که خانه کاریکاتور برگزار می‌کرد و هم اندیشی‌ها عملاً حذف شده‌اند و مسلماً مساله اقتصادی پیش آمده باعث می‌شود خانه‌های مختلف حوزه هنری آنطور که پیش تر بود، پوشش مالی داده نشوند و به همین دلیل کارها بسیار کم شده است.

کد خبر 436680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.