۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸
 ذهن افراد مضطراب چگونه است؟

گروهی از محققان ایتالیایی تفاوت ساختاری و عملکردی ذهن افراد مبتلا به اضطراب موقت و مزمن را مشخص کرده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اضطراب نوعی نگرانی رایج در مورد اتفاقات آینده، نتایج امتحانات، نیازهای مالی یا اهداف مربوط به کار است که بیشتر افراد آن را تجربه کرده‌اند. هرچند اضطراب از مغز سرچشمه می‌گیرد، اما می‌تواند بر جسم انسان نیز تأثیر بگذارند و باعث بروز تپش قلب، سردرد، سرگیجه و درد معده شود. فشارهای دنیای مدرن ممکن است باعث افزایش اختلالات اضطرابی شود؛ بنابراین پژوهشگران در حال بررسی این موضوع هستند که اضطراب در مغز چگونه شکل می‌گیرد تا بتوانند روش‌های بهتری برای تشخیص و درمان این نوع اختلال پیدا کنند.

گروهی از محققان ایتالیایی به منظور بررسی این موضوع، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها مغز ۴۲ فرد مبتلا به انواع اضطراب موقت و مزمن را بررسی کردند. آن‌ها اضطراب را به دو دسته کلی "حالت" و "صفت" تقسیم کردند؛ اضطراب حالت کوتاه مدت بوده، در حالی که اضطراب صفت پایدارتر است. پژوهشگران در این مطالعه با استفاده از MRI، تصاویر ساختاری و عملکردی مغز افراد شرکت کننده در مطالعه را که به اضطراب حالت یا صفت مبتلا بودند، ارزیابی کردند. علاوه بر این نوع اضطراب هر فرد با استفاده از آزمون روان‌سنجی مشخص شد.

نتایج بررسی‌های جدید نشان داد که تفاوت‌های ساختاری مغز افراد مبتلا به اضطراب صفت می‌تواند زمینه‌ساز تفکرات منفی تکراری آن‌ها باشد. در مقابل مغز افراد مبتلا به اضطراب حالت دارای تفاوت‌های عملکردی است که ناشی از تغییرات موقت در فعالیت مغز است. به گفته محققان بسیاری از این تغییرات به شبکه حالت پیش فرض مغز مربوط می‌شود؛ زمانی که مغز در حال استراحت است، این شبکه فعال می‌شود.

بیش فعالی شبکه حالت پیش فرض مغز (DMN) باعث بروز نگرانی بیش از حد می‌شود. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که انجام دادن فعالیت‌هایی مانند مدیتیشن می‌تواند به آرام شدن این شبکه کمک کند. محققان معتقد هستند که لازم است پیش از اینکه اضطراب حالت به اضطراب صفت که مزمن است تبدیل شود، باید این اختلال با استفاده از روش‌های خاص مانند روش درمان شناختی مبتنی بر حضور ذهن (CBT) یا تحریک مغناطیسی مغز درمان شود.

نتایج این مطالعه در مجله "Scientific Reports" منتشر شده است.

کد خبر 436671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.