بازیگری رفیق قدیمی من است و اجرا دوست تازه

سپند امیر سلیمانی را بیشتر به عنوان بازیگر، آن هم در عرصه طنز می‎شناسیم، اما چند سالی است که این بازیگر در زمینه اجرا هم فعالیت می‌کند. مجری‌گری او در برنامه خندوانه و در کنار رامبد جوان، بیش از پیش به چشم آمد و نوید نیرویی تازه نفس و البته توانمند را در دنیای اجرا داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سپند امیر سلیمانی این روزها برنامه «مکث» را روی آنتن تلویزیون و برنامه «اینجا شب نیست» را روی موج رادیو، به عنوان مجری دارد. آنچه در ادامه می‌آید، بخش‌هایی از گفتگوی او با خبرنگار ایمنا، پیرامون بازیگری و اجرا است.

اجرای "اینجا شب نیست" در کنار علی ضیا

امیر سلیمانی پیرامون اجرای برنامه اینجا شب نسیت در رادیو گفت: " اینجا شب نیست عنوان برنامه‌ای است که هر شب از رادیو پخش می‌شود و سال‌ها است که پخش آن ادامه دارد. حدود هفت سال پیش هم یک دوره مجری آن بودم. این برنامه هر شب یک یا دو مجری دارد. این بار من به عنوان مهمان با اجرای علی ضیا در این برنامه شرکت کردم و از همان زمان قرار شد دوشنبه شب‌ها، اجرای این برنامه را من و علی به طور مشترک انجام دهیم. اینجا شب نیست مجری‌های ثابت هفتگی دارد، مثلاً سه شنبه‌ها نیما کرمی اجرای آن را بر عهده دارد. "

در اجرا مسئول همه چیز مجری است، اما در بازیگری نه

این بازیگر و مجری درباره تفاوت‌های بازیگری و اجرا، با اشاره به میزان مسئول بودن هرکدام گفت: "اجرا برایم جذاب است و تفاوتش با بازیگری این است که در بازیگری خیلی چیزها دست تو نیست و در واقع تو عضوی از یک مجموعه در خدمت روایت داستان هستی. برای همین هم خیلی وقت‌ها، خوب بودن یا بد بودنت به چشم نمی‌آید و تعیین کننده چیزی نیست. اما مجری نقش خیلی مؤثری دارد چون همین یک نفر است."

امیرسلیمانی ادامه داد: "انرژی مجری می‌تواند باعث خیلی از اتفاقات شود و او را تبدیل به گرداننده ماجرا کند و همین کار را سخت می‌کند. مثلاً من در خندوانه این تجربه را داشتم. وقتی خودم را جای بیننده قرار می‌دادم، می‌فهمیدم باید اتفاقی را رقم بزنم که خیلی از انرژی رامبد دور نباشم و این کار را خیلی سخت می‌کرد. اما مثلاً در برنامه «هزارداستان» که از شبکه نسیم پخش می‌شد و بسیار پرطرفدار بود، با آنکه مجری‌های متفاوتی داشت، اما من جزو کسانی بودم که قسمت‌های زیادی از این برنامه را اجرا کردم. و یا برنامه «مکث» که این روزها از تلویزیون پخش می‌شود نیز مجری‌های متفاوتی دارد که من تبدیل به یکی از مجری‌های ثابت آن شده‌ام. در اجرا مسئول همه‌چیز مجری است، حتی اگر مهمانش حرفی بزند، باز هم مسئولش او است و همین قضیه اجرا را برایم جذاب می‌کند. "

بازیگری به اجرا کمک می‌کند اما الزاماً هر بازیگری نمی‌تواند مجری هم باشد

بازیگر سریال نوروزی «کامیون»، در پاسخ به این سوال که بازیگری چقدر به اجرا کمک می‌کند اظهار کرد: " قطعاً خیلی جاها می‌تواند کمک کند. مثلاً بازیگری در تئاتر برای من باعث شد که وقتی برای اولین بار خواستم جلوی جمعیت اجرا کنم، آن وهم و سنگینی نفس تماشاگر، خیلی من را نگیرد. و یا زمان‌بندی‌ها و بداهه‌گویی‌ها از بازیگری می‌آید، اما اینها دلیل نمی‌شود که الزاماً هر بازیگری بتواند مجری هم باشد. چون اجرا یک سری آداب و قواعد دیگر هم دارد که در بازیگری آن را تجربه نمی‌کنیم و صرفاً ضمن اجرا آن را کسب می‌کنیم."

او در ادامه بیان کرد: "درست مثل بازیگری که شما در کلاس‌های بازیگری یا دانشگاه، چیزهایی را به شکل تئوری می‌آموزید، اما تا جلوی دوربین قرار نگیرید آن اتفاقی که باید نمی‌افتد. "

در اجرا دستم بازتر است تا در بازیگری

امیرسلیمانی در پاسخ به این سوال که بازیگری برایش جذابیت بیشتری دارد یا اجرا، این گونه پاسخ داد: "خیلی در زندگی‌ام به اینکه چه چیزی جذاب‌تر است معتقد نیستم چون هر چیزی جذابیت خودش را دارد. بازیگری برای من یک رفیق قدیمی و سی و چند ساله است که هنوز هم وجود دارد، اما اجرا یک رفیق تازه است که داریم با هم چیزهای جدیدی را تجربه می‌کنیم. اما به طور کلی در اجرا دستم بازتر است و همه چیز در لحظه اتفاق می‌افتد. در بازیگری در نهایت می‌توانی چند بداهه گویی به کارت اضافه کنی ولی در اجرا نه. در لحظه هم نویسنده‌ای، هم یک جورهایی کارگردانی می‌کنی، هم بازی می‌کنی. همه اینها از اجرا یک جهان دیگری می‌سازد که با بازیگری متفاوت است. "

امیراحمدی‌ها را از تلویزیون نرانیم

این بازیگر پیرامون حواشی به وجود آمده برای امیراحمدی، مجری برنامه «صبح به خیر ایران»، بعد از اظهار نظر کنایه آمیزش درباره قهرمانی تیم پرسپولیس که در نهایت باعث اخراج او از این برنامه شد با تاکید بر آنکه تلویزیون باید دست مجری را در اجرا و در حیطه کامل ادب باز بگذارد، توضیح داد: "اصولاً با اینکه شما مسئولیت کامل یک برنامه را به مجری بسپاری و بگویی اگر مهمانت چیزی گفت و یا حرفی از دهانت پرید، اخراج، مخالفم. ولی اینکه شما خودت را یک طرف جامعه قرار دهی و با طرف دیگر، توهین آمیز صحبت کنی، ماجرایش متفاوت است. این دیگر اسمش انتقاد یا شوخی نسیت. کُری خواندن روی آنتن کار اشتباهی نیست، اما استفاده کردن از الفاظی که مؤدبانه نیست، اشتباه است. "

امیرسلیمانی با اشاره به پرسپولیسی بودن خودش گفت: " من خودم پرسپولیسیام و همه می‌دانند، اما هیچ وقت توهین یا بی‌احترامی نکرده‌ام. شوخی و کُری با زشت حرف زدن فرق دارد و اینکه به جای تلطیف کردن فضا، فردایش باز هم بر روی حرفی که زدی پافشاری کنی. من احساس می‌کنم امیراحمدی یا خیلی احساساتی شد و یا فشار زیادی را تحمل کرد. چون خودم کار اجرا می‌کنم، می‌دانم وقتی یک هجمه‌ای به طرفت بیاید چه فشاری را باید تحمل کنی. امیر احمدی می‌توانست درستش کند و این مرحله را پشت سر بگذارد. شاید فشار زیادی که رویش بود شکننده اش کرد و یا شاید نخواست مدیریتش کند، من واقعاً نمی دانم."

این مجری در ادامه بین کرد: "در مجموع به این ماجرا معتقدم که مسئولان باید بگذارند روی آنتن نقد انجام شود، از طرفی هم معتقدم دایره ادب و درست حرف زدن و ادبیات شایسته باید حفظ شود. به اسم شوخی، نمی‌توان هر آنچه در فضای مجازی اتفاق می‌افتد را روی آنتن تکرار کرد. آقای مجری، خانم مجری، دوست عزیز! اگر فکر می‌کنی حرف‌هایی که میزنی شوخی است، به جز فوتبال مسائل دیگری هم وجود دارد که می‌توان با آنها شوخی کرد. مثلاً یک سری ماجراهای اجتماعی یا سیاسی، آنها را هم بگو. اگر قرار است بگوییم شجاع هستیم، باید همه را بگوییم. منظورم امیراحمدی نیست، چراکه او تحصیل کرده و با تجربه است. منظورم مجری‌های جوانی و جویای نامی هستند که اصلاً نمی‌دانند کجا قرار گرفته‌اند که به این راحتی به دور از ادب حرف می‌زنند. می‌خواهند دیده شوند، اما قطعاً ماندگار نخواهند شد. امیدوارم ماجرای امیراحمدی هم حل شود. راه ندادن این مجری‌های بدون تجربه به تلویزیون و نراندن امیراحمدی ها از تلویزیون، درست ترین کاری است که رسانه ملی می‌تواند انجام دهد. "

کد خبر 436667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.