کاهش ۴۰ درصدی شکایات در سامانه آموزش و پرورش

مدیرکل ارزیابی، عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش گفت: در سال ۱۳۹۸، ۱۴هزار و ۳۳۱شکایت در سامانه پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش ثبت شد که ۴۴۰ مورد آنها مربوط به ثبت‌نام مدارس بود. از شروع سال ۹۹ تاکنون نیز حدود ۴ هزار و ۳۲۵ شکایات ثبت شده که در مقایسه با قبل کاهش ۴۰ درصدی دیده می‌شود.

به گزارش ایمنا پایگاه اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، زهرا مظفر در مورد برطرف شدن تبعیض آموزشی در مدارس اظهار کرد: باید مشخص شود که از عدالت آموزشی چه انتظاری داریم و تفسیر ما از عدالت آموزشی چه چیزی است؟ جامعه و آموزش و پرورش باید شرایطی را برای خانواده‌ها فراهم آورد تا در انتخاب مدرسه برای تحصیل فرزندان خود آزادانه عمل کنند. در همین راستا تعدادی از مدارس تحت عنوان مدارس غیردولتی و مدارس خاص در کنار مدارس دولتی شروع به فعالیت کردند و با فعالیت آنها این حق انتخاب و آزادی به خانواده‌ها سپرده شد تا با شرایطی که در جامعه وجود دارد، مدرسه محل تحصیل فرزندانشان را انتخاب کنند.

وی افزود: به همین دلیل در آموزش و پرورش قوانینی تصویب و ابلاغ شده است که در آنها انتخاب نوع مدرسه ۱۰۰ درصد برعهده خانواده و دانش‌آموز است. در جایگاه تصمیم‌گیری نیز همه قوانین و آئین‌نامه‌های مصوب برای مدارس دولتی و غیردولتی، به جز دریافت شهریه که بر اساس تعیین الگوی شهریه از سوی شورای نظارت و هیأت مؤسسان تصمیم‌گیری و به مدارس ابلاغ می‌شود، یکسان بوده و لازم‌الاجراست.

مدیرکل ارزیابی، عملکرد و پاسخگویی به شکایات در خصوص لایحه تعارض منافع گفت: این موضوع در هیأت وزیران مطرح و مصوب شد که در راستای ارتقای شفافیت در امور جامعه، تقویت و پاسخگویی نظام اداری سیاسی در برابر مردم، ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد، لایحه‌ای به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود. البته به دلیل تغییر و تحول مجلس این لایحه مصوب نشد، ولی با تاکید وزیر آموزش و پرورش بر حائز اهمیت بودن منافع عمومی و دولتی بر منافع شخصی، بخشنامه تعارض منافع خردادماه در ۹ بند به استان‌ها ابلاغ شد.

مظفر افزود: برای مثال در تعارض منافع در مدارس غیردولتی افراد مدت ۲ ماه فرصت دارند تا آن را مشخص کنند و در مذاکره با دفتر حقوقی مشخص شد بیش از ۸۰ درصد استان‌ها مکاتبه و گزارش خود را ارائه کرده‌اند. این گزارش‌ها پس از جمع‌آوری به وزیر آموزش و پرورش داده می‌شود تا نقش نظارت بر حسن اجرای این بخشنامه در جلسه سیاستگذاری بررسی شود و این مصوبه را به نحو احسن اجرا کنیم.

وی ادامه داد: هیچ محدودیتی برای ورود به هیچ مدرسه‌ای نداریم. شهریه فوق برنامه در مدارس غیردولتی و خاص بر اساس تعیین الگوی شهریه و خدماتی که در فوق برنامه ارائه می‌شود، است. تعرفه خدمات از سوی شورای سیاستگذاری مدارس غیردولتی تعیین می‌شود و در وزارت آموزش و پرورش برعهده سازمان مدارس غیردولتی است.

سامانه ثبت نظارت و گزارش‌های مردمی راه اندازی شد

مدیرکل ارزیابی، عملکرد و پاسخگویی به شکایات با اشاره به پاسخگویی به شکایات مردمی در ۷ تا ۱۰ روز پس از ثبت شکایات در سامانه shekayat.medu.ir تصریح کرد: در سال ۱۳۹۸، تعداد ۱۴ هزار و ۳۳۱ شکایت در سامانه ثبت شده بود که ۴۴۰ مورد آنها مربوط به ثبت‌نام مدارس بود. از شروع سال ۹۹ تاکنون نیز حدود ۴ هزار و ۳۲۵ شکایات ثبت شده داشته‌ایم که در مقایسه با قبل کاهش ۴۰ درصدی شکایت دیده می‌شود.

مظفر با اشاره به اینکه بیش از ۳۹ هزار بازرس به طور حضوری از مدارس بازدید کردند، افزود: گفت: امسال وظیفه نظارتی را افزایش دادیم و سامانه‌ای طراحی کردیم که از اول تیرماه رونمایی شد تا ثبت گزارش مردمی و ثبت نظارت همگانی و فرآیند ثبت‌نام را بررسی کند. همچنین فرم ۷ شاخصه‌ای مبنی بر تکریم ارباب رجوع و صیانت از حقوق مردم طراحی و در این سامانه‌ها بارگذاری شد. تعداد گزارش‌های مردمی در این سامانه حدود ۹۸۴ عدد بود که ۱۱۵ گزارش در رابطه با ثبت‌نام بوده است. از هزار و ۲۷ فرم که از سوی خانواده‌ها به هنگام ثبت‌نام پر شده بود، ۳۵۰ مورد صرفاً در رابطه با اخذ وجه در سال گذشته بود.

وی گفت: امسال بخشنامه‌ای را برای صیانت از حقوق والدین و دانش‌آموزان به استان‌ها فرستادیم که مبنای آن حضور اولیا در مدارس است. یعنی در هر مدرسه یکی از اولیا را به عنوان ناظر در ثبت‌نام و ناظر بر امور مدرسه تعیین کردیم. بنابراین رویکردمان نظارت اولیا و حق انتخاب اولیا به عنوان اولیای ناظر است.

کد خبر 436639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.