ولایتی: دانشگاه آزاد باید موفقیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی کسب کند

رییس هیئت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این دانشگاه باید برای گسترش علم و فرهنگ در عرصه منطقه و بین‌الملل به ویژه در میان کشورهای اسلامی تلاش کند.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی، علی اکبر ولایتی در مراسم معارفه علاالدین بروجردی معاون جدید بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه با اشاره به حضور بروجردی در مسؤولیت جدید افزود: وی از سال‌های دور در بخش‌های مختلف از جمله وزارت امور خارجه، نمایندگی مجلس شورای اسلامی، ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و … فعالیت‌های چشمگیری داشته است و با تجربیات ارزنده به ویژه در حوزه سیاست خارجی در مسئولیت جدید نیز می‌تواند شرایط رو به رشدی را برای فعالیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دانشگاه فراهم کند که امید است این امر به خوبی محقق شود.

وی با تجلیل از شخصیت و جایگاه مرحوم شیخ‌الاسلام معاون سابق بین‌الملل دانشگاه، گفت: مرحوم شیخ الاسلام یکی از شخصیت‌های برجسته، ارزشمند، متعهد و انقلابی بود که به خوبی در مسئولیت‌های مختلف نقش آفرینی کرد و اثرات ماندگاری را از خود بر جای گذاشت.

رئیس هیئت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: مرحوم شیخ الاسلام نقش اساسی در شکل‌گیری دیپلماسی انقلابی داشت و خوشبختانه به واسطه حضور وی و افرادی همچون شیخ عطار، بروجردی و … ترکیب منسجم، کارآمد و مؤمن در وزارت خارجه شکل گرفت.

ولایتی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی یکی از پدیده‌های منحصر به فرد است که در جمهوری اسلامی ایران تأسیس شد، گفت: این دانشگاه با ظرفیت‌هایی که در اختیار دارد، می‌تواند کارهای اساسی در کشور و منطقه انجام دهد. انتظار از دانشگاه آزاد اسلامی این است که در گسترش علم و فرهنگ به صورت فرامرزی در بین کشورهای اسلامی تلاش کند.

وی گفت: طهرانچی و مدیران و همکاران دانشگاه اقدامات ارزشمندی را انجام داده‌اند و از خداوند می‌خواهیم توفیقات بیشتری عنایت کند.

رئیس هیئت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: ما در کشور دانشگاه‌های متعددی داریم که در آنها افراد برجسته‌ای رشد یافته‌اند، اما تأثیرگذاری جهانی در حرکت علمی باید به دست آید. اما انتظاری که از دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد اینکه بتواند در حوزه علم و فرهنگ موفقیت‌های بین‌المللی داشته باشد.

ولایتی فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه آزاد اسلامی را در جذب دانشجو، اساتید و نخبگان به داخل کشور و همچنین ایجاد زیر ساخت‌های دانشگاه در کشورهای مختلف برای فعالیت‌های آموزشی در جامعه میزبان را مهم دانست و اظهار امیدواری کرد که شاهد رشد کمی و کیفی فعالیت‌ها در این خصوص باشیم.

لزوم وجود دیپلماسی الهام بخش در دانشگاه

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این مراسم تأکید کرد: این دانشگاه در صدد است از تجربه حضور دیپلمات‌های ورزیده کشور که به دیپلماسی علم و مقاومت واقف هستند، بهره گیرد.

محمدمهدی طهرانچی با تأکید بر اینکه دیپلماسی علم، بخشی از دیپلماسی عمومی کشور است، گفت: در ۴۰ سال گذشته هر کجا که به اهل فن رجوع نشده و تنها از دانشگاهیان که از دور دستی بر آتش داشته‌اند، استفاده شده، موفقیتی به دست نیامده که این موضوع اهمیت استفاده از متخصصان و خبرگان را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: در تمام کشورهای پیشرفته، دیپلماسی علمی بخشی از دیپلماسی عمومی و دیپلماسی رفتار با کشورهای دیگر است. لذا با توجه به اهمیت این موضوع، دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان نهادی که ۴۰ درصد از آموزش عالی و آموزش عمومی کشور را برعهده دارد، در صدد است تا از تجربه حضور دیپلمات‌هایی که به دیپلماسی علم و مقاومت واقفند و به آن اعتقاد دارد، بهره گیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی همواره در چند سال گذشته از دیپلمات‌های ورزیده در حوزه بین‌الملل خود بهره برده است، گفت: اگر این اتفاق در دانشگاه رخ نمی‌داد، در شرایط پیچیده خارج از کشور نمی‌توانستیم به توفیقی دست یابیم.

افزایش دو برابری تعداد دانشجویان خارجی

طهرانچی با تأکید بر اهمیت وجود دیپلماسی الهام بخش، گفت: الهام بخشی به عنوان راهبرد نظام علمی در بخش بین‌الملل از سوی مقام معظم رهبری در بند ۶ سند ابلاغیه حوزه علم و فناوری بسیار مورد تأکید قرار گرفته و همین امر اهمیت آن را دو چندان می‌کند. در واقع نگاه علمی شمال به جنوب که در گذشته تاریخی نظام سلطه وجود داشته، تنها با دیپلماسی فعال علمی الهام بخش می‌تواند جایگزین شود که این موضوع باید در دانشگاه انجام شود و نیازمند حضور خبرگان این راه است.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه دکتر ولایتی به عنوان سرآمد دیپلماسی در دانشگاه آزاد اسلامی حضور فعال دارند، گفت: ولایتی همواره در دیپلماسی مقاومت به عنوان یک فرد شاخص شناخته شده است و اولین فردی که از سوی وی به حوزه بین‌الملل دانشگاه معرفی شد، مهندس شیخ عطار بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه مهندس شیخ عطار در زمان مسئولیت خود در دانشگاه، نگاه دیپلماسی ایده آل گرا و عمل گرا داشت، گفت: وی اقدامات بسیار خوبی از تدوین سند راهبردی حوزه بین‌الملل تا افزایش دو برابری تعداد دانشجویان خارجی دانشگاه را در کارنامه خود دارد. او با نگاه مثبت و دیپلماسی فعال و الهام بخش وظایف محوله خود را در دانشگاه انجام داد.

دانشگاه آزاد دارای سازوکار جذب دانشجوی خارجی است

طهرانچی با تأکید بر اینکه نظام توسعه دانشجو به یک باره در دانشگاه به وجود نیامد، گفت: مهندس شیخ‌عطار در این زمینه فعالیت‌های مثبتی از جمله تأسیس دفاتر جذب و هدایت دانشجوی خارجی و پیگیری مسائل دانشجویان خارجی را انجام داد و امروز دانشگاه آزاد اسلامی دارای یک سازوکار جذب دانشجوی خارجی است و این امر اتفاقی در دانشگاه صورت نگرفته است. او توانست مسیر اشتباه واحدهای خارجی در گذشته را اصلاح کرده و با رسیدگی به امور شفاف سازی را در دستور کار واحدهای بین‌الملل قرار دهد؛ با تمام وجود ایستادگی کرد تا شعب خارجی دانشگاه آزاد اسلامی، شعب حیاط خلوت نباشند و این امر از افتخارات وی است.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مهندس شیخ‌الاسلام، گفت: مرحوم شیخ‌الاسلام اسوه دانش، عمل و اخلاق بود. وی ضمن تسلط به دانش دیپلماسی، از مهارت بالا و بینش فوق‌العاده‌ای برخوردار بود. تمام کسانی که ایشان را از نزدیک می‌شناختند اعتراف دارند که یک دیپلمات انقلابی بود و برای ما سعادتی بود که در بازه پایانی عمر ایشان از حضورشان بهره‌مند بودیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: حوزه بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور علاالدین بروجردی و با ترکیبی از علم و عمل بتواند در خدمت نظام اسلامی بوده و در پیشرفت علمی کشور تأثیرگذار باشد.

طهرانچی با اشاره به یکی از فرمایشات مقام معظم رهبری گفت: ایشان اخیراً فرمودند که سیاست آمریکا در میان مدت، محدودیت ایران اسلامی در پیشرفت علمی است و این یعنی علم به حوزه سیاست وارد شده و باید در دانشگاه‌ها در این زمینه تمام توان خود را به کار ببریم تا مانع از توقف پیشرفت علمی شویم.

در این مراسم حکم انتصاب بروجردی به عنوان معاون بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه توسط ولایتی و طهرانچی به وی اعطا شد. در این مراسم همچنین یاد و خاطره مرحوم حسین شیخ الاسلام معاون فقید امور بین‌الملل دانشگاه گرامی داشته شد.

کد خبر 436637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.