اهمیت زیباسازی شهری در دنیای پساکرونا

گذراندن مدت زمانی طولانی در قرنطینه‌های کرونایی، مردم را به درک بیشتر ارزش فضاهای سبز عمومی سوق داده است. این روزها، اغلب مردم از تماشای حیات وحش، باغداری در منازل و پشت بام‌های خود، قدم‌زدن در پارک‌ها و سایر مکان‌های عمومی نهایت لذت را می‌برند و ظاهراً این لذت بسیار متفاوت با دوران ماقبل کروناست.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از دوران قدیم به بشر ثابت شده است که بودن در فضاهای سبز و مکان‌های بیرون از خانه نقش مهمی در حفظ سلامت روحی و جسمی او بر عهده دارد چرا که انسان را به ورزش، برقراری تعامل اجتماعی، کاهش استرس و افزایش نشاط بر می‌انگیزد. شواهد نشان داده است که افرادی از یک خانواده که نسبت به سایر اعضا زمان بیشتری را در فضاهای سبز طی می‌کنند، از اعتماد به نفس و سلامت جسمی بالاتری نیز برخوردار هستند. بحران کرونا در کنار تمام اثرات ویران‌کننده‌ای که بر زندگی انسان بر جای گذاشته، اما نگرش انسان را به شهر و فضاهای عمومی به طور قابل توجهی تغییر داده است.

شواهد حاکی است که در دوران شیوع کرونا، خانه‌هایی با بالکن و محوطه‌های باز بیرونی از ارزش بالایی در میان مردم برخوردار شده‌اند چرا که همگان بیش از قبل به مزایای بودن در محوطه‌های باز پی برده‌اند. علاوه بر این قیمت املاکی که در نزدیکی پارک‌ها قرار دارند نیز به طور شگفت‌آوری افزایش یافته است که این خود گواهی است بر اینکه مردم از ارزش فضاهای عمومی بیش از دوران ماقبل کرونا آگاه شده‌اند.

گروهی از معماران اهل اسکاتلند تلاش کرده‌اند با احداث مجموعه خانه‌هایی به نام CALA اهمیت فضاهای سبز و امکانت شهری را به خوبی تمام به تصویر بکشند. آن‌ها در طراحی این خانه‌ها، ایجاد جوامعی پایدار و فراگیر را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده‌اند و به همین دلیل خانه‌هایی طراحی کرده‌اند که سبک زندگی سالم را در میان مردم ترویج می‌دهد.

معماران خوش‌ذوق بریتانیایی در روستای کیلرن اسکاتلند مجموعه‌ای متشکل از ۸۹ ساختمان طراحی کرده‌اند که حدود ۴۵ درصد از فضای اطراف آن را چشم‌اندازهای سبز تشکیل می‌دهد. در پروژه فوق قرار است یک دهکده سبز کوچک نیز احداث شود تا فضای تفریح و سرگرمی خانواده‌های ساکن در خانه‌های اطراف را فراهم آورد.

مقامات رسمی رنفروشر، شهرستانی بریتانیایی واقع در کشور اسکاتلند نیز قصد دارند برای دوران پساکرونا تعداد ۶۰۵ خانه روستایی در دهکده Thornly Park احداث کنند که در این طرح نیز ۴۱ درصد از حدود ۴۰۰ هزار متر مربع زمین در نظر گرفته شده برای پیاده‌سازی پروژه فوق، به فضای سبز و محیط‌های باز اختصاص داده خواهد شد. خانه‌های این دهکده در اطراف یک چمنزار مرکزی بسیار زیبا قرار خواهد گرفت و یک فضای تفریحی در آن میزبان ساکنان روستا برای گذراندن اوقاتی خوش خواهد بود.

در کلانشهر گلاسکوی اسکاتلند نیز پس از پایان شیوع ویروس کرونا قرار است یک منطقه مسکونی جدید در اطراف پارک Jordanhill ایجاد شود که کاشت تعداد ۴۰۰ درخت در این منطقه در اولویت برنامه طراحان آن قرار دارد. هر یک از ساکنان منطقه مسکونی جدید به اندازه کافی به فضای سبز در بیرون از منازل خود دسترسی خواهند داشت و فضاهای مشخصی به تفریح، پیاده‌روی، پیک‌نیک و ورزش آنان اختصاص داده خواهد شد.

علاوه بر این تمام آپارتمان‌های منطقه از بالکن‌های بزرگی برخوردار خواهند بود تا ساکنان در حین ماندن در خانه نیز به فضای باز دسترسی داشته باشند. یکی دیگر از اثرات مثبت شیوع کرونا بر زندگی بشر، ترویج دوچرخه‌سواری به جای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی بوده است که این کار به سهم خود کیفیت و دمای هوا را به طور مثبت تحت تأثیر قرار داده است. ترویج دوچرخه‌سواری اقتصاد این بخش را نیز رونق بخشیده است چرا که فروش دوچرخه‌های نو از ماه آوریل به بعد تا ۵۰ درصد افزایش یافته است.

کد خبر 436617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.