چرا شهرها باید پارکلت داشته باشند؟

اعضا شوراهای شهرهای استرالیا در تلاشند به سمت زیست‌پذیری گام بردارند و ایجاد پارکلت‌ها جنبشی است که در این بین از اهمیت بالایی نزد مردم برخوردار شده است؛ در یک نظرسنجی شده بین بیش از ۳۰۰ نفر از مردم کلانشهر پرت، مشخص شد که شهروندان استرالیایی تمایل زیادی به داشتن پارکلت در محل زندگی خود دارند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کلانشهر سانفرانسیسکوی آمریکا پیشروی ایجاد پارکلت در جهان به شمار می‌رود که طراحان آن در سال ۲۰۰۵ برای اولین بار یک فضای پارک خودرو را به مدت دو ساعت به یک پارک تبدیل کردند تا نشان دهند که از این مکان‌ها می‌توان به بهترین شکل برای گسترش فضاهای سبز شهری بهره برد. سال بعد به مناسبت روز پارک و به پیروی از حرکت فوق، بیش از ۴۰ پارکلت در سراسر شهر نصب شد و به تدریج وجود پارکلت به جزئی جدایی‌ناپذیر از طراحی شهری تبدیل شد. تدابیر جالب مقامات شهری سانفرانسیسکو در سال ۲۰۱۰ دولت استرالیا را به پیاده‌سازی طرح‌هایی مشابه در سراسر شهرهای این کشور سوق داد.

در حال حاضر بیش از ۵۰ پارکلت محبوب در سراسر کلانشهر سانفرانسیسکو وجود دارد و هر روز بر تعداد آن افزوده می‌شود. این پارکلت‌ها را اغلب صاحبان مراکز تجاری، سازمان‌های غیرانتفاعی و گروه‌های مردمی احداث می‌کنند و از این طریق اقتصاد منطقه را بهبود می‌بخشند. نصب پارکلت‌ها یکی از بهترین روش‌ها برای نشان دادن دموکراسی یک شهر است چرا که همه مردم به طور برابر می‌توانند یک پارکلت، دست کم در مقابل خانه و مطابق میل خود به وجود آورند.

نقش پارکلت در رونق اقتصادی

اغلب مردم در زمینه پارکلت جنبه زیبایی‌شناسی آن را مهم تلقی می‌کنند و نقشی را که این فضاها در رونق اقتصادی محله بر عهده دارند، در بیشتر مواقع نادیده می‌گیرند. بسیاری از صاحبان کافه‌ها، رستوران‌ها و سایر مراکز تجاری در سانفرانسیسکو به توسعه پارکلت در مقابل مرکز فعالیت خود پرداخته‌اند تا از طریق زیباسازی محیط، افراد بیشتری را به سمت استراحت در این مکان‌ها جذب کنند که این کار به سهم خود نقش بزرگی در جلب توجه مشتری ایفا کرده است. به عنوان مثال در منطقه اعیانی کاتسلو در استرالیا، بسیاری از صاحبان کافه و رستوران‌ها با ایجاد پارکلت در محل کار خود به طور شگفت‌آوری با افزایش مشتری مواجه شده‌اند.

با وجود این هواداران پارکلت کمتر به بعد اقتصادی آن توجه می‌کنند و اغلب بعد زیبایی‌شناسی و ایجاد شهرهای زیست‌پذیر را عامل مهمی در ترویج ساخت پارکلت‌ها در نظر می‌گیرند. این افراد به پارکلت به عنوان جنبشی برای سهیم‌سازی مردم در طراحی شهری و در نتیجه به تصویر کشیدن دموکراسی نگاه می‌کنند چرا که همه شهروندان می‌توانند به طور برابر در این فرآیند شرکت کنند. البته اشاره به این نکته حائز اهمیت است پارکلت‌هایی که شهروندان در مقابل خانه یا محل کارشان نصب می‌کنند، تنها توسط خود آن‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، بلکه تمام عابران حتی اگر چیزی خریداری نکنند می‌توانند از فضای آن‌ها بهره گیرند.

چرا پارکلت‌ها محبوب هستند؟

شاید اولین استدلالی که از علت محبوبیت پارکلت‌ها در بین مردم به ذهن همه برسد این باشد که پارکلت‌ها تنها فضاهایی سبز نیستند بلکه مکان‌هایی است که مردم را به استراحت در میان شلوغی‌های شهر دعوت می‌کند. از سوی دیگر اینکه ایجاد پارکلت‌ها جنبشی است که مردم را به طور برابر در طراحی شهری سهیم می‌کند، عامل مهم دیگری در افزایش محبوبیت این فضاها در میان مردم به شمار می‌رود. مهم‌تر از همه اینکه در خیابان‌هایی که پارکلت‌ها شکل می‌گیرد، اغلب تردد خودروها ممنوع می‌شود که همین به افزایش محبوبیت آن‌ها در میان مردم کمک می‌کند. ایجاد پارکلت‌ها می‌تواند نگرش طراحان شهر را در فضاهایی که به پارک خودرو اختصاص داده شده است تغییر داده و نشان دهد که پیش از این چه فضاهای بزرگی از یک شهر بیهوده برای پارک خودرو در نظر گرفته شده است.

کد خبر 436567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.