وندالیسم شهری چگونه کاهش می‌یابد؟

یک دکترای مدیریت شهری گفت: هوشمندسازی و ارتقای کیفیت زندگی شهری در سال‌های اخیر به یکی از مباحث مطرح میان کارشناسان شهری تبدیل شده است، چرا که هوشمند سازی راهی برای بالا بردن کیفیت زندگی در شهرهاست که با همراهی شهروندان با شهرداری‌ها و البته بخش‌های مختلف محقق خواهد شد.

بهرام رضایی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در این باره اظهار کرد: در کلان‌شهرهای توسعه‌یافته جهان هوشمند سازی شهر یک اولویت اساسی و مهم برای مدیریت شهری محسوب می‌شود و در دسته‌بندی‌ شهرها نیز هوشمند سازی یکی از آیتم‌های مهم است.

وی با بیان اینکه سال‌هاست تعریف شهر و کارکرد آن در زیست انسان تغییر یافته و شهر دیگر کالبد نیست و تأثیر به سزایی در زندگی اجتماعی افراد دارد، ادامه داد: زمانی شهر برای ساکنان و شهروندان آن زیست پذیر می‌شود که خدمات‌رسانی آن بر اساس نیازهای روز آنها باشد.

این دکتری مدیریت شهری تصریح کرد: هوشمند سازی شهر فقط به این معنا نیست که شهر مجهز به دوربین‌های مداربسته باشد بلکه زمانی می‌توان گفت شهر هوشمند است که این هوشمند سازی در تمامی حوزه‌های خدمت‌رسانی از جمله حمل‌ونقل، سیما و منظر و دفع پسماند لحاظ شود.

وی گفت: متأسفانه شهر اراک در هوشمند سازی شهری در مرحله جنینی به سر می‌برد، البته توسط شهرداری در این حوزه اقدامات مثبتی شده، اما متولیان شهری باید بیش از پیش در این راستا فعالیت داشته باشند، اولین مؤلفه شهر هوشمند این است که شهروندان هوشمند تربیت کند، در واقع می‌توان گفت شهروندان هوشمند باید در استفاده از وسایل و امکانات هوشمند برای خدمات شهری گریزناپذیر نباشند.

رضایی ادامه داد: در شهر اراک این آموزش شهروندی تاکنون عملی نشده است و با وجود اینکه اراک اسم کلان‌شهر را با خود به یدک می‌کشد هنوز شهروندان آن برای کرایه تاکسی و اتوبوس با وجود اینکه امکان پرداخت الکترونیکی وجود دارد، گریز دارند و از شیوه سنتی یعنی همان پرداخت وجه استفاده می‌کنند.

وی گفت: متأسفانه در شهر اراک حتی بسترها و زیرساخت‌های لازم برای تشویق و ترغیب شهروندان برای استفاده از وسایل هوشمند جهت دریافت خدمات شهری وجود ندارد، به عنوان نمونه هم‌اکنون در بسیاری از شهرهای کشور مجسمه‌هایی که در میدان اصلی جانمایی می‌شود کد QR گذاشته می‌شود تا شهروندان از پیشینه این میدان یا اثر اطلاع پیدا کنند.

این کارشناس شهری افزود: هم‌اکنون شهر اراک یک کلان‌شهر است، اما دریغ از اینکه در یکی از میادین و معابر اصلی این شهر مکانی برای نمایش نقشه الکترونیکی شهر وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: یکی از دلایلی که بر هوشمند سازی شهر تأکید می‌شود این است که تعلق شهری را در شهروندان آن شهر افزایش می‌دهد و به شهروندان خدمات‌رسانی بهتری خواهد شد که همه این عوامل باعث می‌شود وندالیسم شهری در آن شهر کاهش یابد.

کد خبر 436564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.