۵ ماده غذایی که نباید قبل از ورزش مصرف کنید

توصیه‌های تغذیه‌ای در مواجهه با بیماری کرونا، خواص لیموترش، منع مصرف پنج ماده غذایی قبل از ورزش، معرفی چند میوه برای کاهش وزن و رژیم ترک گوشت قرمز و فواید آن برای بدن را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اهمیت و نقش تغذیه در کاهش علائم گوارشی بیماران مبتلا به کرونا، اظهار کرد: مشاورین تغذیه در سامانه پاسخگویی تلفنی ۴۰۳۰ در سطح گسترده‌ای برای نحوه کنار آمدن با این علائم و عوارض بیماری مشاوره می‌دهند.

زهرا اباصلتی با بیان اینکه افراد باید بدانند شیوه تغذیه و اصلاح آن می‌تواند شرایط بهتری را برای سپری کردن دوران بیماری در بیماران فراهم می‌کند، افزود: بیماران در صورت داشتن علائم گوارشی همچون اسهال، استفراغ و دل درد علاوه بر رعایت نکات بهداشتی همچون شستشوی دست‌ها و ضدعفونی سطوح باید مایعات فراوان بنوشند و از نوشیدن مایعات شیرین پرهیز کنند.

وی تصریح کرد: این دسته از بیماران باید از یک رژیم غذایی سبک، حاوی موز، برنج سفید، بلغور جو دو سر، سیب زمینی پخته، مرغ بدون پوست، کمپوت سیب و نان سفید “کم سبوس” که کربوهیدرات بدنشان را تأمین می‌کند و فشار برای رفع را کاهش می‌دهد پیروی کنند.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: بیماران دارای علائم گوارشی در صورت بروز هر یک از علائم کم آبی شدید، اسهال خونی یا مدفوع سیاه و یا درد شدید پهلوها، تب، سرفه و احساس کوتاه شدن نفس‌ها باید فوراً به پزشک مراجعه کنند.

وی با تاکید بر اینکه بیماران مبتلا به کرونا که اکثراً دچار کم اشتهایی شده و کم اشتهایی طول کشیده می‌تواند منجر به سو تغذیه در فرد شود، گفت:: بیماران برای مقابله با این عارضه می‌توانند از میوه‌های تازه همچون سیب، انار، پرتقال، لیموترش، انبه، کدو حلوایی همچنین چای لیمو زنجبیل، ادویه‌ها و گلپر، سمنو جوانه گندم و جوانه نخود، شیر برنج با سیاه دانه و کمی دارچین، شله زرد با خلال بادام و پسته، مغزها و خشکبار استفاده کنند.

اباصلتی اظهار کرد: در صورت بروز درد معده بیماران باید از مصرف غذاهای چرب و فست فودها، مصرف بیش از حد لبنیات، قهوه، نسکافه، چای، انواع شکلات و کاکائو، فلفل و سایر ادویه جات، غلات کامل، غذاهای شور و همچنین پرخوری پرهیز کنند. اما استفاده از نعناع و زنجبیل به بهبود درد معده در بیماران مبتلا به کرونا کمک خواهد کرد.

رژیم ترک گوشت قرمز و فواید آن برای بدن

گوشت قرمز تشکیل شده از پروتئین و چربی است که یکی از مواد غذایی پر کالری نیز به شمار می‌رود. اگر در گذشته عادت به مصرف مقدار زیاد گوشت قرمز داشتید با ترک آن، شاهد کاهش وزن خود خواهید بود. بدن سالم نیازمند سطح معتدلی از اسید و باز (pH) در خون است. به عقیده دانشمندان بسیاری از غذاهای ما اسیدی هستند که گوشت قرمز از جمله مهم‌ترین این غذاهاست و سهم بزرگی برای برهم زدن سطح متعادل بدن ما دارد. با ترک گوشت قرمز می‌توانید تعادل از دست رفته را به بدن خود بازگردانید. نفخ یا باد کردن شکم یکی از مشکلاتی است که با ترک گوشت قزمر حل می‌شود. رفع نفخ در بدن ما منجر به احساس سبکی بیشتر می‌شود و ما دردهای شکمی و روده‌ای کمتری خواهیم داشت. داشتن پوستی شفاف به استفاده از کرم‌های گوناگون ربطی ندارد؛ بلکه از درون بدن این اتفاق می‌افتد. در این مدت برای پاکسازی بیشتر، میوه و سبزیجات بخورید تا رادیکال‌های آزاد بدن از بین بروند. ترک گوشت قرمز به معنای چربی کمتر در بدن است که موجب می‌شود کلسترول (چربی بد خون) به شدت کاهش یابد. کلسترول بالای خون موجب مشکلات قلبی و عروقی بسیاری در بدن می‌شود. کاهش ابتلاء به بیماری سرطان روده بزرگ و کوچک یکی دیگر از فواید نخوردن گوشت قرمز است. به خصوص اگر در خانواده خود سابقه چنان بیماری‌هایی را دارید. با ترک گوشت قرمز ما درصد بروز بسیاری از بیماری‌هایی که به علت اسید اوریک و کلسترول خون یا چاقی، به وجود می‌آیند را کاهش می‌دهیم. کلسترول بالای خون ما را کسل و خسته می‌کند. گاهی هم بیشتر اوقات احساس سنگینی می‌کنیم. با حذف گوشت قرمز از لیست غذایمان انرژی ما بهتر به حالت اکتیو در می‌آیند و متابولیسم بدن بالا می‌رود. اگر ما روزانه ۱۰۰ گرم گوشت مصرف کنیم در سال می‌شود حدود ۴۰ کیلو که تقریباً معادل یک گوسفند متوسط است. این نرخ مصرف، جدایی از مصرف گوشت سفید و گوشت گوساله است. اگر ما بتوانیم کنترلی بر روی مصرف خود از گوشت حیوانی داشته باشیم می‌توانیم به حیات موجودات دیگر و روند چرخه طبیعی محیط زیست کمک کنیم. بهتر است وقتی از خوردن گوشت قرمز امنتاع می‌کنید، از قرص‌های ویتامین گروه ب و آهن غافل نشوید. توجه کنید که ممکن است شما وقتی از گوشت قرمز هم استفاده می‌کنید باز به این مکمل‌ها نیاز پیدا کنید.

معرفی چند میوه برای کاهش وزن

محققان علوم پزشکی اعلام کردند از کیک و شیرینی پرهیز کنید و میزان فیبر خوراکی را افزایش دهید تا بتوانید وزن خود را کم کنید. در شرایط کاهش وزن، یکی از دغدغه‌های فرد، مصرف دسر مناسب است. محققان دانشگاه هاروارد افزودند این دسر برای کسانی که می‌خواهند وزن کم کنند چیزی نیست جز میوه؛ چند میوه که فیبر فراوان دارند برای کمک به کاهش وزن مؤثر است که عبارتند از: کریستن اسمیت سخنگوی آکادمی تغذیه آتلانتا در آمریکا می‌گوید سیب سرشار از فیبر است، ولی کم کالری است و همچون بسیاری از میوه‌ها، هنگام کاهش وزن و رژیم غذایی، ماده مناسبی است. یک سیب با اندازه متوسط حدود ۴ ممیز ۳۷ صدم گرم فیبر دارد که معادل ۱۶ درصد از ارزش روزانه است؛ همچنین ۹۶ ممیز ۴ دهم کالری انرژی دارد. اسمیت می‌گوید سالاد خود را با برش‌های سیب خوش طعم کنید و به آن ماست یونانی بیافزایید تا اسنکی مناسب فراهم شود. ماست یونانی سرشار از پروتئین، به کاهش وزن کمک می‌کند. با ترکیب این دو ماده مغذی، می‌توانید به کاهش دور کمر خود امیدوار باشید. به گفته دکتر اسمیت، تمشک سیاه این ماده مغذی به سبب طعم شیرین قادر است جانشین بسیاری از دسرها شود. این میوه، علاوه بر فیبر، آنتی اکسیدان نیز دارد که با مولکول‌های مضر رادیکال آزاد مقابله می‌کند. به طور کلی، بری‌ها از جمله تمشک سیاه، ابرغذاهایی هستند که سطوح بالایی ویتامین سی و ویتامین ئی دارند. مرکبات را به طور کامل مصرف کنید؛ مصرف عصاره آن‌ها کافی نیست. یک پرتقال با اندازه متوسط، ۳ ممیز ۱۴ گرم فیبر دارد که ۱۱ درصد نیاز روزانه شما را تأمین می‌کند، ولی همچون سیب، این تأثیر هنگامی ایجاد می‌شود که میوه کامل را مصرف کنید نه عصاره یا آب آن را. از مصرف عصاره میوه‌ها پرهیز کنید و آن‌ها را به طور کامل بخورید. مرکبات، به علت داشتن ویتامین سی، توانایی دستگاه ایمنی را افزایش می‌دهند و به بدن شما کمک می‌کنند کلاژن سازی کند و به بدن برای جذب آهن کمک می‌کنند. ا نبه قند اضافی ندارد و به متابولیزم و سوخت و ساز شما کمک می‌کند و از التهاب در بدن می‌کاهد. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد محققان اعلام کردند انبه، فشار خون را کاهش می‌دهد و به تنظیم قند خون کمک می‌کند. آووکادو، همانند گوجه فرنگی، به صورت میوه مطرح نشده است. در حالی که این میوه، هنگام کاهش وزن، به شدت به شما کمک می‌کند احساس پری در شکم داشته باشید. اسیدهای چرب غیر اشباع مونو و پولی موجود در این میوه، به سلامت قلب شما کمک می‌کند. خوردن آووکادو، تا شش ساعت، احساس سیری به فرد می‌دهد. مصرف موز، به شما احساس پری شکم می‌دهد و این شرایط را فراهم می‌کند تا چندین ساعت، احساس گرسنگی نکنید. در واقع، بخشی از کربوهیدرات‌های موجود در موز، به شکل فیبر پکتین هستند و به شما کمک می‌کنند در برابر گرسنگی، مقاومت کنید. آخرین میوه معرفی شده برای کسانی که در رژیم غذایی هستند، چیزی نیست جز آناناس، این میوه علاوه بر ویتامین سی، آب بدن شما را افزایش می‌دهد.

خواص لیموترش

لیمو ترش یک ماده تقویت کننده زیبای است و باعث افزایش سلامتی، طراوت، شادابی، جوانی و نیروی حیات می‌شود. آب لیمو برای پوست سر بسیار مفید است و شوره سر را کاهش می‌دهد. آب لیمو یک ضد ویروس عالی است و همچنین مصرف آن برای سرماخوردگی شدید بسیار مفید است. لیمو ترش درمان کننده چاقی و برطرف کننده بزرگی طحال، شفادهنده گواتر و میخچه، وبا، اختلالات جریان گردش خون، مشکلات گوارش، یبوست، سو هاضمه، زردی و یرقان است و خواص ضد سرطان دارد. پوست لیمو ترش ویار زنان باردار را کاهش می‌دهد و قوه هاضمه آنها را تقویت و تهوع آنها را از بین می‌برد. کسانی که فشار خون بالایی دارند بهتر است لیمو ترش بخورند زیرا فیبر آن کمک مضاعفی به کاهش فشار خون می‌کند، بهترین دارو برای گلودرد است و غرغره مخلوط لیمو ترش و آب نیم گرم ورم گلو و گلو درد را برطرف می‌کند خواص ضد عفونی کننده‌ای که دارد زکام را درمان می‌کند. لیموترش باعث محافظت از دندان‌ها و لثه‌ها و حفظ سلامت آنها می‌شود، بهترین دارو برای اسکوربوت (خنریزی لثه‌ها و تغییر حالت بافت لثه) و مخلوط آب لیموترش و عسل و آب برای رفع خونریزی پیشنهاد می‌شود. لیمو ترش خاصیت ضد پوکی استخوان داردو به افزایش جذب کلسیم کمک می‌کند و نوشیدن یک لیوان لیمو ترش به افراد در معرض خطر به خصوص زنان یائسه بسیار توصیه می‌شود. لیموترش برای خونریزی‌های ریوی، معده، روده، رحم، کلیه‌ها و دیگر اندام‌های داخلی درمانگر است. لیموترش تقویت کننده حافظه نیز است.

پنج ماده غذایی که نباید قبل از ورزش مصرف کنید

مصرف مواد غذایی مناسب قبل از پرداختن به فعالیت‌های ورزشی برای افراد فعال و ورزشکار یک نکته مهم است، اما دانستن این‌که چه مواد غذایی‌ای را نباید قبل از ورزش مصرف کرد هم به همان اندازه برای داشتن یک تمرین ورزشی عالی کلیدی است. موارد زیر، مواد غذایی‌ای هستند که هرگز نباید قبل از تمرینات ورزشی مصرف شوند:

نوشیدنی‌های کربناته: به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم، نوشیدنی‌های کربناته در عین حال که عاری از مواد مغذی مفید هستند، معمولاً محتوای قند بالایی نیز دارند. بنابراین جای تعجب نیست که این نوشیدنی‌ها یک انتخاب نامناسب برای مصرف قبل از پرداختن به تمرینات ورزشی هستند. قند بالا و کربناته بودن نوشیدنی‌های گازدار می‌تواند باعث احساس نفخ، افت انرژی، درد معده و حالت تهوع در حین تمرین شود.

سبزیجات چلیپایی: سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی، کلم بروکسل و گل‌کلم از سبزیجات مهمی هستند که باید آنها را در رژیم غذایی خود بگنجانید، با این حال این سبزیجات گزینه مناسبی برای مصرف قبل از تمرینات ورزشی نیستند. دلیلش این است که این سبزیجات سرشار از ترکیبی به نام رافینوز هستند که یک کربوهیدرات غیرقابل هضم است و می‌تواند باعث ایجاد نفخ شکم و گاز بیش از حد شود.

غذاهای پرادویه: غذای پرادویه می‌توانند دیرهضمی، سوزش معده و رفلاکس را به همراه داشته باشند و با ایجاد درد معده شما را وادار به ترک زودهنگام تمرینات ورزشی کنند یا بر توانایی شما در انجام تمرینات تأثیر بگذارند.

مواد غذایی دارای فیبر بالا: به طور کلی، غذاهای سرشار از فیبر مانند نان سبوس‌دار، ماکارونی سبوس‌دار و جو دوسر برای سلامت مفید هستند و می‌توانند عملکرد سیستم گوارش را تنظیم کرده و به شما کمک کنند به مدت طولانی‌تری احساس سیری داشته باشید با این حال، این نوع مواد غذایی برای مصرف قبل از تمرینات ورزشی مناسب نیستند زیرا هضم طولانی آنها به ایجاد اختلالات گوارشی مانند نفخ، حالت تهوع، گاز و درد معده منجر می‌شود و شما را از ادامه تمرینات بازمی‌دارد.

چربی‌های سالم: درست مثل مواد غذایی دارای فیبر، چربی‌های سالم مانند آجیل، ماهی سالمون، آووکادو و لبنیات نیز هضم طولانی‌تری دارند و مدت بیشتری در بدن باقی می‌مانند. هدف از تغذیه قبل از تمرین آماده شدن بدن برای ورزش است و برای این منظور، غذا باید هضم‌شده و آماده استفاده از آن به عنوان سوخت باشد. اگر می‌خواهید قبل از تمرین چربی مصرف کنید، حتماً یک تا دو ساعت قبل از ورزش این کار را انجام دهید.

کد خبر 436563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.