روز جهانی تغذیه با شیرمادر + شعار و اهداف

هفته جهانی شیر مادر (world breastfeeding week) از ۱ تا ۷ آگوست برابر با ۱۱ تا ۱۷ مرداد ۹۹ است.

به گزارش ایمنا، شیر مادر برای هر نوزاد بهترین سرآغاز زندگی است و علاوه بر سالم بودن مزایای تغذیه‌ای و عاطفی بسیاری برای مادر و نوزاد به همراه دارد. با وجود اینکه شیردهی مادران یک روند طبیعی است اما آسان نیست و مادران به حمایت زیادی جهت شروع شیر دادن و تداوم آن دارند. هفته جهانی تغذیه با شیر مادر، امسال در ایران از ۱۱ تا ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ است.

هفته جهانی شیر مادر

هفته جهانی شیر مادر حدود ۳۰ سال است که سالانه و با هدف شناخت و اهمیت تغذیه با شیر مادر برای همه مادران و اطلاع رسانی عموم مردم در بیش از ۱۲۵ کشور جشن گرفته می‌شود.

تاریخچه و نامگذاری هفته جهانی تغذیه با شیر مادر

در سال ۱۹۹۰ سیاست‌گذاران یونیسف و سازمان بهداشت جهانی، با همکاری برای تغذیه نوزاد با شیر مادر اصول و استانداردهای جهانی تنظیم کنند. نتیجه این گردهمایی صدور اعلامیه‌ای بود که به نام محل برگزاری این گردهمایی، به «اعلامیه اینوچنتی» مشهور است و هر سال در سالگرد تصویب این اعلامیه با انتخاب یک شعار برای بالا بردن آگاهی همگان درباره اهمیت تغذیه با شیر مادر و ترویج آن در سراسر جهان تلاش می‌شود.
در سال ۱۹۹۲ این روز توسط اتحاد جهانی اقدام برای شیردهی، با هدف بالا بردن آگاهی همگانی درباره اهمیت تغذیه با شیر مادر و تشویق مادران به شیردهی برای بهبود سطح سلامت کودکان در سراسر جهان، برای اولین بار جشن گرفته شد و تا کنون ادامه داشته است.

شیر مادر

شعار هفته جهانی تغذیه با شیر مادر

شعار سازمان بهداشت جهانی برای هفته جهانی تغذیه با شیر مادر در سال ۲۰۱۶ "پشتیبانی از مادران برای شیردهی در هر زمان و مکان"، شعار هفته جهانی تغذیه با شیر مادر در سال ۲۰۱۷ "حمایت همه جانبه از مادران برای تداوم تغذیه با شیر مادر"، شعار هفته جهانی تغذیه با شیر مادر سال ۲۰۱۸ "تغذیه با شیر مادر: بنیاد زندگی" و شعار هفته جهانی تغذیه با شیر مادر سال ۲۰۱۹ " توانمندسازی والدین، تقویت تغذیه با شیر مادر، برای حال و آینده" بود.
شعار هفته جهانی تغذیه با شیر مادر سال ۲۰۲۰ نیز " سیاره‌ای سالم با حمایت از تغذیه با شیر مادر" اعلام شده است.

اهمیت شیر مادر

شیر مادر در شش ماه اول تولد، تنها تغذیه مورد نیاز نوزاد بوده و علاوه بر نقش غذایی، نوزاد را از انواع بیماری‌ها محافظت می‌کند. شیر مادر بهترین منبع تغذیه، مقوی‌ترین نوع شیر و تأمین‌کننده‌ی امنیت غذایی نوزاد پس از تولد و ورودش به دنیایی جدید است و لازم است که تا ۲ سالگی تغذیه با شیر مادر برای نوزاد ادامه پیدا کند. سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که تمام نوزادان پس از تولد از شیر مادر تغذیه کنند. شیر مادر تا ۶ ماهگی مواد و انرژی مورد نیاز نوزاد را تأمین می‌کند. پس از آن نوزاد نیاز به انرژی بیشتری دارد که از ماه ۶ به بعد در کنار مکمل‌ها و مواد غذایی دیگر ادامه پیدا می‌کند.

شیر مادر

سو تغذیه، ناامنی غذایی و فقر، میلیون‌ها نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد و سدی در برابر توسعه پایدار است. تغذیه با شیر مادر زیربنای سلامت و بقای زنان و کودکان و پایه و اساس توسعه و آینده کشور است. افزایش تغذیه مطلوب با شیر مادر می‌تواند از مرگ بیش از ۸۲۳ هزار کودک و ۲۰ هزار مادر در هر سال پیشگیری نماید. همچنین به پیشگیری از تمام انواع سو تغذیه کمک می‌کند، امنیت غذایی شیرخواران و کودکان خردسال را تأمین می‌کند، و در نتیجه به مردم و ملت‌ها برای خروج از چرخه گرسنگی و فقر کمک می‌کند.

اهداف هفته جهانی تغذیه با شیر مادر

"آن ونمن" مدیر اجرایی یونیسف گفته است: «هفته جهانی تغذیه با شیر مادر به ما فرصتی می‌دهد تا خانواده‌ها و مردم را از مزایای تغذیه زود هنگام و انحصاری با شیر مادر آگاه کنیم و یونیسف به حمایت، ترویج و پشتیبانی از تغذیه با شیر مادر متعهد است.»

شیر مادر

سایر اهداف هفته جهانی بهداشت شامل موارد زیر است:

  • آگاه سازی مردم در خصوص ارتباط بین تغذیه با شیر مادر با تغذیه خوب، امنیت غذایی و کاهش فقر
  • تثبیت تغذیه با شیر مادر به عنوان زیربنای زندگی سالم
  • مشارکت افراد و سازمان‌ها برای تأثیر بیشتر
  • تقویت موقعیت برای ترفیع تغذیه با شیر مادر به عنوان بخشی از تغذیه خوب، امنیت غذایی و کاهش فقر

اهمیت شیردهی به نوزاد در قرآن

اسلام، دینی جامع است و حتی برای تغذیه مناسب نوزاد با شیر مادر، برنامه دارد. شیردهی به نوزاد در آیه ۲۳۳ سوره بقره آمده است. در ابتدای آیه خداوند می‌فرماید: «وَالْوَالِدَاتُ یُرْضِعْنَ أَوْلاَدَهُنَّ». منظور از واژه "الوالدات" مادران حقیقی است که فرزند را به دنیا آورده‌اند. این مادران به حکم عاطفه طبیعی و غریزی به نوزاد خود شیر می‌دهند. همچنین قرآن مدت زمان شیردهی را با تعبیر «حَوْلَیْنِ کَامِلَیْنِ» به معنای دو سال تمام بیان کرده است.

شیر مادر

کد خبر 436552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.