موسیقی خوب مانند عطر گل است

نوازنده ساز قره‌نی گفت: موسیقی خوب مانند عطر گل است؛ در همه جای دنیا شامه انسان‌ها از عطر گل رز و گل محمدی سرکیف می‌شود و موسیقی خوب هم همین ویژگی را دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نوازنده اصفهانی ساز قره‌نی از بی‌توجهی به وضع اهالی موسیقی گلایه کرد و در کنار تبعات کرونا و مشکلات اقتصادی، صادر نشدن مجوز برای اجرا را کرونای اصلی برای اهالی موسیقی دانست.

استاد مصطفی قناعت نوازنده ساز قره‌نی که موسیقی را صدای خداوند توصیف می‌کند، اظهار کرد: آن موسیقی که شنونده را به حرکت، تفکر، نگاه زیبا و شنیدن صداهای زیبا عادت دهد، موسیقی خوب است.

وی که اعتقاد دارد نام کسی که چند ملودی را سرهم می‌کند تکنسین است و نه موزیسین افزود: موسیقی خوب مانند عطر گل است؛ در همه جای دنیا شامه انسان‌ها از عطر گل رز یا گل محمدی کیف می‌کند و موسیقی خوب هم همین ویژگی را دارد.

این نوازنده و مدرس موسیقی با اشاره به اینکه خداوند موسیقی را در خلقت خود قرار داده و این پدیده مقدم و موخر بر سایر آفریده‌های او نیست، ادامه داد: خداوند در صدای غرش باد، نم‌نم باران یا بارش سیل‌آسا و صدای حیوانات مانند حنجره بلبل موسیقی قرار داده است، پس موسیقی جز لاینفک خلقت است.

به گفته قناعت، موسیقی خوب انسان را به وجد می‌آورد و انسان با شنیدن آن احساس پرواز می‌کند تا عظمت صدای خداوند را درک کند و از اینکه قدرت شنیدن دارد خدا را شکر کند. در واقع موسیقی خوب با روح و جان انسان ارتباط مستقیم دارد و می‌تواند موجب سازندگی شود، برخلاف برخی موسیقی‌ها که تنها در همان لحظه تلذذ ایجاد می‌کند اما هیچ تأثیری روی روان انسان نمی‌گذارد.

وی ادامه داد: موسیقی ناب موسیقی سازنده است و منظور من هم تنها موسیقی ایرانی، غربی یا شرقی نیست و شما می‌توانید در تمام دنیا تفاوت موسیقی خوب را احساس کنید.

این نوازنده چیره‌دست ساز قره‌نی درباره حضور در برنامه "عصرگاهی با هنرمندان" در عمارت هنرمند وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان گفت: برگزاری چنین برنامه‌هایی با اجرای موسیقی ناب کمی از آلام، دردها و غصه‌های مردم کم می‌کند.

قناعت با بیان اینکه مشکلات اقتصادی و گرانی گریبانگیر اهالی هنر و به‌خصوص اهل موسیقی نیز شده است، تصریح کرد: به دلیل برخی محدودیت‌ها اهالی موسیقی وجهه خاصی ندارند و همه افرادی که از موسیقی ارتزاق می‌کنند گرفتار هستند.

این نوازنده و مدرس موسیقی با بیان اینکه اهالی موسیقی مسئولیتی اجتماعی دارند که مکرراً آن را ادا کرده‌اند، اضافه کرد: متأسفم که می‌گویم در بین هنرمندان موسیقی آدم گرفتار و بی‌پول زیاد است. برخی که در مجالس اجرا می‌کردند هم با وضعیت فعلی کارشان تعطیل شده و از افرادی مثل ما هم که جایی اجرا نمی‌کردند کسی سراغی نمی‌گیرد.

قناعت به وضعیت نامناسب هنرکده‌های موسیقی شهر اشاره و بیان کرد: مردمی که به دلیل مشکلات اقتصادی به نان شب محتاج هستند می‌توانند فرزند خود را به کلاس موسیقی بفرستند؟ با اینکه هنرکده‌ها و آموزشگاه‌های موسیقی شهریه پایینی هم دارند اما تعداد هنرجویان آنها به یک‌سوم گذشته رسیده است در حالی که هر سال حداقل در تابستان شاهد حضور پرشور هنرجویان موسیقی بودیم.

وی که خودش در تابستان سال گذشته ۲۰ شاگرد داشته و امسال تنها ۶ هنرجو دارد در این باره گفت: شیوع کرونا و گرانی دلیل این اتفاق است اما اگر کرونا هم وجود نداشت، برنامه‌ریزی درستی وجود ندارد و اهالی موسیقی در بسیاری از روزهای سال و مناسبت‌ها با محدودیت برای اجرا مواجه هستند.

این نوازنده و مدرس موسیقی صادر نشدن مجوز اجرا را کرونای اصلی برای اهالی موسیقی دانست و گفت: زمانی هم که هیچ‌کدام از عوامل بالا وجود ندارد به عناوین مختلف برای هنرمندان موسیقی مانع‌تراشی می‌شود. متأسفانه در کشور ما از موسیقی استفاده ابزاری می‌شود. کسی به موسیقی به‌عنوان هنر سازنده و والا نگاه نمی‌کند و تنها در برخی مناسبت‌ها به سراغ اهالی موسیقی می‌آیند.

کد خبر 436519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.