رسانه و دانشگاه، نیروهای محرک تغییر در نظام مدیریت شهری

عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه نجف‌آباد گفت: وجود نیروهای متخصص دانشگاهی و فضای اجتماعی متعامل با رسانه‌ها، امکان تغییر را فراهم می‌کند، اما تجربه تغییرات اجتماعی نشان داده که این تغییرات کوتاه مدت نیست و نیازمند گذشت زمان است.

امیرحسین شبانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: نقش رسانه‌ها در ارتقای  دیدگاه جامعه نسبت به مسائل شهری باید پر رنگ‌تر از قبل شود، زیرا زمانی که جامعه آگاه باشد، خواسته‌های آگاهانه‌ای نیز از نظام‌های تصمیم گیر خواهد داشت.

وی ادامه داد: نظام‌های تصمیم گیری و مدیریتی در دهه‌ها شکل گرفته و به راحتی پذیرای تغییر نیست، بنابراین چنانچه قرار باشد تغییری در آنها اتفاق بیفتد، به سرعت ایجاد نمی‌شود؛ اما زمانی که آگاهی‌های عمومی و خواست‌های اجتماعی گسترده و تبدیل به یک جریان شود، می‌تواند آرام آرام خودش را در مجموعه و بدنه برنامه ریزی و مدیریتی رسوخ دهد و در این صورت است که می‌توان انتظار تغییر داشت.

عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه نجف‌آباد با تاکید بر اینکه تغییر نقش برنامه ریزی پدیده نوظهوری نیست، اظهار کرد: چنانچه به نظام‌های مدیریت سنتی شهرهای کشور و بدنه شهرها توجه کنیم، متوجه می‌شویم رابطه بسیار به هم پیوسته و تنگاتنگی در نظام مدیریت سنتی کشور ما وجود داشته است.

شبانی تاکید کرد: این نظام‌ها در چهارچوب عرف، شرع و قوانین حاکم در طول تاریخ شهر شکل گرفته است، اما نظریه پردازی در این زمینه و تبدیل نظریه به یک مکتب فکری، آن چیزی است که در کشورهای غربی اتفاق افتاده و دقیقاً برآمده از تحولات و تغییر نگرش‌ها در بسترهای اجتماعی جامعه است.

وی ادامه داد: بررسی سیر تحولات سیاست‌های مداخله و مدیریت در شهرهای کشورهای اروپایی نشان می‌دهد تحولات اجتماعی و تغییر نگرش‌های اقتصادی، این جوامع را به سمت تغییر بنیان‌ها سوق داده است.

عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه نجف‌آباد خاطرنشان کرد: بسیاری از اسامی در نظام برنامه ریزی و مدیریت شهری ما تغییر کرده‌اند و در آینده نیز تغییر خواهند کرد، اما چشم‌اندازی که از مسائل شهری وجود دارد نسبت به قبل تغییر زیادی نکرده است.

شبانی عنوان کرد: وجود نیروهای متخصص دانشگاهی و فضای اجتماعی متعامل با رسانه‌ها، امکان تغییر را فراهم می‌کند، اما تجربه ما از تغییرات اجتماعی نشان داده است که کوتاه مدت و کوتاه برد نیست و نیازمند گذشت زمان است تا به تدریج بتواند اشکال نظام برنامه ریزی و مدیریتی و سپس محتوا را تغییر دهد.

کد خبر 436491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.