دورکاری بهترین انتخاب در دوران شیوع کرونا است؟ 

افرادی که از منزل به فعالیت‌های کاری خود می‌پردازند، احتمالاً نمی دانند که حتی با وجود میکروب‌ها و ویروس‌ها، این نوع کار کردن بیش از حضور در دفاتر کاری برای سلامتی افراد مضر است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، احساس درد در گردن و شانه‌ها به دلیل قرار نگرفتن در موقعیت مکانی مناسب، متشنج و عصبی شدن به دلیل گوش کردن به صداهای اطراف در حال انجام یک فعالیت کاری مهم، ارسال ایمیل‌های اضطراری، پاسخ دادن به رئیس یا مشتریان به‌دنبال دور کار شدن که به‌عنوان یکی از مؤثرترین راهکارهای مهار شیوع کرونا پیشنهاد شده است، احتمالاً منجر به دلتنگی و ترغیب بسیاری از کارمندان برای بازگشت به محیط کاری نسبتاً آرام و راحتی می‌شود که مجبور به ترک آن شده‌اند.

دورکاری و مشکلات روانی

کارمندانی که در دوران شیوع کرونا به دورکاری و فعالیت از منزل مشغول هستند، با وجود کاهش چشمگیر میزان قرار گرفتن در معرض میکروب‌ها و ویروس‌ها که در محیط‌های عمومی از طریق لمس لوازم و اشیا آلوده مثل دستگیره درب‌ها، دستگاه کپی و کلید آسانسور منتقل می‌شود، با مشکلات جسمی و روانی بسیاری مواجه شده‌اند. برای مثال برخی از آن‌ها گزارشاتی مبنی بر احساس انزوا و تنهایی به دلیل دوری از همکاران ارائه داده‌اند که آن‌ها را کم کم به سمت افسردگی سوق می‌دهد. برخی افراد نیز اعلام کرده‌اند که برای اثبات صداقت کاری خود، ۲۴ ساعت از شبانه‌روز را در حال کار کردن هستند و نظم طبیعی زندگی آن‌ها کاملاً مختل شده است. تعدادی نیز به‌منظور تحمل بار روانی و فشارهای ناشی از استرسی که با وجود تغییر ناگهانی محل کار به خانه ایجاد شده است، به استفاده از آرام‌بخش‌های بسیار قوی روی آورده‌اند.

دورکاری و سندروم تونل کارپال

در کنار مشکلات روحی، دورکاری باعث چالش‌های جسمی نیز شده است. بسیاری از افرادی که به کار کردن در منزل مشغول هستند، برای انجام وظایف کاری خود از لپ‌تاپ استفاده می‌کنند که یا آن را روی پیشخوان و میز ناهارخوری قرار می‌دهند و یا آن را با خود به تختخواب می‌برند و روی پا می‌گذارند. این اقدامات می‌تواند فشار بسیار بالایی را به عضلات بدن وارد کند و باعث وضعیتی هم‌چون "سندروم تونل کارپال" (CTS) یا نشانگان مجرای مچ‌دستی شود. این سندروم که شایع‌ترین نوع التهاب عصب‌های مفاصل محسوب می‌شود، در اکثر مواقع در اثر آسیب‌دیدگی و وارد آمدن فشار به عصب میانی یا مدین ناحیه مچ دست ایجاد می‌شود که وظیفه آن کنترل حرکات و تأمین حس در شست و دو انگشت کناری آن است. CTS با احساس گز گز و سوزن‌سوزن شدن، بی‌حسی و در بعضی مواقع درد همراه است و بیشتر در بین زنان مسن، تصویربرداران، نجارها، مکانیک‌ها، کارگران، رانندگان ماشین‌های سنگین و کاربران کامپیوتر مشاهده می‌شود.

دورکاری و ایمن ماندن از خطرات

از سوی دیگر فعالیت در دفاتر و ادارات ممکن است با قدم زدن‌های گاه و بی‌گاه در محیط برای دسترسی به فایل‌ها، کپی گرفتن، صحبت با همکاران و جابجایی پرونده‌ها همراه باشد؛ حال‌آن‌که که دورکاری باعث تحرک کمتر می‌شود که این امر ابتدا با اضافه وزن و در نهایت با خطرات شدیدتری هم‌چون ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی همراه است. با وجود این‌ تطبیق رفتار کاری افراد در محیط منزل می‌تواند باعث شود که آن‌ها علاوه بر ایمن ماندن از ابتلا به بیماری‌های واگیر، سلامت روحی و جسمی خود را نیز تأمین کنند. برای مثال پرداختن به ورزش‌های سبک در طول روز، مصرف غذاهای سالم‌، برنامه‌ریزی برای زمان کار، استراحت کردن و سرگرم شدن در طول روز و مقاومت در برابر وسوسه انجام کار بیشتر در ساعاتی غیر از آنچه مقرر شده است، نقش بسزایی در افزایش میزان سلامت یک فرد برای دور کار شدن دارد. بنابراین کار در منزل در صورتی سلامتی را تضمین می‌کند که خود فرد شرایط لازم را برای ایمن ماندن در برابر تمامی خطرات روحی و جسمی فراهم کرده و خود را در برابر عواقب ناگوار آن حفاظت کند.

کد خبر 436479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.