۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۰۹
خانه‌نشینی اجباری در خرم‌آباد

وقتی نه وسیله نقلیه مناسبی برای تردد وجود دارد، نه پیاده‌روها استاندارد است و نه خیابان‌ها ایمن، راهی جز خانه‌نشینی باقی نمی‌ماند. آنان از خود می‌پرسند آیا حقوقشان جایگاهی در معادلات مدیریت شهری دارد؟ و آیا اساساً انگیزه‌ای برای احقاق این حقوق وجود دارد؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، بروز معلولیت یک تهدید بالقوه است تصادف، سقوط از ارتفاع و حوادث کار همیشه در کمین است و هر کس ممکن است روزی به این سرنوشت دچار شود. معلولان نیز مانند سایر شهروندان حق دارند از امکانات و خدمات شهری مناسب برخوردار باشند، علاوه بر آنان دیگر گروه‌های توانخواه نظیر سالمندان، کودکان و مادران باردار نیز در جامعه هستند که از مسئولان بویژه مدیران شهری انتظار دارند محیطی سالم و ایمن برای تردد آن‌ها فراهم کنند؛ بنابراین مناسب‌سازی فضاهای شهری تنها یک مطالبه نیست، بلکه حقی است که باید به آن احترام گذاشت.

اما با وجود همه توصیه‌ها، تدوین قوانین و ابلاغ شیوه‌ها، فضاهای عمومی و وسایل نقلیه برای تردد و استفاده معلولان خرم‌آباد و دیگر شهرهای استان لرستان چندان رضایت‌بخش نیست.

کمتر از ۸ درصد ادارات مناسب‌سازی شده است!

کرم یاری، مدیرکل بهزیستی لرستان با بیان اینکه حدود ۱۰ درصد جمعیت هر جامعه معلول هستند و از معلولیت رنج می‌برند، اظهار می‌کند: حدود ۱.۵ میلیون معلول تحت پوشش خدمات سازمان بهزیستی هستند، اما متأسفانه فضای بسیاری از ادارات و دستگاه‌ها هنوز برای آنان مناسب سازی نشده است و این موضوع باعث بروز مشکلات عدیده‌ای در تردد معلولین شده است.

او با بیان اینکه مناسب‌سازی معابر و اماکن دغدغه اصلی جامعه معلولین است، تصریح می‌کند: همه افراد جامعه خصوصاً دستگاه‌های اجرایی موظفند بر حسب وظایف خود خدماتی را به جامعه معلولان ارائه دهند، اما متأسفانه نبود این خدمات در استان لرستان کاملاً مشهود است.

مدیرکل بهزیستی لرستان با بیان اینکه در این استان کمتر از هشت درصد ادارات برای تردد معلولان مناسب سازی شده است، خاطرنشان کرد: این مقدار مناسب سازی هم ایرادات فراوانی دارد و مشکلی از معلولان رفع نکرده است، این در حالی است که در زمینه مناسب سازی حمل و نقل عمومی و فضاهای شهری نیز دچار مشکل هستیم.

اداراتی که به تعهدات خود عمل نکرده‌اند

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که الهام ناظری، مسئول دبیرخانه ستاد مناسب سازی لرستان نیز با تاکید بر ضرورت ایجاد بستر مناسب برای تردد معلولان، تصریح می‌کند: وزارت راه و شهرسازی و شهرداری مکلفند حسب مورد نسبت به مناسب سازی و ایجاد دسترسی به همه پایانه‌ها و ایستگاه‌ها، تأسیسات، سامانه‌ها و ناوگان‌های حمل و نقل درون شهری و برون شهری، دسترسی به سامانه‌های حمل و نقل عمومی منطبق با قوانین داخلی و استانداردهای بین‌المللی برای افراد دارای معلولیت اقدام کنند و امکان بهره‌مندی این افراد از ناوگان حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی را فراهم کنند و کارکنان خود را جهت همیاری عملی و صحیح با مسافران دارای معلولیت آموزش دهند، اما متأسفانه در این زمینه توسط اداره کل راهداری و مسکن و شهرسازی لرستان هیچ اقدامی نشده  است.

او با اشاره به نقش شهرداری در مناسب‌سازی محیط شهری برای معلولان، می‌گوید: نبود نظارت و کمبود رسیدگی به فضاهای شهری خرم‌آباد از جمله پارکینگ خودرو، پیاده‌روها و سد معبر در فضای شهری از دیگر مشکلات موجود در این زمینه است.

مسئول دبیرخانه ستاد مناسب سازی لرستان خاطرنشان می‌کند: تنها اقدام مثبت شهرداری در این زمینه مناسب سازی پیاده‌روها است که این طرح نیز در سال ۹۵ اجرا شده است.

پیاده‌روها مناسب‌سازی شده است

از سوی دیگر سید جلیل شاهرخی، کارشناس مناسب سازی شهرداری خرم‌آباد می‌گوید: در راستای مناسب سازی معابر برای تردد معلولان هم‌اکنون دو پروژه پیاده‌روسازی با خط بریل واقع در حدفاصل "پل حاجی" و "پل صفوی" و پیاده‌روسازی از "میدان تختی" به سمت "چهارراه فرهنگ" در حال اجراست.

او با بیان اینکه پروژه‌های عمرانی شهرداری در این زمینه با عوارض اخذ شده از شهروندان اجرا می‌شود، تصریح کرد: به واحد عمران و مهندسین ناظر اعلام شده که در تمام پروژه‌های پیاده‌روسازی شهرداری و حتی مواردی که با مشارکت شهروندان اجرا می‌شود ضوابط مناسب سازی نیز باید رعایت شود.

کارشناس مناسب سازی شهرداری خرم‌آباد می‌گوید: هرچند اطلاع دقیقی در خصوص میزان مناسب سازی و اقدامات شده در این این زمینه در دست نیست، اما، سعی شهرداری بر این است که ضوابط مناسب سازی در همه پیاده روسازی‌ها اعمال شود.

حقوق معلولان نادیده گرفته شده است

وضعیت نامطلوب مناسب‌سازی معابر خرم‌آباد برای تردد معلولان در حالی است که محمد اسکندری، استاد شهرسازی دانشگاه لرستان در این زمینه می‌گوید: قشر معلول جزئی از سرمایه انسانی و اجتماعی جامعه محسوب می‌شود، لذا علاوه بر اینکه نباید نادیده گرفته شوند بلکه تا حد توان با توجه به شرایط جسمی و روحی آنان امکانات لازم را به منظور تأمین حداقل رفاه آنان باید فراهم کنیم.

او مهم‌ترین مشکلات فضاهای شهری را نامناسب بودن این فضاها برای تردد معلولان می‌داند و تصریح می‌کند: این مسئله هم در حوزه کالبدی وهم در حوزه رفتاری قابل ملاحظه است که اولی ناشی از برنامه‌ریزی شهری غیر صحیح و دومی پیامد رفتار اجتماعی _ فرهنگی ناشی از آن است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تأمین شرایط زندگی مناسب از مهم‌ترین عوامل جذب مشارکت معلولان در جامعه به شمار می‌رود می‌گوید: این مهم از طریق مناسب سازی فضاهای شهری به ویژه مبلمان آن امکان پذیر است، زیرا در شهرها وضعیت خیابان‌ها، پیاده‌روها، فضاهای رفاهی، سرویس‌های بهداشتی عمومی و وسایل حمل و نقل درون شهری به گونه‌ای است که امکان استفاده آن‌ها برای معلولان و جانبازان فراهم نیست.

اسکندری با تاکید بر اینکه طراحی و جانمایی صحیح هر یک از اجزای مبلمان شهری می‌تواند در برقراری ارتباط میان شهروندان و فضای شهری و ایجاد آسایش تأثیرگذار باشد، تاکید می‌کند: شکل، رنگ بافت، پوشش و اتصالات مواد مصرفی مبلمان شهری و جانمایی و تطابق آن‌ها با محیط پیرامون ایمن و توجه به گروه‌های سنی مختلف استفاده کننده به ویژه معلولان از اهمیت زیادی برخوردار است.

او با بیان اینکه هیچ یک از ایستگاه‌های اتوبوس موجود در سطح شهر برای معلولان ویلچری قابل استفاده نیست، عنوان می‌کند: وجود وسایل حمل و نقل عمومی قابل استفاده برای معلولان آنها را به مشارکت بیشتر در امور اجتماعی تشویق و از انزوایی که بدان گرفتار شده‌اند به تدریج خارج می‌کند؛ علاوه بر این‌ها توجه به این امور دیگر افراد جامعه را نیز نسبت به مشکلات معلولان آگاه می‌کند.

این استاد دانشگاه نبود سطوح شیبدار و نبود باجه‌های روزنامه فروشی، صندوق‌های صدقات، صندوق‌های پستی، تلفن‌های عمومی، دستگاه‌های عابر بانک، وسایل و تجهیزات توانبخشی در ادارات و نبود توقفگاه‌ها استاندارد برای استراحت معلولان را از دیگر مشکلات شهری خرم‌آباد می‌داند.

کد خبر 436455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.