ضرورت توسعه مناسبات تجاری ایران و چین

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین با اشاره به پایداری و پرمصرفی بازار چین، گفت: افتتاح دوباره دفتر تجاری می‌تواند به صادرات غیرنفتی کمک کند.

به گزارش ایمنا، مجیدرضا حریری با اشاره به اینکه دفتر تجاری ایران در چین در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ در شانگهای فعال بود، اظهار کرد: به دلیل بروز مشکلاتی در هزینه و درآمد از ادامه کار بازماندیم تا سال گذشته که بار دیگر با جدی شدن موضوع تحریم‌ها و به وجود آمدن مشکلاتی برای تجار، لزوم بازگشایی این دفتر حس شد و تصمیم بر بازگشایی این فضا برای سهولت مبادلات اقتصادی گرفتیم.

وی افزود: این تصمیم با حضور هیأت‌های تجاری در ۱۵ کشور از جمله کشورهای همسایه به علاوه هند و چین در دستور کار اتاق ایران همزمان شد و از این تعداد پنج دفتر نیز در اولویت سال جاری قرار گرفتند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین خاطرنشان کرد: بر همین اساس اقدامات جدی را آغاز کردیم و در پایان سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و مشکلات در تردد، راه‌اندازی مجدد به تعویق افتاد، اما با توجه به ادامه این وضعیت باید خود را تطبیق دهیم و با وجود این بیماری به فعالیت بپردازیم بر همین اساس جلسات مقدماتی برگزار شده تا چند ماه آینده دفتر تجاری ایران در چین بازگشایی شود.

حریری با اشاره به اینکه تفاهم بین دو دولت برای همکاری بلند مدت از سالیان دور وجود داشته است، تاکید کرد: اتاق‌های مشترک بازرگانی با ایران می‌توانند سفارتخانه‌های اقتصادی در کشورهای هدف باشند؛ این طرح پیش از این در راستای پروژه ملی توسعه صادرات غیر نفتی به چین نیز مطرح شده بود و یکی دیگر از مشکلات در زمینه تجارت جهانی انتخاب نکردن رایزن‌های بازرگانی از بخش خصوصی است.

وی افزود: بازار چین برای ایران فضایی پایدار و پر مصرف محسوب می‌شود، البته در چهارماهه اول سال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع کرونا و مشکلات ناشی از آن در صادرات نفت و غیرنفتی با کاهش مواجه شده‌ایم.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با بیان اینکه این کاهش بیشتر به علت افت ارزش قیمت نفت است، خاطرنشان کرد: طبق آخرین آمار در حدود یک ماه و نیم گذشته ارزیابی شده در صادرات غیرنفتی کمتر از ۱۰ درصد کمبود مواجه شده‌ایم که با توجه به میزان صادرات احتمالاً تا پایان سال میلادی قابل جبران نخواهد بود.

حریری افزود: البته در حال حاضر به وضعیت با ثبات‌تری رسیده‌ایم اما کاهش‌ها با توجه به کم‌شدن قیمت مواد خام نه در ایران بلکه در جهان بوده است.

وی گفت: در پروژه ملی صادرات غیرنفتی به چین دو موضوع توسعه اقلام صادراتی فعلی از جمله فرش، صنایع دستی، پسته، انجیر، گلاب، خرما، پوست، شیرینی و شکلات و یافتن کالاهای جدید با قابلیت صادرات از ایران در دستور کار قرار دارد.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با تاکید بر اینکه بسیاری از کالاهای داخلی مغفول مانده و صادر نمی‌شوند، اظهار کرد: یکی از اهداف دفتر تجاری ایران در چین راه‌اندازی نمایشگاه‌های دائمی در این کشور است تا خریداران و عمده‌فروشان مستقیم در این نمایشگاه حضور پیدا کنند و تولید و صادرات از طریق نمایشگاه انجام شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 436448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.