۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۱
استخدام ۳ هزار محیط‌بان در کشور

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: برای جبران کمبود محیط‌بان مجوز استخدام محیط‌بان را برای ۱۰ سال متوالی و هر سال ۳۰۰ نفر را اخذ کردیم که سال گذشته این تعداد محیط‌بان استخدام شدند.

به گزارش ایمنا، جمشید محبت خانی با اشاره به وضعیت محیط‌بانان ایران و مقایسه آنها با کشورهای دیگر، اظهار کرد: قطعاً در ایران کمبود محیط‌بان داریم؛ بر اساس استاندارد جهانی باید در هر هزار هکتار یک محیط‌بان باشد، اما در ایران در هر ۱۲ هزار هکتار یک محیط‌بان وجود دارد که با این حساب تعداد محیط‌بانان ایران یک دوازدهم استاندارد جهانی است.

وی افزود: برای جبران این کمبود مجوز استخدام محیط‌بان را برای ۱۰ سال متوالی و هر سال ۳۰۰ محیط‌بان اخذ کردیم که سال گذشته این تعداد محیط‌بان استخدام شدند، اما با توجه به وسعت کشور به نظر می‌رسد باز هم با استاندارد جهانی فاصله داریم که برای جبران آن به نظر می‌رسد بهترین راه برای جبران کمبود استفاده از مشارکت‌های مردمی است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست ادامه داد: البته این قشر همواره در صحنه حضور داشتند و از هیچ کمکی فروگذار نکردند به طوری که شاهد جان باختن هفت نفر از این افراد در آتش سوزی‌های اخیر بودیم که موجب تأسف و تالم بسیار شد، البته همین حضور نشان می‌دهد که مردم علاقه مند به مشارکت در حفظ محیط زیست هستند و شعار محیط زیست که ۸۰ میلیون محیط‌بان است را جواب دادند.

محبت خانی تاکید کرد: ما نیز در قبال این افراد یکسری وظایف داریم که یکی از آنها آموزش این افراد است که به دنبال آن هستیم، همچنین در این راستا کتابچه‌ای در زمینه کنترل حریق در طبیعت تدوین و به استان‌ها ارسال کردیم و از آنها خواستیم تا با همیاران در ارتباط باشند و آنها را آموزش دهند، تلاش ما این است که جان هیچ یک از همیاران به خطر نیفتد.

وی با اشاره به حذف بند حمایت از همیاران در قانون حفاظت از محیط‌بانان گفت: در قانون حمایت از محیط‌بانان بندی در راستای حمایت از همیاران طبیعت آورده بودیم که مورد تأیید قرار نگرفت و حذف شد اما رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با جدیت پیگیر موضوع است تا این بند اضافه شود و به صورت قانونی به همیاران کمک کنیم.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست افزود: چند روز پیش که معاون اول رئیس جمهوری به سازمان حفاظت محیط زیست آمده بود، آقای کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست این موضوع را به عنوان مطالبه جدی سازمان مطرح کرد تا با قانون شدن این بند به همیارانی که جان خود را در راستای حفظ محیط زیست از دست می‌دهند حمایت مالی داشته باشیم و برای اینکه بتوانیم این بند را دوباره احیا کنیم سازمان محیط زیست با جدیت پیگیر موضوع است تا به سرانجام برسد.

محبت خانی درباره تجهیزات محیط‌بانان گفت: برای تجهیزات محیط‌بانان ما استاندارد خود را داریم که شامل حدود ۵۰ قلم است، که دو سال پیش تمام این تجهیزات را برای محیط‌بانان تهیه کردیم و در اختیارشان قرار دادیم و حالا یک سری که مصرفی هستند نیاز به تکرار دارند چون عمرشان تمام شد و در نظر داریم که دوباره امسال تکرار می‌کنیم و در تلاشیم تا پایان سال این تجهیزات در اختیار محیط‌بانان قرار گیرد که شامل جلیقه ضد گلوله، شوکر، گاز اشک آور، کوله پشتی و سایر اقلام مورد نیاز مصرفی را به محیط‌بانان تحویل دهیم.

منبع: ایرنا

کد خبر 436445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.