جنجال میرسلیم

حواشی پیرامون اتهام میرسلیم به شهرداری زمان قالیباف، اختلافات در چند شورای شهر و حضور عضو شورا در جلسه کنکور دکتری، مهم‌ترین عناوین بسته خبری پارلمان شهری را تشکیل می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مصاحبه هفته گذشته سیدمصطفی میرسلیم، نماینده مجلس و تکرار ادعاهایش مبنی بر پرداخت رشوه ۶۵ میلیارد تومانی به رؤسای یکی از کمیسیون‌های مجلس دهم برای لغو تحقیق و تفحص از شهرداری تهران، در این هفته خبرساز شد؛ ادعای میرسلیم مربوط به تحقیق و تفحص از عملکرد شهرداری تهران می‌شود که اسفندماه ۹۵ با رأی ۱۳۴ نماینده موافق در مقابل ۹۰ نماینده مخالف و پنج رأی ممتنع، از دستور کار مجلس خارج شده بود.

وی در مصاحبه اخیر خود گفته بود: همه مدارک را به دستگاه قضائی ارجاع داده‌ام و پیگیری‌ها از جانب آن‌ها انجام می‌شود. اصل موضوع به تحقیق و تفحص در زمان حضور قالیباف در شهرداری برمی‌گردد؛ وقتی تحقیق و تفحص در مجلس دهم رأی نمی‌آورد، شهردار وقت از اینکه چنین موضوعی رأی نیاورده، تشکر می‌کند. موضوع تحقیق و تفحص مسأله‌ای نیست که از انجام شدنش ناراحت یا انجام نشدنش باعث خوشحالی شود. باید طبق بررسی مشخص شود که چه خدمات شایسته‌ای صورت گرفته است. اسنادی که دارم نشان می‌دهند رایزنی‌هایی پشت پرده صورت گرفته که این تحقیق و تفحص، انجام نشود و رد شود.

اظهارات میرسلیم واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت؛ مرتضی طلایی، نایب رئیس شورای چهارم شهر تهران در گفت‌وگو با صبح‌نو گفت: ما این حرف‌ها را به تازگی شنیده‌ایم و در این سال‌ها هرگز مطرح نبوده است. من بر اساس اطلاعاتی که خودم دارم می‌گویم که چنین چیزی هرگز مطرح نبوده و موضوعیت هم نداشته است اما اگر آقای میرسلیم درباره ادعاهای خود سند و مدرکی دارد بهتر است که آن را ارائه دهد. شورای شهر با انجام تحقیق و تفحص هیچ مشکلی نداشت اما سرانجام این طرح توسط خود نمایندگان مجلس کنار گذاشته شد.

مهدی چمران، رئیس شورای چهارم نیز در پاسخ به اظهارات میرسلیم گفته است: اگر می‌گفت ۶۵ میلیون تومان، شاید یک عده باور می‌کردند چون باید پرسید که شهرداری اصلاً چنین پولی (۶۵ میلیارد تومان) برای رشوه دارد؟ ما حتی یک بار هم به مجلس نرفتیم که بگوییم تحقیق و تفحص نشود؛ اتفاقاً اگر تحقیق می‌شد، بهتر بود چون خیلی از کارهای انجام شده که مکتوم مانده، بازگو می‌شد

محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز در این خصوص از ارسال نامه‌ای به ریاست قوه‌قضاییه خبر داده که در آن درخواست شده دستگاه قضائی نسبت به این موضوع ورود کند اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده است.

احمد توکلی نماینده سابق مجلس نیز در نامه‌ای به مصطفی میرسلیم از وی خواسته تمامی اسناد و مدارک خود را در جهت شفافیت منتشر کند.

رشت؛ مخالفان شهردار پا پس نمی‌کشند

جلسه شورای شهر رشت با دستورکار استیضاح شهردار پس از دو بار که برای تشکیل شدن به حدنصاب نرسید، در هفته جاری برگزار شد اما با موافقت هفت نفر از اعضای شورای شهر رشت، استیضاح ناصر حاج محمدی شهردار رشت از دستور جلسه خارج شد.

در این جلسه مخالفان و موافقان، نظرات خود را در خصوص طرح استیضاح شهردار رشت مطرح کردند و در نهایت با رأی‌گیری اعضای شورا که همه در جلسه حاضر بودند استیضاح شهردار از دستور خارج شد. نامه سرگشاده چهار عضو شورا در حمایت از شهردار که در فاصله ۴۸ ساعت از برگزاری این جلسه منتشر شد، در اتخاذ این تصمیم نقش پررنگی داشت.

البته اعضای موافق استیضاح همچنان بر مواضع خود پافشاری می‌کنند؛ بهراد ذاکری یکی از اعضایی است که در این جلسه مخالفت خود را با خروج طرح استیضاح شهردار از جلسه شورای شهر اعلام کرد و گفت: من از روز نخست به شهردار رأی ندادم چون توانایی لازم را در وی ندیدم و در طول این مدت نیز بارها تذکر دادم؛ امروز هم اعلام می‌کنم که مسئولیت ماندن شهردار بر عهده کسانی است که از وی حمایت کردند.

وی افزود: از نهادهای نظارتی نیز انتظار دارم که به تخلفات شهرداری و سایر ارگان‌ها در تضییع حقوق بیت‌المال رسیدگی و برخورد کنند و بنده در دفاع از حقوق مردم لحظه‌ای درنگ نمی‌کنم زیرا منافع مردم قابل معامله کردن نیست و همچنان موافق استیضاح شهردار هستم و مجدداً طرح سوال از شهردار مطرح خواهم کرد.

ساری؛ تأیید دستگیری ۲ عضو شورا به اتهام فساد مالی

حجت الاسلام محمدصادق اکبری رئیس کل دادگستری مازندران در حاشیه جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال مازندران با بیان اینکه پرونده اختلاس و تضییع حقوق عمومی شهرداری ساری با همکاری دادستانی و اداره کل اطلاعات استان در حال تکمیل است گفت: تا کنون تعدادی از مدیران سابق و فعلی شهرداری به علاوه دو تن از اعضای اصلی شورای شهر ساری در این خصوص دستگیر شده‌اند.

وی افزود: بر اساس اظهارات متهمان در بازجویی‌های مختلف که همچنان به عنوان تحقیقات ادامه دارد و در حال انجام است، ممکن است افراد بیشتری از کارکنان شهرداری دستگیر و تعداد آنان اضافه شود. اگر این پرونده در این دادگاه ویژه مورد بررسی قرار گرفت طبق دستورالعمل جدید قوه قضائیه در انتشار اسامی، برگزاری علنی و در نهایت رسانه‌ای شدن محتوای جلسه مانعی وجود ندارد.

اکبری اضافه کرد: پرونده اختلاس کارکنان شهرداری بسیار سنگین شده و رسیدگی به آن نیز زمان‌بر شد.

فردیس؛ شورای شهر منحل می‌شود؟

ابوالفضل اینانلو، فرماندار فردیس در خصوص آخرین وضعیت شورای شهر فردیس و روند انتخاب شهردار، گفت: جلسات شورای شهر فردیس اخیراً به دلیل حضور نیافتن اعضا تشکیل نشده و برخی از اعضای شورا، گرفتن مرخصی را دلیل حضور نیافتن خود در جلسات شورا و تشکیل نشدن آن عنوان می‌کنند اما قانون در خصوص مرخصی اعضا مشخص است و بحث این است که در این شرایط مردم منتظر تشکیل جلسه شورا هم برای انجام امور خود و هم برای انتخاب شهردار هستند.

وی ادامه داد: در خصوص تشکیل نشدن جلسات هم مستندات لازم جمع‌آوری شده و به هیئت حل اختلاف ارجاع خواهد شد؛ ادامه این وضعیت طبق قانون و تصمیم هیئت حل اختلاف حتی ممکن است به سلب عضویت اعضا و یا انحلال شورای شهر فردیس منجر شود.

اینانلو اظهار کرد: بسیاری از مراجعات مردمی به فرمانداری فردیس در روزهای اخیر به تعطیلی جلسات شورای شهر و معطلی امورشان مربوط می‌شود.

رشت؛ تخلف عضو شورا در کنکور دکتری

محمدحسن علیپور، عضو شورای شهر رشت که از داوطلبان کنکور دکتری رشته جغرافیای شهری بود، دقایقی پس از آغاز آزمون قصد ترک جلسه را داشت که با ممانعت ناظران برگزاری کنکور روبرو شد.

وی علت ترک جلسه آزمون دکتری در دقایق اولیه برگزاری کنکور را اطلاع نداشتن از آئین نامه برگزاری آزمون و وضعیت جسمانی نامساعد اعلام کرد.

براساس قانون کنکور داوطلبان تنها پس از دریافت دفترچه آزمون تخصصی می‌توانند سالن آزمون را ترک کنند

بستان؛ انحلال شورای شهر

شورای شهر بستان به دلیل نبود توافق اعضا و نرسیدن به حد نصاب قانونی برای تشکیل جلسات پس از طی مراحل قانونی منحل شده است.

جریان انحلال شورای این شهر از یک سال پیش، در پی تشکیل نشدن جلسات و استعفای دو نفر از اعضای شورا آغاز شد، پس از طی مراحل قانونی و دعوت از دو نفر از اعضای علی‌البدل، آنها نیز به دلیل اختلافات از حضور در شورای شهر انصراف دادند.

احمد هاشمی‌زاده، بخشدار بستان در این خصوص گفت: شورای حل اختلاف مرکز برای رسیدگی به مشکلات این شورا تشکیل شد، سپس درخواست انحلال به وزارت کشور ارجاع شد که پس از بررسی دو ماهه رأی انحلال شورای شهر بستان صادر شد.

وی ادامه داد: طبق قانون، استاندار خوزستان قائم مقام شورا است که نسبت به تعیین شهردار بستان اقدام خواهد کرد و شهرداری از این به پس زیر نظر استانداری اداره می‌شود.

هاشمی‌زاده با بیان اینکه شورای شهر بستان به دلیل اختلافات میان اعضا از ۲۱ شهریور ۹۸ هیچ جلسه‌ای تشکیل نداده، اضافه کرد: به دلیل نبود شورا، کارکنان شهرداری بستان پنج تا شش ماه است حقوق نگرفته‌اند و بیمه آنها بین یک تا دو سال است که پرداخت نشده است.

یاسوج؛ شورای شهر روی اعصاب مردم است

مهدی روشنفکر در جلسه شورای شهر یاسوج با تاکید بر اینکه شهروندان یاسوجی از بگو و مگوهای اعضای شورای شهر خسته شده‌اند، افزود: اعضای شورای شهر با این دعواها، روی اعصاب مردم هستند.

وی افزود: باید این رویه را اصلاح کرده و تمام انرژی خود را معطوف به ارائه خدمت مناسب به شهروندان کنید؛ مردم شما را انتخاب کردند تا در کنار هم باشید و برای توسعه عمران شهری و ارتقای سطح زندگی شهرنشینی تلاش کنید نه اینکه در مقابل هم قرار بگیرید و بخش زیادی از انرژی خود را هزینه دعوا با همدیگر کنید.

اولین زمزمه‌های حضور در انتخابات ۱۴۰۰

سیدکمال‌الدین سجادی، دبیرکل جامعه اسلامی کارمندان با اشاره به آخرین فعالیت‌های جامعه اسلامی کارمندان برای انتخابات شورای شهر اظهار کرد: ما در انتخابات مجلس شعبات استانی فعالی داشتیم و بیش از ۶۰ نماینده با حمایت ما وارد مجلس شدند. در نظر داریم که از لحاظ تشکیلاتی کار خود را گسترش دهیم. در حال حاضر در ۲۲ استان دبیر داریم و قرار است سایر استان‌ها نیز به این میزان افزوده شوند.

وی با اشاره به در پیشرو بودن انتخابات شورای شهر ادامه داد: در تهران و استان‌ها در زمینه شورای شهر فعال هستیم و حتماً در انتخابات پیشرو هم فعالیت خود را برای رقابت گسترش می‌دهیم.

کد خبر 436442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.