واکنش وزارت راه به صدور حکم تخلیه برای مستاجران

درحالی برخی مستأجران از صدورحکم تخلیه توسط شوراهای حل اختلاف خبر می‌دهند که معاون وزیر راه گفت: وزارت راه پیگیری عدم صدور حکم تخلیه است و این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

به گزارش ایمنا، ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا طی سه ماه گذشته ۲ مصوبه در حمایت از مستأجران داشته است؛ تعیین سقف افزایش نرخ اجاره‌بها و تمدید قراردادهای اجاره. اوایل اردیبهشت ماه امسال و حدود دو ماه پس از شیوع ویروس کرونا ستاد ملی کرونا طی مصوبه‌ای از تمدید قراردادهای اجاره تا پایان خردادماه ۹۹ خبر داد. در ادامه ۸ تیر نیز این ستاد طی مصوبه‌ای سقف مجاز افزایش اجاره‌بها را اعلام کرد که بر اساس آن سقف افزایش قیمت در تهران ۲۵ درصد، کلانشهرها ۲۰ درصد و سایر شهرها ۱۵ درصد تعیین شد.

در این راستا معاون وزیر راه و شهرسازی سه روز بعد از مصوبه ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا گفت: قراردادهای اجاره مسکن با افزایش نرخ مصوب به صورت خودکار تمدید می‌شود.

محمود محمودزاده با اشاره به مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا برای حمایت از مستأجران اظهار کرد: شیوع کرونا شرایط خاصی را به وجود آورد و نیاز به تصمیم‌گیری‌های خاصی داشت. اوایل اردیبهشت امسال ستاد ملی مبارزه با کرونا مصوب کرد قراردادهای اجاره مسکن اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹، ۲ ماه تمدید شوند.

وی ادامه داد: با تداوم الزام رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با شیوع ویروس کرونا، ستاد ملی مبارزه کرونا مجدداً در مصوبه دیگر این موضوع را تمدید کرد. بر اساس این مصوبه میزان اجاره بها در شهر تهران ۲۵ درصد، در کلانشهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت ۲۰ درصد و در سایر شهرها تا ۱۵ درصد می‌تواند افزایش یابد. این مصوبه مشمول اجاره نامه‌هایی می‌شود که از روز ۸ تیر موعد اجاره آن‌ها به پایان رسیده است.

وی با اشاره به چند تبصره در مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا تصریح کرد: چنانچه مستأجر در دوره فعلی به تعهداتش عمل نکرده باشد با تشخیص دستگاه قضائی مشمول این مصوبه نمی‌شود و باید ملک را تخلیه کند. همچنین چنانچه مالک قصد فروش ملک را داشته باشد، مستأجر ۲ ماه فرصت دارد ملک را تخلیه کند. موضوع مهم دیگر این مصوبه اخذ کد رهگیری در تمام معاملات املاک و مستغلات از جمله اجاره است و هر گونه مبایعه‌نامه، رهن، خرید و فروش باید کد رهگیری دریافت کنند که این امر به شفاف سازی بازار مسکن کمک می‌کند.

وی افزود: در قرارداد اجاره حتماً باید زمان قید شود بنابراین قراردادها یک ساله خواهند بود اما چنانچه شرایط کرونا ادامه پیدا کند برای نرخ گذاری تصمیم‌گیری می‌شود و باقی شرایط به قوت خود باقی خواهد بود. قراردادهای اجاره مسکن با افزایش نرخ‌های مصوب ستاد ملی مبارزه با کرونا به صورت خودکار تمدید می‌شود.

به گزارش تسنیم، با وجود تاکید معاون وزیر راه و شهرسازی بر تمدید خودکار قراردادهای اجاره با قیمت‌های مصوب ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا، اما طی روزهای گذشته اخباری در خصوص صدور حکم تخلیه توسط شوراهای حل اختلاف برای مستأجران صادر شده است.

معاون مسکن و ساختمان دراین‌باره گفت: هماهنگی‌های لازم برای عدم صدور تخلیه واحد مسکونی با مراجع قضائی انجام و ابلاغ شده است.

محمودزاده تاکید کرد: نباید این کار (حکم تخلیه) انجام شود، چنانچه موردی پیش آمده شاید شعبه‌ای از شوراهای حل اختلاف در جریان موضوع نبوده‌اند.

وی اظهار کرد: نباید حکم تخلیه برای مستأجران صادر شود و وزارت راه و شهرسازی این موضوع را پیگیری خواهد کرد. ما هم این مسئله را شنیده‌ایم اما این‌که کجا بوده و مستندات را نداشته‌ایم. در هر صورت مجدداً پیگیری می‌کنیم تا عدم صدور حکم تخلیه ابلاغ شود.

منبع: تسنیم

کد خبر 436430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 7
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • مهدی IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    6 1
    ما یک سال و نیم پیش یک آپارتمان با وام و قرض و بدهی خریدیم و به صورت کامل رهنش دادیم، در عوض خودمون رفتیم اجاره نشستیم و در حال حاضر برجی 2200000 تومان اجاره می دیم. حالا تو این شرایط بیکار هم شدم و حالا اجاره ندارمبدم، می خوایم بریم خونه خودمون با پایان اتمداد قرارداد خونه خودمون، مستاجر گفت من بلند نمیشم و شما هم هیچ کاری نمی تونید کنید و همین هم شد، رفتیم شورای حل اختلاف حکم تخلیه نداد با این که قراردادمستاجر تموم شده بود، حالا ما برجی 2450000 تومن باید قسط بانک مسکن بدم، برجی 2200000 تومان اجاره بدم ، خرج زندگی هم جدا، واقعا این انصافه ؟ خب پس منم فردا میرم دزدی از بقیه. چون که اجازه ندارم برم خونه خودم زندگی کنم. این حکم در تناقض کامل با قانون، اسلام، شرع ، انسانیت و هر چیزی که بگید هست و حرام هست.
  • سروش IR ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    5 1
    این دستور ستاد مبارزه با کرونا اتفاقا ظلمه در حق صاحب خانه چون در 99 درصد مواقع مستاجر ها دارن سو استفاده میکنن منو برادرم شریکی با کلی وام و قرض یه آپارتمان خریدیم الان وسایل برادرم مونده تو پارکینگ و نمیتونه مستاجر رو بیرون کنه و خودش هم آواره خونه این و اون شده ستاد کرونا چرا داره به زور مردم رو از حقشون محروم میکنه نباید فکر میکردن که شاید یه نفر خودش به خونش احتیاج داره گناه نکرده که خونشو میخواد
  • رضا IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    4 1
    خب دولت چرا دلار رو نمیگه فقط 25 درصد افزایش نسبت به پارسال، چرا میوه و گوشت و لبنیات رو این چنین حکمی نمیده، تازه شاید مالک بخواد بره خونه خودش بشینه ، یعنی چی نمی تونه بره خونه خودش، این بی عدالتی، باعث میشه یه سری سود جو از موقعیت سو استفاده کنن،
  • Sh IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    0 0
    بنده با اینکه خودم حضور نداشتم در منزل و صاحبخانه ام دستور تخلیه از شورا گرفته بود و یکبار هم بنده از شورا تا اول شهریور مهلت گرفته بودم ولی بازم در ده روز مانده بود ب اول شهریور ماه وسایل خانه ام را تخلیه کردند بدون اینکه خودم یا نماینده مورد اعتمادم حضور داشته باشه و هنوزم وسایلم را نتوانستم تحویل بگیرم و خیلی از وسایلم نیز ب گفته همسایگان آسیب و خسارت دیدن هیچکس هم جوابگو نیست
    • ناشناس IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
      6 0
      شما چرا به موقع تخلیه نکردی تا حکم تخلیه برایت بگیرند. چرا حق مردم را میخورید. خدارو خوش نمیآد. سوئ استفاده از موقعیت پیش آمده با دزدی فرقی نداره
  • بهروز IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
    2 0
    یه آپارتمان 80 متری دارم که با اجاره آن گذران زندگی میکنم. به لطف مسئولین با ابلاغ عدم صدور حکم تخلیه مستاجر اینجانب 6 ماه است اجاره نداده و تخلیه هم نمیکند. میگوید هر کاری میخایی بکنی برو انجام بده، من تخلیه نمیکنم.
  • ناشناس IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
    2 0
    مستاجر من میگوید تخلیه نمیکنم چون جایی را نمیتوانم با پولی که دارم اجاره کنم. به دلایل من درآوردی هم اجاره نمیدهد. به عنوان مثال میگوید شما کفتید کمد بخر و من 4 میلیون دادم کمد خریدم از پول اجاره در صورتیکه یک کمد شکسته از کنار خیابان پیدا کرده آورده و به دروغ میگوید 4 میلیون پول دادم از محل اجاره. سخنم با مسئولین است: کرونا چه ربطی به تخلیه ملک استیجاری دارد؟ مگر با تخلیه ملک نمتوان پروتکلها را اجرا کرد؟
  • محسن IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
    2 0
    من خودم گرفتار هستم و خانه ای در تهران اجاره کرده ام. آپارتمانی هم در بومهن نزدیک تهران دارم که اجاره داده ام. بخاطر پرستاری از مادرم باید در تهران در نزدیکی وی باشم. اجاره آپارتمان را میگرفتم و عینا در تهران به صاحبخانه میدادم. اکنون از ابتدای عدم صدور حکم تخلیه مستاجر ریالی اجاره نداده. تخلیه هم نمیکند. مستعصل شده ام. نمیدانم چه کنم. آیا چون مستاجر من حق من را خورده منم باید حق صاحبخانه خودم را بخورم. چرا مسئولین به فکر نیستند؟ اگر مسئولین به خوردن حق مردم عادت کرده اند و برایشان مثل آب خوردن است بنده نمیتوانم حق صاحبخانه را بخورم. چرا مردم را به جان هم میاندازند. مگر تخلیه ملک چقدر در بیماری کرونا تاثیر دارد؟ هیچی. درد مردم کم بود همینجوری درد پشت درد
  • مهدی IR ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    2 0
    من نمیدونم ستاد کرونا یه ستاد قانون گذاره که میاد مصوبه میده . مملکت مجلس داره که انجا قانون گذاری میکنند . هیچ ربطی هم به ستاد کرونا نداره . هر مستاجری پایان وقت قانونی باید تخلیه کنه . اون موجر که گناه نکرده خونه را اجاره داده . همه چیز تو این چند ماه ۶ برابر شده . خیلی ها خرج زندگیشون وابسته به پول مستاجرها است . نمیشه که برنج کیسه ۸۰ را بره بخره ۲۳۰ هزار تومن ولی اون پول اجاره همون قیمت بمونه
  • Ft IR ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    1 0
    این دیگه چ قانونیه؟من یکسال پیش خونمو دادم اجاره خودم نشستم خونه عموشوهرم.حالا اون میخواد خونشو بفروشه و من آواره و سرگردون بلند شدم و نمیتونم برم تو خونه خودم.چون مستاجرم وقتش تموم شده با پررویی میگه نمیتونی بلندم کنی هرکاری دلت میخواد بکن یا با این قیمت برام بگرد خونه پیدا کن.این طلم نیست؟پس حق من دقیقا چی میشه؟همین مستاجر اوایل کرونا نداشت اسفند رو اجاره بده و دلم براش سوخت هرماه یک هفته و دوهفته اجارش عقب میفته و چیزی نمیگفتم الانم این جواب دلسوزی و رحمم بهش شده؟این دیگ چه قانون مسخره ایه؟
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
    2 0
    من فقط میدونم ادم اینقدر باید بی شخصیت باشه که حتما بزور وابرو ریزی از خونه بیرونش کنند . اعه این جه نماز و روزه ایه که صاحب ملکی که در اون نماز میخونی رازی نیست مستاجرمن شخصیت که نداره هیچ . نذری هم میده اخه این نماز وروزه بخوره توکمرت .این اجاره بشه خرج دارو که نتونی بدی. بی شرمی وبی حیایی هم حدی داره کاش کسانی که میشینن این قوانین من دراوردی رو وضع میکنن بخود بیان که نکنه نفرین مالکانی که اینجور حقشون پامال میشه گریبان گیرشون بشه این کرونا فقط شده وسیله ی سودجویی خیلی از این مستاجرین بی شخصیت ناگفته نماند اندک مستاجرین حتی بی بضاعت هم پیدامیشه که غرور وشخصیت انسانیشون اجازه نمیده زیربارمنت صاحب خانه بمونن حتی اگر چادرنشین شوند