مجلس به دنبال بازگشت عادل فردوسی‌پور

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته‌ای که گذشت اظهارنظرهای مختلفی پیرامون مسائل مهم کشور انجام دادند.

به گزارش ایمنا، اظهار نظرها، تذکرات و نطق میان دستور، بخشی از فعالیت نمایندگان در مجلس شورای اسلامی طی هفته گذشته بود که در یک نگاه اجمالی به مرور آن می‌پردازیم؛

دوشنبه ۶ مرداد

نظارت دیوان بر اجرای قوانین، دقیق و مداوم باشد

رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور در آئین تکریم و معارفه رؤسا و همچنین دادستان‌های قدیم و جدید دیوان محاسبات که صبح دوشنبه، ۶ مردادماه در محل دیوان محاسبات برگزار شد، به ضرورت تقویت ارتباط مجلس و دیوان اشاره کرد و گفت: از آقایان عادل آذر و فیاض شجاعی رئیس و دادستان سابق دیوان محاسبات کشور تشکر می‌کنم و برای آقایان مهرداد بذرپاش و علی کامیار رئیس و دادستان جدید این دیوان آرزوی توفیق دارم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه مجلس یازدهم زمانی شکل گرفت که کشور در شرایط سختی واقع شده است و مردم شریف ایران به علت نجابت خود در حال تحمل مشکلات هستند، اظهار کرد: به همین اندازه مردم از ما توقع دارند لذا نباید مشکلات را پاس کاری کنیم چرا که مردم مجموعه حاکمیت را به صورت یکپارچه می‌بینند و از مجموعه کارگزاران نظام باید یک حرف شنیده و یک عملکرد ببینند.

وی در ادامه با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب مجلس یازدهم را، مجلسی انقلابی خوانده‌اند، عنوان کرد: مردم به این مجلس امید داشته و از آن انتظار دارند تا در شرایط سخت از آنها گره گشایی کنیم و ثابت کنیم فرزندان گام دوم انقلاب هستیم.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه انتخاب دادستان و رئیس دیوان محاسبات دقیقاً بر اساس قانون پیش رفت، اظهار کرد: کمیسیون برنامه و بودجه ۴ نفر را برای کاندیداتوری دادستانی و ریاست این دیوان پس از بررسی‌های بسیار از میان افراد متعددی که کاندیدای این سمت‌ها بودند انتخاب و به صحن علنی معرفی کرد لذا رقابتی جدی و مومنانه میان افراد اتفاق افتاد.

رئیس قوه مقننه در ادامه ضمن حمایت از رئیس و دادستان جدید دیوان محاسبات، برای آنها آرزوی توفیق و ابراز امیدواری کرد که آنها با کار و تلاش خود بر انتخاب درست مجلس صحه خواهند گذاشت.

وی در ادامه با اشاره به دو وظیفه اصلی مجلس مبنی بر قانونگذاری و نظارت، گفت: اولویت مجلس یازدهم نظارت است و ضمن اینکه در اجرای قوانین دخالت نمی‌کنیم اما بر اجرا سازی قانون نظارت خواهیم داشت چرا که شرایط حاضر بیش از قانونگذاری به نظارت نیاز دارد.

قالیباف در ادامه به ساختار نظارتی مجلس بر اجرای قوانین اشاره کرد و افزود: دیوان محاسبات نقش اساسی در نظارت بر اجرای قوانین دارد، همچنین هیئت تطبیق مصوبات که بخشنامه‌ها و آئین نامه‌های دولتی را با قوانین کشور مطابقت می‌دهند، وظیفه سنگینی بر دوش دارند که در کنار آنها نظارت ملی و منطقه‌ای نمایندگان با استفاده از ابزارهای قانونی همچون تحقیق و تفحص، تذکر، سوال و استیضاح قرار می‌گیرد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه تصریح کرد: نظارت دیوان بر حسن اجرای قوانین باید اثرگذار، عمل گرا، دقیق، منصفانه، مداوم، بازدارنده و کارآمد ساز باشد.

وی با تاکید بر ۴ رویکرد مجلس یازدهم برای ایجاد تحول در تمام بخش‌های قوه مقننه، عنوان کرد: عدم شفافیت و تأخیر در تصمیم گیری‌ها با هوشمندسازی دیوان قابل حل است و می‌توانیم به نظارت بر خط قوانین دست پیدا کنیم.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه کار مجلس در حوزه اجرا نبوده و صرفاً مطالبه‌گری اجرای قوانین است، ابراز داشت: مجلس تاکید دارد تا قوانین به درستی اجرا شود و اگر در حوزه‌ای با کمبود قوانین رو به رو بودیم برای آن قانونگذاری خواهیم کرد.

دیوان محاسبات از بیت‌المال پاسداری خواهد کرد

مهرداد بذرپاش رئیس جدید دیوان محاسبات کشور در آئین معارفه خود که دوشنبه، ۶ مرداد ماه در محل این دیوان برگزار شد، با اشاره به برخی حواشی روزهای اخیر درباره سوابق خود گفت: کلکسیونی از حرف‌ها زده شد؛ بعضی افراد دلسوز بودند و برخی احتمالاً نگران شدند که من از همه آنها گذشتم و به خون پدر شهیدم قسم یاد می‌کنم و با خدای خود عهد می‌بندم که ایستاده‌ام و ذره‌ای از حقوق مردم و بیت‌المال کوتاه نمی‌آیم و اجازه نمی‌دهم به کسی به اسم عدالت خواهی ظلم شود.

وی در ادامه دیوان محاسبات را از اصلی‌ترین و مفتخرترین نهادهای نظارت مالی کشور دانست و گفت: این دیوان در حوزه نظارت کمترین خطا و بیشترین کارایی را داشته اما همچنان مشکلات زیادی در کشور قابل رؤیت است.

رئیس دیوان محاسبات کشور در ادامه با بیان اینکه حسابرسی عملکرد، اصلی‌ترین راهبرد در حوزه فعالیت دیوان است، عنوان کرد: زمانی که دولت ضوابط بودجه را اعلام می‌کند، دیوان باید سریعاً شاخصه‌های زمان بندی را نیز به آن اضافه کند همچنین باید پیگیری کرد تا دولت بودجه‌ریزی عملکرد خود را نیز ارائه کند که تا کنون چنین اقدامی از سوی دولت‌ها انجام نشده است.

وی افزود: محافظه کاری عمده‌ای در میان مدیران نهادینه شده که باید از بین برود همچنین مسئولان نباید به خاطر نزدیکی به پایان دولت یا مجلس و یا تازه کار بودن دولت یا مجلسی، امور را روی زمین بگذارند که در این راستا دیوان محاسبات نیز به پاسداری از بیت‌المال به عنوان مهم‌ترین وظیفه خود رسیدگی کرده و بر هیچ خطایی چشم نخواهد پوشید.

بذرپاش در ادامه با بیان اینکه دیوان محاسبات برخط می‌تواند مسیری برای رسیدن به حسابرسی عملکرد و بهینه سازی آن ایجاد کند، اظهار کرد: راه اندازی نهضت قیمت تمام شده از مهم‌ترین اقداماتی است که باید صورت گیرد و قیمت گذاری کالا و خدمات از ابتدای تولید آن تا پایان نظارت شود همچنین باید به گونه‌ای رفتار شود که مردم احساس کنند دیوان محاسبات به عنوان ناظر مالی کشور می‌تواند گره‌ی از مشکلات آنها بگشاید.

رئیس جدید دیوان محاسبات کشور ادامه داد: در این مسیر از ظرفیت عظیم نخبگان و جوانان استفاده می‌کنیم تا دیوان به جایی برسد که مردم نیز رفته رفته پشتیبان آن شوند.

وی در ادامه تفریغ بودجه را از اصلی‌ترین انتظارات مجلس از دیوان محاسبات عنوان کرد و افزود: زمان بررسی بودجه نزدیک است و نمایندگان باید برای ارائه نظر در این حوزه، به گزارش تفریغ سال گذشته رجوع کنند از این رو باید این گزارش‌ها دقیق و به موقع باشد.

رئیس دیوان محاسبات کشور در پایان خاطرنشان کرد: چابک سازی، شفاف سازی، کارآمد سازی و اجتماعی سازی به معنای استفاده از ظرفیت مردمی برای امور نظارتی در دستور کار دیوان خواهد بود.

زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی شد

محمدحسین فرهنگی در تشریح جزئیات جلسه بررسی انتخاب رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در هیئت رئیسه، گفت: در جلسه هیئت رئیسه مجلس که هیئت امنا مرکز پژوهش‌های مجلس می‌باشند، موضوع رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس از میان کلیه داوطلبان اعم از آنها که کتباً و یا شفاهاً اعلام داوطلبی کرده بودند، بررسی شد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: پس از دو مرحله رأی‌گیری آقای دکتر علیرضا زاکانی با اکثریت مطلق آرای اعضا، به عنوان رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی انتخاب شد و مقرر گردید در جلسه بعدی برنامه‌های خود را به هیئت امنا مرکز ارائه کند.

سه شنبه ۷ مرداد

فراکسیون ورزش پیگیر بازگشت عادل فردوسی‌پور با برنامه ۹۰ است

محمدمهدی فروردین با تأکید بر ضرورت شفاف سازی در حوزه ورزش، تأکید کرد: یکی از اصلی‌ترین عناصر شفافیت در ورزش وجود رسانه‌های تأثیرگذار و ریزبین هستند و امروز در نبود برنامه‌های مؤثر شاهد انباشت ابهامات و سوالات افکار عمومی در رشته پرطرفداری همچون فوتبال هستیم.

نماینده مردم نماینده فیروزآباد، فراشبند، قیر و کارزین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تنها راهی که می‌تواند پاسخی برای ابهامات و سوالات مردم در حوزه ورزش باشد، حمایت از برنامه‌های تلویزیونی پربیننده است که برنامه ۹۰ با مدیریت و اجرای عادل فردوسی پور به خوبی چنین مسیری را طی می‌کرد.

وی با بیان اینکه احیای برنامه ۹۰ با حضور عادل فردوسی پور یکی از مطالبات مردمی است، افزود: این قول را به مردم می‌دهم که تمام تلاش خود را برای بازگشت برنامه ۹۰ و عادل فردوسی پور به صدا و سیما انجام خواهم داد.

فروردین با یادآوری اینکه در این راستا از جایگاه فراکسیون ورزش با رئیس سازمان صدا و سیما مذاکراتی خواهیم داشت، اضافه کرد: به ویژه امروز که شعار "در خانه بمانیم" برای ریشه کن شدن ویروس کرونا را سر می‌دهیم یکی از بهترین برنامه‌هایی که برای مخاطب جذابیت دارد، احیای برنامه ۹۰ است که جای خالی آن به شدت حس می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه امروز مردم ما حال خوبی ندارند، گفت: بازگشت برنامه ۹۰ می‌تواند به ارتقای شاخص امید اجتماعی کمک کند لذا امیدوارم بازگشت عادل فردوسی پور یکی از بهترین خبرهایی باشد که بتوانیم در آینده‌ای نزدیک به مردم نوید دهیم.

وی ادامه داد: اخیراً حتی در نظرسنجی‌های سازمان صدا و سیما، برنامه‌های جایگزین ۹۰ حتی در بین ۱۰ برنامه پرمخاطب رسانه ملی هم قرار ندارند در حالی که دقیقاً در همان ساعت برنامه ۹۰ روی آنتن می‌روند.

رئیس فراکسیون ورزش مجلس تأکید کرد: صدا و سیما نباید اقتدار خود را از دست دهد و این اقتدار بر پایه همین برنامه‌های پر مخاطب شکل گرفته است لذا پخش برنامه ۹۰ در بسترهای اینترنتی به ضرر رسانه ملی خواهد بود.

کمیسیون‌های آموزش و بهداشت، مأمور بررسی زمان مناسب برگزاری آزمون‌های سراسری شدند

بابک نگاهداری در راستای توئیت شب گذشته دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی بر مأموریتی که به کمیسیون‌های آموزش و بهداشت مجلس درباره پیامدهای برگزاری کنکور داده شده است، گفت: این دستور با توجه به مراجعات مختلف مردمی در روزهای اخیر و درخواست‌های مکرر خانواده‌ها از مجلس صادر شد.

مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: شیوع ویروس کرونا، زمان برگزاری آزمون‌های سراسری را تبدیل به دغدغه‌ای برای خانواده داوطلبان کنکور کرده است چرا که از طرفی نگران سلامتی آنها هستند و از سوی دیگر دغدغه آینده و سرنوشت فرزندان خود را دارند.

وی افزود: از این رو رئیس مجلس شورای اسلامی با توجه به حساسیت این موضوع و احترام به دغدغه‌های مردم، به دو کمیسیون آموزش و تحقیقات و بهداشت و درمان مجلس مأموریت رسمی داد تا بررسی جامع و همه جانبه ای را با توجه به ابعاد مختلف مسأله صورت دهند.

مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: در نهایت مقرر شده است این کمیسیون‌ها هرچه سریع‌تر به جمع‌بندی پیرامون زمان مناسب برگزاری آزمون‌های سراسری رسیده و گزارش آن را با قید فوریت به رئیس مجلس ارائه کنند.

چهارشنبه ۸ مرداد

پیگیری مجلس برای ایجاد ثبات در بازارها

محمد صفایی با انتقاد از افزایش افسارگسیخته قیمت کالاهای اساسی، گفت: باید عنوان کرد که برخی اقدامات دولت به افزایش قیمت‌ها دامن می‌زند و این مسئله‌ای ثابت شده است چراکه بانک‌های دولتی در افزایش نرخ ارز، کاهش ارزش پول ملی و افزایش قیمت زمین و مسکن بسیار نقش مؤثر و تأثیرگذاری را به صورت منفی ایفا می‌کنند.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عرضه به بازار داخلی کم شده و بیشتر تاکید بر صادرات است به همین نسبت قیمت‌ها بالا می‌رود، افزود؛ تعداد شرکت‌های تأثیرگذار بر بازار همچون بازار مسکن بسیار انگشت شمار هستند بنابراین بسیار راحت قابل مدیریت هستند اما به دلیل عدم مدیریت، قیمت‌ها افسارگسیخته بالا می‌رود.

وی تصریح کرد: گاهی نیز برخی مسئولان چشم خود را به روی تخلفات می‌بندند و این وضعیت افزایش قیمت ارز، سکه و برخی از کالاها را به دنبال داشته و در ادامه تأثیر خود را بر تمام بازار و کالاها می‌گذارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت باید مکلف شود از افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها جلوگیری کند، بیان کرد: کمیسیون اقتصادی مجلس این مهم را تا حصول نتیجه پیگیری خواهد کرد تا دولت قیمت‌ها را به ثبات رساند لذا امید است به دنبال پیگیری مجلس بتوان رفتار نابهنجار دولت را در عرصه اقتصادی کنترل کرد.

جمالی: هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان از مسائل سیاسی و رفیق‌بازی دور بماند

محمدجواد جمالی با اشاره به چگونگی انجام نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس، اظهار کرد: نکته اساسی این است که هم نمایندگان بتوانند طبق اصول قانون اساسی درباره همه مسائل کشور اظهار نظر کنند، رأی دهند و تذکرات خود را بیان کنند و هم در عین حال حد و مرزی بین این وظایف و دخالت‌های احتمالی برخی نمایندگان در امور سایر قوا و زیر سوال رفتن استقلال آنها وجود داشته باشد.

وی یادآور شد: من به عنوان کسی که سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس دهم بودم باید در این زمینه بگویم که در مجلس نهم کسی نمی‌دانست که چنین چیزی هم وجود دارد! این طرح در مجلس هشتم تصویب شده بود و ما آن را در مجلس دهم اجرایی کردیم و پاسخگوی رسانه‌ها بودیم.

جمالی تاکید کرد: در قانون فعلی هیئت نظارت بر نمایندگان چند مشکل اساسی وجود دارد. یکی اینکه این هیئت بدون شکایت نمی‌تواند وارد پرونده‌ای شود. به خاطر دارم که از دولت یا قوه قضائیه کمتر از انگشتان دست برای ما گزارشی آمد که نماینده‌ای از حدود نمایندگی در نظارت عبور کرده باشد.

وی ادامه داد: از دیگر مشکلات این طرح این است که ضمانت اجرایی ندارد و صرفاً تذکر می‌دهد. این مورد باید ضمانت اجرایی محکم‌تر داشته باشد و بتواند قانون را اجرا کنند و نیز اینکه مشخصاً در مورد وزارتخانه‌ها همیشه مایل بودیم که اگر نماینده‌ای خلاف آن چیزی که قانون مشخص کرده از وزارتخانه‌ها درخواستی داشته است خود آن وزارتخانه رونوشتی از آن به شورای نگهبان برسانند تا در آینده تأثیر خود را بگذارد.

سخنگوی هیئت نظارت بر نمایندگان مجلس دهم تاکید کرد: باید وقت کافی برای پرونده‌های ارجاعی گذاشته شود و هیئت هم چون از خود نمایندگان تشکیل می‌شود مسائل سیاسی، رفاقتی و جناحی را کنار بگذارند و نظارت خوب و عالیه داشته باشند تا برخی از مردم دیگر توقعاتی که در شأن و منزلت نمایندگی مجلس نیست از نمایندگان نداشته باشند.

کد خبر 436425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
    1 0
    مجلسی ها همانطور که قبلا هم ثابت کردن هیچ کاری نمی تونن انجام بدن نه خود عادل فردوسی پور تحت هر شرایطی برمی گرده.