جابه‌جایی مسافر توسط ناوگان اتوبوسرانی مشهد ۵۰ درصد کاهش یافت

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد گفت: پس از شیوع ویروس کرونا تعداد سفرهای درون شهری با اتوبوس به صورت میانگین از ۸۵۰ هزار سفر در روز به ۴۰۰ هزار سفر کاهش یافته است.

به گزارش ایمنا، بتول گندمی در این باره افزود: افزایش نرخ ارز سبب شده هزینه‌هایی نظیر خرید اتوبوس و تأمین قطعات تا شش برابر افزایش یابد.

وی ادامه داد: این افزایش قیمت نگرانی‌هایی را برای شهرداری داشته و در کنار این مشکلات، بحران کرونا هم چالش دیگری شده است.

عضو شورای شهر مشهد گفت: اوایل فعالیت شورای پنجم، شهروندان ٣٣ درصد از بهای تمام شده هزینه هر سفر را پرداخت می‌کردند ولی اینک این رقم به ۲۰ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: بر اساس برآوردهایی که ابتدای سال و با توجه به شرایط صورت گرفت، شهرداری مشهد باید ماهانه سه هزار و ٥٠٠ میلیارد ریال درآمد داشته باشد تا پاسخگوی نیازها و هزینه‌های جاری شهر باشد.

گندمی ادامه داد: در این شرایط میزان درآمدهای پیش‌بینی شده برای بخش‌های مختلف کاهش یافته لذا از سازمان اتوبوسرانی هم انتظار داریم ستاد ویژه‌ای با حضور صاحب نظران بخش خصوصی، شهرداری و متخصصان تشکیل دهد و در آن چالش‌ها و مسائل سازمان را به بحث و بررسی بگذارد.

وی گفت: در ابتدای امسال، پیش‌بینی کسب درآمد ٧٢٠ میلیارد ریالی برای سازمان اتوبوسرانی داشتیم که ٣٠٠ میلیارد ریال آن تاکنون محقق نشده و علاوه بر این، هزینه‌های سنگینی بابت ضدعفونی، پرداخت هزینه‌های بخش خصوصی با وجود دو ماه تعطیلی نیز تحمیل شده است.

عضو شورای شهر مشهد با اشاره به پیش‌بینی یارانه چهار هزار و ٦٠٠ میلیارد ریالی برای سازمان اتوبوسرانی در سال جاری افزود: شرایط امسال شرایط دشواری است و میزان یارانه تخصیصی به سازمان باید افزایش یابد، میزان زیان‌ها باید با سرعت ارزیابی شود تا نسبت به مبلغ یارانه تخصیصی بازنگری صورت گیرد.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه عملیاتی، خرید اتوبوس هرسال در دستور کار مدیریت شهری بوده که به دلیل شرایط موجود محقق نشده است، در همین راستا نوسازی بسیاری از ناوگان فرسوده در دستورکار قرار گرفته و نصب تجهیزات سرمایشی و گرمایشی نیز برای بخشی از این ناوگان به اتمام رسیده است.

گندمی گفت: افزایش ۶۰۰ تا ۷۰۰ درصدی بهای خرید اتوبوس و همچنین عدم تولید آن سبب شده در تأمین و خرید ناوگان با مشکل روبرو شویم، در عین حال از ابتدای فعالیت شورای پنجم تاکنون ۲۰۰ دستگاه مینی‌بوس و ۱۸۰ دستگاه اتوبوس وارد چرخه سرویس‌دهی شده است.

وی با اشاره به افزایش رضایتمندی شهروندان از سازمان اتوبوسرانی افزود: برخی شهروندان خواستار دسترسی آسان و راحت به حرم مطهر رضوی، بدون تغییر خط اتوبوس هستند، سازمان اتوبوسرانی باید ظرفیتی را در ساعات و روزهای مشخص برای این عزیزان فراهم آورد.

به گزارش ایمنا، در حال حاضر روزانه ۸۵۰ هزار مسافر توسط هزار و ٨٣٠ دستگاه اتوبوس در کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد جابه‌جا می‌شوند.

کد خبر 436386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.