«نه» قم به احمدی‌نژاد

وقف قسمتی از کوه دماوند و تاثیر تصمیم بانک مرکزی برای کاهش سقف پرداخت وجه نقد بر اقتصاد از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ پنجشنبه ۹ مردادماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سرانجام قله دماوند به دامان دولت بازگشت» به بررسی وقفی اعلام شدن کوه دماوند پرداخت و نوشت: بخشی از دماوند که وقف شده بود به سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بازگشت و به‌نام این سازمان سند خورد» این توئیت محمد درویش، فعال محیط زیست که در بامداد چهارشنبه منتشر شد، تا حدودی پایان انتقادات میلیون‌ها ایرانی در شبکه‌های اجتماعی به خبر وقفی اعلام شدن یک برش از ۱۱ برش کوه دماوند بر اساس یک سند ۹۰ ساله به حساب می‌آمد. در چند روز گذشته و با تکذیب‌های سازمان اوقاف برای وقفی اعلام شدن دماوند به‌عنوان یک نماد ملی و اسطوره‌ای و تاکید این سازمان بر موقوفه‌ای بودن روستای ملار که از توابع لاریجان و در فاصله ۳۰ کیلومتر با اراضی بالای ۲۲۰۰ متر بود، واکنش‌های فراوانی را به‌همراه داشت، تا جایی که مردم و فعالان محیط زیست و میراث فرهنگی از آیت الله رئیسی، رئیس دستگاه قضا استمداد کمک داشتند که به این موضوع ورود پیدا کند. با این حال هنوز تکلیف سند موقوفه پنج‌هزار و۶۰۰ هکتاری از اراضی جنگل‌های هیرکانی و بخش جنگل آق‌مشهد تعیین تکلیف نشده است. در این بین بسیاری از کارشناسان حقوقی معتقدند که چون جنگل‌ها، کوه‌ها، تالاب‌ها و بستر دریاها جز انفال (اموال عمومی یک ملت) هستند و بر اساس ماده ۵۵ قانون مدنی «عین مال حبس و منافع آن تسبیل شود» قابلیت تصرف و وقف ندارند و فقط دولت و سازمان‌های ذیربط مسئول نگهداری و حراست از آنها هستند. همزمان با انتشار توئیت درویش، سید صادق سعادتیان، معاون امور املاک و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اعلام کرد: «با تلاش شبانه‌روزی یک تیم ویژه، سند مالکیت اراضی آخرین یال قله دماوند که همان یال جنوب شرقی است هم به نام دولت صادر شد. با این اقدام، کل اراضی قله دماوند به نام دولت سنددار شد و حتی یک سانتی‌متر از اراضی این منطقه وقف نیست. در آن قسمت مورد اختلاف پلاک‌های ثبتی ۶۸ و ۶۹ نیز موضوع در دست بررسی است و قطعاً با حکم قضائی حفظ خواهد شد». این گفته سعادتیان در شرایطی مطرح می‌شود که همچنان مشکلات دو پلاک دیگر از این کوه که سابقه وقفیت دارند، برطرف نشده است. در این رابطه نیز موسی مقیمی، معاون حفاظت و امور اراضی اداره منابع طبیعی استان مازندران گفت: «در حال حاضر اختلافاتی روی پلاک‌های ۳۵ و ۳۷ وجود دارد و امیدواریم بتوانیم برای این دو پلاک نیز سندی به اسم دولت بگیریم».

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «قدمی برای مبارزه با پولشویی» به بررسی تأثیر تصمیم بانک مرکزی برای کاهش سقف پرداخت وجه نقد بر اقتصاد پرداخت و نوشت: بانک مرکزی در راستای مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم با ابلاغ بخشنامه جدید، سقف مقرر برای پرداخت وجه نقد در سال جاری را به پانزده میلیون تومان کاهش داد. این در حالی است که در اردیبهشت‌ماه امسال این رقم چهل و پنج میلیون تومان تعیین شده بود.

در اسفندماه سال گذشته سیستم بانکی در بخشنامه‌ای اعلام کرد، انتقال وجه با مبلغ بالاتر از سقف مشخص، برای اشخاص حقیقی از طریق همه تراکنش‌های بانکی مشروط به درج بابت و در صورت نیاز منوط به ارائه اسناد است. تصمیمی که برخی از تحلیلگران آن را مانعی برای تمایل جذب سپرده‌ها در بانک‌ها می‌دانستند. حال اکنون صحبت از محدودیت دیگری به میان آمده است. اخیراً بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه‌ای به بانک‌ها، سقف مقرر برای پرداخت وجه نقد به ارباب رجوع در سال ۱۳۹۹ را به پانزده میلیون تومان کاهش داد. در این بخشنامه آمده است: «احتراماً بدین وسیله ضمن اعلام کان لم یکن شدن مفاد بخشنامه شماره ۹۹/۴۲۴۵۱ مورخ ۲۱ اردیبهشت ۹۹ در خصوص سقف مقرر برای پرداخت وجه نقدی ریالی به ارباب رجوع از سوی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی در سال ۹۹، بدین وسیله به استحضار می‌رساند سقف مقرر موصوف، ۱۵۰ میلیون ریال تعیین می‌گردد.» این بخشنامه توسط اداره مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم بانک مرکزی به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی ابلاغ شده و هدف از این اقدام مبارزه با پولشویی اعلام شده است. برخی کارشناسان بر این باورند که چنین تصمیماتی می‌تواند رفتار سپرده ‫گذاران را تحت تأثیر قرار دهد. به گفته آنها این شکل از محدودیت‌ها مانعی جدی برای جذب پول در بانک‌ها خواهد بود. این در حالی است که برخی دیگر از تحلیلگران معتقدند تصمیم بانک مرکزی برای کاهش سقف پرداخت وجه نقد به ارباب رجوع می‌تواند اقتصاد را در مسیر سالمی قرار دهد.

روزنامه آفتاب یزد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «"نه" قم به احمدی‌نژاد» به بررسی نتیجه سفر احمدی نژاد به قم و دیدار با مراجع پرداخت و نوشت: روزی، روزگاری او را «غیرقابل پیش‌بینی ترین» چهره‌ سیاسی به شمار می‌آوردند و حالا «عجیب و غریب‌ترین»؛ روزی روزگاری او را نماد «پاکدستی و عدالت پیشگی» می‌دانستند و حالا، ابایی از نسبت دادن انحراف و خیانت به او ندارند. اگرچه همچنان رفتارهای «محمود احمدی‌نژاد» غیر قابل پیش‌بینی است اما مردم در جریان «کم و کیفِ» برخی رفتارها، گفتارها، واکنش‌ها و حتی سکوت‌های او قرار گرفته‌اند و به اصطلاح؛ دیگر از هیچ کدام از رفتارهای او، غمگین و شاد به طرزی که نتوانند خود را کنترل کنند؛ نمی‌شوند اما غصه دار می‌شوند که «هشت سال» امور این مملکت را به دست چه کسی سپرده بوده‌اند!؟ «به زمین و زمان»؛ این گویاترین عبارت برای «نامه نگاری‌های بی‌حساب و کتاب و بدون هدفِ محمود احمدی‌نژاد» است زیرا او به معنای واقعی کلمه؛ «به زمین و زمان» نامه نوشته است و شاید همچنان نیز این نامه نوشتن‌های «گاه و بی‌گاه» و «بدون پاسخ» را ادامه دهد اما نامه‌ی اخیر به «بن سلمان» قطعاً برای رئیس دولت‌های نهم و دهم گران تمام خواهد شد!

این روزها دیگر، انگیزه و کششی برای از احمدی‌نژاد نوشتن وجود ندارد، سر از کارهای او در نمی‌آوریم؛ دیده شدن با این هزینه‌های سنگین برای منافع ملی و امنیت سرزمینی، دیگر توجیه پذیر نیست. برای در صحنه بودن نیز نمی‌تواند پاسخی قانع‌ کننده باشد پس یا باید از کنار او با بی‌تفاوتی تمام گذشت یا اینکه باید آنقدر نوشت تا معلوم شود، «آبشخور» تفکرات گیج و مبهوت‌ کننده او کجاست و در نهایت او از این مسیری که در حال ریل‌گذاری کردن؛ دائم «کژ» و «مژ» می‌شود به کدامین مقصد منتهی خواهد شد؟

سوژه‌ای به نام احمدی‌نژاد دیگر نمی‌تواند «سوژه» قابل قبول یا موضوع دندان‌گیری برای نوشتن باشد اما واکنش‌ها به نامه‌ اخیر به «بن سلمان» و این ادعا که «علمای قم» او را به حضور نپذیرفته‌اند الا یک نفر! مجابمان می‌کند که یک بار دیگر، گزارشی با محوریت رئیس دولت‌های نهم و دهم تنظیم کنیم که حتی اگر حق شهروندی جمهوری اسلامی ایران نیز از وی سلب شود؛ هشت سال رئیس جمهور بودن را نمی‌شود با هیچ «اسید و وایتکس» از تاریخ این سرزمین زدود.

«نامه به بن سلمان»!؟ ابتدای به ساکن باورمان نشد! اساساً و از همان اول، وقتی از بُهت و انکار خارج شدیم؛ گمان بردیم این نیز یکی از آن دست رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی محمود احمدی‌نژاد است که دیگر «نخ نما» شده‌ترین رفتار است اما بعد بحث‌هایی که بر سر «کاندیدای ۱۴۰۰» شدن و نشدن در گرفت و حتی برخی منابع از «دیدار و چانه زنی» با شورای نگهبان سخن به میان آوردند که «تکذیب» شد اما نه «سفت و محکم»! تازه به این مسئله پی بردیم که این «به سیمِ آخر زدن‌ها» تازگی ندارد. «خانه نشینی ۱۱ روزه» نیز در پیِ یکی از همین «به سیمِ آخر زدن‌ها» صورت پذیرفت و حالا ممکن است وقتی فهمیده یا به او فهمانده‌اند که «پاستور» بی «تکرار» ترین رؤیای احمدی‌نژاد بودن است! دست به قلم شده تا به مانع تراشان بفهماند؛ «یک احمدی‌نژاد همواره یک احمدی‌نژاد است: حتی اگر کوچک‌ترین شانسی برای «سیاست مرد» بودن نداشته باشد.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خرج زندگی در تیر ۹۹» نوشت: خرج زندگی در تیر ۹۹ بر اساس حداقل کالری موردنیاز برآورد شد. داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد خانوارهای کشور در ماه گذشته تورم ۴. ۶ درصدی را تجربه کردند. همچنین دهک غیر برخوردار با ثبت تورم ۲۳. ۷ درصدی، بالاترین تورم را پشت‌سر گذاشته است. از این رو نگرانی‌هایی در خصوص معیشت خانوارها شدت گرفته است. «دنیای‌اقتصاد» در یک گزارش بر اساس داده‌های مرکز پژوهش‌های مجلس و مرکز آمار ایران، به تخمین هزینه زندگی در اولین ماه تابستان پرداخته است. بر این اساس، خانوارهای کشور برای تأمین سبد مطلوب وزارت بهداشت حداقل باید بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برای خوراکی‌ها هزینه کنند. اما برای دهک‌های پایین و طبقات محروم‌تر این عدد پایین‌تر است و نمی‌توان سبد وزارت بهداشت را به‌عنوان کف زندگی در نظر گرفت. کالری مصرف‌ شده در دهک سوم (مرز خط فقر) در حدود ۱۹۳۴ کالری در روز بوده است. اگر این عدد مبنا قرار بگیرد، هر خانوار برای تأمین حداقل‌های زندگی نیاز به حداقل یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان خواهد داشت. اگر هزینه خوراکی به کل هزینه‌ها تعمیم یابد، با توجه به اینکه سهم خوراکی‌ها ۸. ۳۱ درصد از کل سبد مصرف دهک سوم است، هر خانوار کشور در ماه گذشته، حداقل نیاز به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان داشته تا بتواند حداقل‌های زندگی را تأمین کند.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «شلیک موشک از اعماق زمین برای اولین بار در دنیا» به بررسی دومین روز از رزمایش بزرگ پیامبر اعظم ۱۴ پرداخت و نوشت: در دومین روز از رزمایش بزرگ پیامبر اعظم ۱۴، که در آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس و تنگه راهبردی هرمز برگزار شد، نیروی‌های هوافضای سپاه با به‌کارگیری تاکتیک‌ها و تجهیزات نوین، بخشی از توانمندی‌های گسترده این نیرو، در مقابله با تهدیدات فرضی دشمن را به نمایش گذاشتند.

دستاورد مهم هوا فضای سپاه در این مرحله از رزمایش، شلیک موفق موشک‌های بالستیک از اعماق زمین به‌صورت کاملاًً استتار شده بود که این دستاورد مهم می‌تواند سازمان‌های اطلاعاتی دشمن را در رویارویی احتمالی با چالش‌های جدی روبه‌رو کند.

سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در حاشیه برگزاری مرحله نهایی رزمایش مشترک پیامبر اعظم (ص) ۱۴ که از صبح روز گذشته در منطقه عمومی خلیج فارس و تنگه هرمز در حال برگزاری است، گفت: رزمایش‌های سپاه به طور معمول با ابتکارات همراه بوده و در این رزمایش برای نخستین بار در دنیا، شلیک موشک‌های بالستیک از اعماق زمین توسط نیروی هوافضای سپاه انجام شد.

وی افزود: در رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۴ بدون استفاده از سکوها و تجهیزات مرسوم، موشک‌های مدفون شده زمین را شکافتند و اهداف از پیش تعیین شده را با دقت بالایی مورد اصابت قرار داده و منهدم کردند.

کد خبر 436302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.