نقش دولت‌ها در کاهش تغییرات اقلیمی

هزاران شهر سراسر دنیا متعهد شده‌اند گامی مؤثر برای کاهش تغییر آب و هوایی بردارند اما تاکنون تنها تعداد کمی از آن‌ها اهداف خود را به واقعیت نزدیک کرده‌اند. یکی از مهم‌ترین مقوله‌هایی که مقامات شهرها را در رسیدن به این هدف یاری می‌کند، اطلاعات و داده‌هایی است که دولت‌ها در اختیار آن‌ها قرار می دهند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اولین و مؤثرترین اقدامی که مقامات رسمی یک شهر می‌توانند در جهت کاهش اثرات جزایر گرمایی بردارند این است که از میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای و منشأ ظهور آن‌ها آگاه شوند. البته انجام این کار به راحتی امکانپذیر نیست چرا که بسیاری از شهرها از منابع مالی و فنی لازم برای جمع‌آوری داده‌ها در این خصوص برخوردار نیستند و همین امر بسیاری از آن‌ها را از پیگیری تعهدات مربوط به تغییرات آب و هوایی باز می‌دارد.

از سوی دیگر، دولت‌های ملی اغلب از داده‌های بسیار کاربردی برخوردار هستند و به طور مرتب می‌توانند مولفه‌هایی نظیر مصرف و فروش سوخت، آمار ثبت‌نام وسایل نقلیه و ظرفیت دفنگاه‌های زباله را اندازه بگیرند. چنانچه دولت‌ها اطلاعات و داده‌های مربوط به مؤلفه‌های فوق را در اختیار طراحان شهری، نهادها و دیگر مقامات رسمی قرار دهند، آنگاه امکان تخمین میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در هر شهر افزایش می‌یابد که این امر به سهم خود تصمیم‌گیری مسئولان را برای اتخاذ اقدامات کارآمد برای کاهش تغییرات اقلیمی تسهیل خواهد کرد.

چگونه می‌توان داده‌های ملی را به اطلاعات کاربردی برای شهرها تبدیل کرد؟

"پروتکل جهانی موجودی انتشار گازهای گلخانه‌ای در مقیاس جامعه" روشی است که مقامات رسمی را در چگونگی اندازه‌گیری میزان انتشار گاز گلخانه‌ای به طور دقیق و مطمئن، در شهرهای خود راهنمایی می‌کند. در این روش مقامات مسئول شهری چگونگی جمع‌آوری داده‌ها برای تخمین میزان تولید انرژی، مواد زائد، فرآیندهای صنعتی، کشاورزی، جنگلداری و استفاده از زمین را یاد می‌گیرند. علاوه بر این پروتکل فوق نشان می‌دهد که نبود داده‌های محلی دقیق نباید از مشخص شدن موجودی انتشار گازهای گلخانه‌ای جلوگیری کند و رویکردی تحلیلگرایانه برای کاهش آمار ملی و محلی در سطح شهری به برنامه‌ریزان ارائه می‌دهد.

متخصصانی که میزان گازهای گلخانه‌ای را مشخص می‌کنند، می‌توانند از داده‌های ملی و سایر اطلاعات مربوطه برای شهرها بهره گیرند و با استفاده از این اطلاعات و داده‌ها اقدامات کاهش تغییرات آب و هوایی خود را دنبال کنند.

همکاری بین مقامات شهری و دولت‌های ملی برای کاهش اثرات گرمایی

اگرچه بسیاری از دولت‌ها مدعی تلاش برای کاهش تغییرات آب و هوایی در قلمرو خود هستند، با این حال تنها تعداد کمی از آن‌ها با مقامات رسمی شهرها به همکاری در این خصوص پرداخته‌اند. به عنوان مثال در دانمارک آژانس انرژی داده‌های مربوط به میزان انتشار گازهای آلاینده را در اختیار سران ۹۸ کلانشهر قرار داده است که این داده‌ها می‌تواند میزان گاز گلخانه‌ای موجود در هر شهر را مشخص کند. مثلاً شهردار کلانشهر فردنزبورگ به همراه ۲۹ کلانشهر دیگر در منطقه خود با استفاده از روش "پروتکل جهانی موجودی انتشار گازهای گلخانه‌ای در مقیاس جامعه" به طور مقایسه‌ای میزان موجودی گازهای آلاینده در هر شهر را مشخص کرد تا شفافیت و مسئولیت‌پذیری هر یک را در اتخاذ اقدامات مربوط به کاهش تغییرات آب و هوایی به تصویر بکشد.

در واقع شهردار فردنزبورگ به همراه مقامات ارشد کلانشهرهای اطراف به جای مصرف منابع کمیاب و هزینه‌کردهای بالا برای جمع‌آوری داده‌ها و محاسبه میزان انتشار گازهای آلاینده، بر یافتن علت انتشار گازهای گلخانه‌ای تمرکز کردند. این افراد نتیجه گرفتند که مشخص کردن میزان گازهای آلاینده در هوا اعتماد عموم مردم به دولت ملی و محلی را افزایش می‌دهد چرا که مسئولیت‌پذیری آن‌ها را در بحران‌هایی نظیر افزایش گرمای هوا به تصویر می‌کشد. اقدامات شهرهای دانمارکی می‌تواند به عنوان الگویی برای سایر شهرهای جهان عمل کند و آن‌ها را در مسیری درست و شفاف به سمت کاهش بحران تغییرات آب و هوایی پیش برد.
 

کد خبر 436292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.