آیا مجیدی با خورشید دوباره اوج می‌گیرد؟

در حالی اسامی فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیز، طی روزهای اخیر اعلام شد که نام سه فیلم ایرانی خورشید (مجید مجیدی)، دشت خاموش (احمد بهرامی) و جنایت بی دقت (شهرام مکری) نیز در میان آنها دیده می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیز، اولین رویداد مهم سینمایی است که پس از بحران جهانی کرونا به شکل فیزیکی از ۲ تا ۱۲ سپتامبر (۱۲ تا ۲۲ شهریور ماه)، برگزار می‌شود. در این میان، تنها فیلم مجیدی است که برای کسب جایزه شیر طلایی این رویداد سینمایی رقابت خواهد کرد و دو فیلم ایرانی دیگر، نمایندگان سینمای ایران در بخش افق‌های جشنواره ونیز هستند.

خورشید

خورشید آخرین اثر سینمایی مجیدی مجیدی است که در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و با تحسین منتقدان و تماشاگران مواجه شد. فیلمی به نوسیندگی مشترک مجیدی و نیما جاویدی که در ۱۲ رشته، نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد و ۳ سیمرغ را در رشته‌های بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه و بهترین طراحی صحنه، از آن خود نمود.

خورشید روایتگر داستان علی، کودک دوازده ساله‌ای است که همراه دوستانش با دزدی قطعات و کار در یک انبارلاستیک، زندگی شأن را می‌گذرانند تا این که با پیشنهاد جدیدی از سوی خلافکاران محل مواجه می‌شوند.

جواد عزتی، علی نصیریان، طناز طباطبایی، روح ا… زمانی، ابوالفضل شیرزاد، شمیلا شیرزاد، علی غابشی، مانی غفوری، محمد مهدی موسوی و صفر محمدی در این فیلم به ایفای نقش پرداختند. گفتنی است در اختتامیه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، جایزه ویژه هیأت داوران به گروه بازیگران کودک و نوجوان فیلم خورشید تعلق گرفت.

مجیدی و ویترین افتخاراتش

مجیدی را می‌توان یکی از شناخته شده ترین چهره‌های سینمای ایران در سطح بین المللی دانست. او نخستین فیلمساز ایرانی بود که با فیلم بچه‌های آسمان به جمع نامزدهای نهایی جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی راه پیدا کرد اگرچه رقابت را به فیلم درخشان زندگی زیباست، ساخته روبرتو بنینی واگذار نمود.

این کارگردان علاوه بر پنج سیمرغ بلورین، تعداد زیادی جایزه بین المللی دارد که او را در رده فیلمسازان طراز اول جهان قرار می‌دهد. از جمله این افتخاران می‌توان به جوایز زیر اشاره کرد:

جایزه پلاک نقره از سی امین جشنواره فیلم جیفونی ایتالیا، جوایز ویژه هیأت داوران و ویژه هیأت دترران جوان از سی و هفتمین جشنواره فیلم گیخون اسپانیا، جایزه قاره آمریکا برای بهترین فیلم از بیست و سومین جشنواره فیلم مونترال کانادا و جایزه بهترین فیلم داستانی از جشنواره فیلم محیط زیست فرانسه برای فیلم رنگ خدا.

جایزه بهترین فیلم از یازدهمین جشنواره فیلم سنگاپور، جایزه اول سیفژ از شانزدهمین جشنواره فیلم اولو فنلاند، جایزه بهترین فیلم از جشنواره فیلم لوکاس آلمان و جوایز کلیسای جهانی، تقدیرنامه منتقدان بین المللی، بهترین فیلم از نگاه تماشاگران و جایزه ویژه از بیست و یکمین جشنواره فلم مونترال کانادا برای فیلم بچه‌های آسمان.

جوایز دوم هیأت داوران و تماشاگران از جشنواره فیلم خانوادگی سئول کره جنوبی، جوایز بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر نقش دوم مرد، بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین فیلم از اولین جشنواره فیلم پنانگ مالزی، جایزه دولفین طلایی برای بهترین فیلم از سیزدهمین جشنواره فیلم ترویا پرتغال و تقدیرنامه هیأت داوران از بیستمین جشنواره فیلم سائوپولو برزیل برای فیلم پدر. جایزه ویژه هیأت داوران جشنواره فیلم تسالونیکی برای فیلم بید مجنون.جایزه بهترین فیلم خارجی زبان جشنواره فیلم اسلو جنوبی و جایزه کلیسای جهانی و جایزه ویژه پاریس برای فیلم باران. جایزه بهترین بازیگر مرد برای رضا ناجی به خاطر بازی در فیلم آواز گنجشک‌ها از جشنواره فیلم برلین.

این ها تنها بخشی از جوایز بین المللی مجیدی برای فیلم‌هایش در جشنواره‌های مختلف سینمایی هستند.

مجیدی و ساخت فیلم کوتاه المپیک پکن

دولت چین در سال ۲۰۰۸، به منظور اجرای پروژه‌ای با نام پروژه تصویری پکن، از پنج کارگردان شناخته شده جهانی از جمله جوزپه تورناتوره از ایتالیا، پاتریس لوکنت از فرانسه، داریل گودریچ از انگلستان، اندرو وای کیونگ از هنگ هنگ و مجید مجیدی از ایران دعوت کرد تا هر کدام فیلم کوتاهی برای المپیک ۲۰۰۸ پکن به منظور تبلیغ بازی‌ها بسازند.

فیلم کوتاه مجیدی با عنوان "رنگ‌ها به پرواز در می آیند"، توانست عنوان بهترین فیلم را در میان این پنج فیلم از آن خود کند.

مجیدی و ۱۲ سال غیبت در عرصه بین المللی

با پذیرفته شدن خورشید در جشنواره فیلم ونیز، مجیدی بار دیگر بعد از "آوازگنجشک ها"، حضور در یک جشنواره الف جهانی را تجربه می‌کند. آواز گنجشک‌ها، پایان حضور این کارگردان در سطح اول سینمای جهان و همزمان به ظهور پدیده‌ای به نام اصغر فرهادی بود. مجیدی بعد از حضور در جشنواره برلین، سال‌ها در جشنواره‌های مهم جهانی حضور نداشت.

خیلی‌ها فکر می‌کردند فیلم "محمد رسول الله"، موقعیت ویژه ای برای این فیلمساز در سطح جهانی ایجاد کند اما این اتفاق نیفتاد. حتی فیلم ساختن او در هند هم برایش اتفاق تازه ای رقم نزد. حالا بعد از گذشت ۱۲ سال، فلم خورشید پس از موفقیت‌هایی که در جشنواره فیلم فجر به دست آورد، راهی یک جشنواره بین المللی مهم می‌شود. باید منتظر ماند و دید آیا خورشید می‌تواند مجیدی را بار دیگر در عرصه جهانی به اوج برساند و موفقیت‌های این فیلمساز را تکرار کند یا خیر.‌

کد خبر 436276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.