«باغچه» اپلیکیشن تخصصی برای ارائه خدمات به شهروندان اصفهانی

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: ایده اپلیکیشن تخصصی ارائه خدمات فضای سبز به شهروندان با عنوان «سامانه باغچه» توسط این سازمان پیشنهاد شده تا پس از دریافت مجوزهای لازم عملیاتی شود.

فروغ مرتضایی‌نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: هدف از پیشنهاد ساخت اپلیکیشن باغچه ایجاد سبزینگی بیشتر در شهر اصفهان، صرفه‌جویی در وقت و هزینه و توجه به تامین رفاه حال شهروندان است تا منجر به داشتن محیط زیست بهتر شود.

وی تصریح کرد: از جمله دستاوردهای این طرح افزایش سطح فضای سبز خانگی، افزایش کیفیت فضای سبز خانگی، تقویت بخش خصوصی فعال در حوزه فضای سبز و کمک به رونق تولید ملی، تقویت روش‌های اطلاع رسانی و ارتباطی با شهروندان و در نهایت بهبود کیفیت فضاهای سبز غیر در اختیار شهرداری است.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان ادامه داد: بررسی‌های نشان داده در بخش خصوصی سامانه‌هایی همچون سامانه استادکار برای ارائه خدمات باغبانی وجود دارد، اما اپلیکیشن باغچه که توسط بخش خلاقیت‌ها و استارتاپ‌های سازمان پارک‌ها و با هماهنگی سازمان فاوا در شهرداری شکل گرفته، مزایایی همچون افزایش سرانه اکولوژیک فضای سبز، افزایش بهره‌وری نیروهای متخصص، استفاده بهینه از نیروهای کارگری فعال، ایجاد جریان‌های درآمدی جدید و پایدار در حوزه فضای سبز، جلب رضایت شهروندان و مشارکت آنها در مدیریت شهری را به همراه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: چالش‌ها و تهدیدهایی پیش روی این سامانه از جمله محدودیت‌های زمانی، مالی، تبلیغات مناسب، فرایندهای اجرایی عملیاتی سامانه، چارت تشکیلاتی مناسب و مشکلات مربوط به انجام الکترونیکی پرداخت‌ها توسط بخش خلاقیت‌ها بر اساس یک نقشه اقتصادی در حال نگارش است تا این چالش‌ها و تهدیدها را به فرصت تبدیل کند.

مرتضایی‌نژاد با بیان اینکه اجرای مراحل مختلف این پروژه منطبق با چارت سازمانی سازمان پارک‌ها همراه با فراخوان انجام می‌شود، گفت: در صدد هستیم طراحی اپلیکیشن و وب‌سایت همراه با مشارکت پیمانکاران انجام شود.

وی مهم‌ترین خدمات قابل ارائه در اپلیکیشن باغچه را خدمات آموزش و مشاوره، باغبانی، فروش گل و گیاه عنوان کرد و افزود: امکان ارائه خدمات آموزش و مشاوره به صورت آفلاین، آنلاین، تلفنی به صورت رایگان فراهم خواهد شد و چنانچه خدمت به صورت حضوری بود هزینه مربوطه بر اساس تعرفه مصوب پیش‌بینی می‌شود.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان ادامه داد: در موضوعات مشاوره مباحث مختلفی از جمله انتخاب و نحوه کاشت و تکثیر انواع گیاهان مثل گل‌های فصلی، دائمی، درخت، درختچه، گل‌های آپارتمانی همچنین شرایط نگهداری گیاهان مانند شرایط نور، رطوبت، آبیاری، مبارزه با آفات و بیماری‌ها مطرح است.

وی اظهار کرد: در موضوع خدمات آموزشی معرفی شرایط نگهداری گل‌های آپارتمانی، تراریوم، سبزی‌کاری در منزل، معرفی انواع درخت و درختچه، معرفی انواع گل‌های فصلی و دائمی در برنامه وجود دارد، همچنین آموزش‌های آنلاین از طریق فضای مجازی به صورت کامل و برگزاری سمینارهای آنلاین تخصصی در اپلیکیشن لحاظ شده است.

مرتضایی‌نژاد با بیان اینکه در بخش خدمات باغبانی و فضای سبز سامانه باغچه مواردی همچون تعویض خاک، هرس، فرم‌دهی، کاشت گل، درخت و سمپاشی و مبارزه با آفات، حذف علف‌های هرز، ویزیت دوره‌ای گیاهان اجرا شده در فضای سبز به صورت ماهانه و سالانه و سایر موارد مرتبط با باغبانی و فضای سبز در نظر گرفته شده است، گفت: در بخش نگهداری از گیاهان آپارتمانی که مورد تقاضای بسیاری از شهروندان است، از تعویض خاک، کوددهی تا سمپاشی و مبارزه با آفات و بیماری‌ها، حتی تعویض گلدان و سایر موارد مرتبط با گیاهان آپارتمانی وجود دارد.

وی افزود: در بخش طراحی و اجرای فضای سبز اپلیکیشن باغچه، محوطه‌سازی، کاشت گل و درخت؛ ساخت و اجرای آلاچیق فلاورباکس، اجرای دیوار سبز طراحی و اجرای باغ سنگ، آبنما و برکه، بام سبز، طراحی سیستم آبیاری، ساخت تراریوم، اجرا و ترمیم گیاهان و سایر خدمات مربوط به فضای سبز خانگی در فضای بسته و باز پیش بینی شده است.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به فروش اینترنتی گل و گیاه و نهال‌های باغبانی در اپلیکیشن باغچه، گفت: فروش انواع درخت و درختچه و انواع گل گیاهان فضای باز، انواع گل و گیاهان آپارتمانی، شاخه بریده، سبد و دسته گل، کود، خاک، بذر، سم گلدان و فلاورباکس، گل‌های گیاهان گوشتی و کاکتوس‌ها، انواع ادوات باغبانی و نهایتاً دیوار سبز برای فروش بر روی اپلیکیشن قرار می‌گیرد.

کد خبر 436272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.