موسیقیدانان وابستگی خود را به دولت کم کنند

یک موسیقی‌دان گفت: اولین کاری که ما هنرمندان باید بیاموزیم این است که اتکا و وابستگی خودمان را به دولت کم کنیم، یاد بگیریم که خودمان باید روی پای خودمان بایستیم و صنعت موسیقی به اندازه کافی می‌تواند درآمدزایی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پیروز ارجمند در گفت و گوی زنده اینستاگرامی با گروه رستاک با اشاره به تغییرات مناسبات اجتماعی در زمان شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: از نظر جامعه شناسی انتظار ایجاد یک تغییر و تحول بزرگ در جامعه را داشتیم، اما نه به این سرعت. وضعیت موجود باعث تغییر مشاغل، تغییر سبک زندگی و ایجاد تحولات عمیق در موسیقی شده است.

آهنگساز سریال خط قرمز تصریح کرد: موضوع جالب توجه این است که مردم احساس نیاز به موسیقی را در شرایط کنونی بیش از پیش در زندگی خود پررنگ جلوه دادند و تعداد هنرجویان موسیقی به صورت آنلاین بسیار افزایش پیدا کرده و این می‌تواند پله رو به جلو برای صنعت موسیقی باشد.

ارجمند افزود: علی رغم بحران مالی که برای صنعت موسیقی ایجاد شده است این موضوع نباید فراموش شود که موسیقی از جمله مشاغلی است که در آینده باقی خواهد ماند و رونق بیشتری پیدا خواهد کرد.

موسیقی‌دانان نیاز به صدقه ندارند

مدیرکل اسبق دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دولت‌هایی که به تازگی وارد چرخه بهره‌وری از فرهنگ و اقتصاد شده‌اند به ایجاد رویدادهایی می‌پردازند که ارزش‌هایی را در جامعه ترویج کنند. زمانی که پس از تحصیل در مالزی مالزی در به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد شدم، اینکه نمی‌توانستم به موسیقی‌دانان محلی کمکی کنم آزارم می‌داد. موسیقی‌دانان نیاز به صدقه ندارد و صرفاً باید محیط و شرایط را برای فعالیت‌ها و ایجاد کرد و او خود به اندازه کافی توانایی اشتغال را دارد.

طرح تأسیس مکتب خانه‌های موسیقی

وی با اشاره به طرح تأسیس مکتب‌خانه موسیقی گفت: در ادامه فعالیت من در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طرحی با عنوان مکتب خانه موسیقی طراحی شد. بر این اساس می‌توان در روستاهایی که خرده فرهنگ‌های از موسیقی محلی در آنها وجود دارد مکتب خانه‌هایی را تأسیس کرد.

ارجمند ادامه داد: در این مکتب خانه‌ها تمامیت وجود موسیقی محلی یعنی آموزش پژوهش و سایت سازی کتابخانه و غیره انجام می‌شود و دولت سالانه از این فعالیت‌ها حمایت خواهد کرد.

باید وابستگی به دولت کم شود

ارجمند تصریح کرد: اولین کاری که ما هنرمندان باید بیاموزیم این است که اتکا و وابستگی خودمان را به دولت کمک کنیم، یاد بگیریم که خودمان باید روی پای خودمان بایستیم و صنعت موسیقی به اندازه کافی می‌تواند درآمدزایی داشته باشد.

وی افزود: دقیقاً به همین صورت ارکستر سمفونیک تهران را تأسیس کردم. ابتدا با یک شرکت صحبت کردم که ارکستر سمفونیک یکی از سهامداران این شرکت باشد و با پولی که از سهام این شرکت در بانک به ما می‌رساند می‌توانستم ارکستر سمفونیک را اداره کنیم. این دقیقاً همان کاری است که ارکستر سمفونیک برلین با شرکت لکسوس انجام داده و در نتیجه این فعالیت‌ها کاهش وابستگی اقتصادی موسیقی به دولت است.

ارجمند اظهار کرد: درآمد اقتصادی صنعت موسیقی به گونه‌ای بود که در سال ۹۱ حدود ۳۷۰ کنسرت برگزار شده بود و در سال ۹۲ این تعداد به پنج هزار کنسرت رسید. این اجراها علاوه بر مراکز استان در ۳۶۰ شهرستان نیز برگزار شد. این رقم یک گردش اقتصادی بسیار خوبی ایجاد کرده و در سال ۹۳ شش ارکست سمفونیک خصوصی نیز در تهران تأسیس شد که این ارقام نوید دهنده آینده‌ای روشن برای موسیقی ایران زمین بود.

موسیقی می‌تواند درآمدزا باشد

این موسیقی‌دان افزود: میزان ظرفیت موسیقی در درآمدزایی صرفاً این نیست که سازی زد یا کنسرتی برگزار و از این طریق درآمد کسب کرد، بلکه صنعت موسیقی و درآمدزایی از طریق آن چیزی فراتر از این حرف‌ها است.

وی در خصوص تصویب سند ملی موسیقی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: اصولاً چیزی به نام سیاست درازمدت مدون دولتی در حوزه موسیقی وجود ندارند. در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد سندی به عنوان سند موسیقی نوشته شد که البته نگارش آن ناتمام ماند و هم اکنون هفت سال است که دولت حسن روحانی درگیر تصویب این سند است. به همین دلیل است که می‌گویم اتکای ما باید به بخش خصوصی و سرمایه گذاری‌های بخش خصوصی باشد.

کد خبر 436249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.