پیاده روی با سوررئال‌ها

نشریه الکترونیکی سروا در ششمین شماره خود به سراغ سوررئال ها رفته تا از یک سو تاریخچه و فلسفه آنها را بررسی کند و از سوی دیگر تحلیلی متفاوت از آنها را ارائه دهد.

‌به گزارش ایمنا، نگاه متفاوت سوررئالیستی می‌تواند هر آنچه را که تا دیروز در نظر ما ساده می‌آمد، پیچیده کند. توجه به ابعاد و جنبه‌های مختلف اشیا، تعریفی نوین از زمان و مکان و نگرشی خواب- بیدارگونه از هستی، افق‌های جدیدی از جهان بر ما می‌گشاید. سروا در این شماره به سراغ سوررئال‌ها رفته تا از یک سو تاریخچه و فلسفه آنها را بررسی کند و از سوی دیگر تحلیلی متفاوت از آنها را ارائه دهد.

اتمسفر شهرها و فضای مه آلود در این گروه آثار باعث می‌شود تا بتوان دوباره به اشیا نگاه کرد و معانی تازه یافت و این موضوع را می‌توان نقطه عطفی در ادبیات معاصر دانست. نقطه‌ای که از دل سیاهی به پیچیده‌ترین ابعاد آفرینش و جامعه می‌توان راه یافت و نوری تازه دید.

توجه به شهر از نگاه سورئالیست‌ها، روشنفکری سورئال و تاریخ سوررئال‌ها در ایران از جمله آنهاست. سورئالیسم با برداشتن مرزهای زمان و مکان توانسته خود را جاودان کند و از این جهت پرداختن به آنها هیچگاه کهنه نمی‌شود. در این شماره داستان‌های ارسالی را نیز بیشتر بر اساس نزدیکی آنها به سورئالیسم انتخاب کردیم و سعی شده تا یک دستی بخش مقالات با داستان‌ها حفظ شود.

در این شماره سروا می‌توانید مقاله‌هایی با موضوعاتی همچون "خروش بنفش خروس‌ها"، " روشنفکری سوررئال‌ها"، " سرپیچی از عقل"، " گلبرگ آبی"، آواز کهن سال زن لهستانی"، " روزی که زندگی‌ام از مرگ آبستن شد" را بخوانید.

ششمین شماره دوماهنامه تخصصی ادبیات داستانی را می‌توانید از اینجا دریافت کنید.

کد خبر 436147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.