۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
۵ نشانه افسردگی نوجوانان

عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان، گفت: اگر نوجوان یا فرد بزرگسالی پنج مورد علائم افسردگی مانند خُلق افسرده، کاهش علاقه، تغییر میزان خوردن و کاهش وزن، تغییر در الگوی خواب و کندی روانی حرکتی را به مدت دو هفته داشته باشد در واقع تشخیص افسردگی برای او داده می شود.

محسن لعلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص افسردگی نوجوانان، اظهار کرد: افسردگی زندگی نوجوان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و جنبه ذهنی و شناختی مهم‌ترین جنبه‌ای است که از حالت افسردگی تأثیر می‌پذیرد. افسردگی باعث می‌شود که افراد از جمله نوجوان نتواند درست فکر کرده و تصمیم بگیرد و معمولاً از نظر شناختی، عاطفی و رفتاری دچار مشکلات خاصی می‌شود.

وی با بیان اینکه افسرده خویی را بسیاری از اشخاص دارند، اضافه کرد: اگر یک فردی به مدت دو سال حداقل دو مورد از علائم افسردگی مانند ناامیدی نسبت به آینده و نداشتن توجه و تمرکز و مشکلات خواب و اشتها را داشته باشد به گونه‌ای که عملکرد او مختل شود، او دچار افسرده خویی است و ممکن است ظاهر خوبی را به دیگران نشان دهد اما در واقع دچار افسردگی شده است.

این مدرس دوره‌های تخصصی روانشناسی معتقد است که اما نوع دیگر افسردگی به صورت اساسی واضح است و فرد نمی‌تواند خود را طور دیگری نشان دهد و افسردگی او نمایان است. گاهی اوقات در بین افراد افسرده علاوه بر خلق که ذهنی و درونی است عاطفه نیز نشان دهنده افسردگی آنها است و این حالت‌های افسردگی در چهره آنها مشخص بوده و دیگران متوجه افسردگی این اشخاص می‌شوند.

وی درباره نشانه‌های افسردگی نوجوانی، تصریح کرد: اگر نوجوان یا فرد بزرگسالی پنج مورد علائم افسردگی مانند خلق افسرده، کاهش علاقه، تغییر میزان خوردن و کاهش وزن، تغییر در الگوی خواب و کندی روانی حرکتی را به مدت دو هفته داشته باشد در واقع تشخیص افسردگی برای او داده می‌شود.

عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان، گفت: نوجوانی که خلق افسرده دارد مرتب غمگین بوده و دلتنگ است و در کودکان ممکن است مشکلات افسردگی خود را به شکل جسمی سردرد، دل درد، حالت تهوع و استفراغ نشان دهد.

لعلی ادامه داد: اما علامت دیگر افسردگی نوجوان کاهش علاقه است، یعنی اینکه او قبلاً به تعامل با دوستان، مهمانی رفتن، دیدن فیلم و تماشای فوتبال علاقه زیادی نشان می‌داد اما با بروز افسردگی دیگر علاقه‌ای به این موارد ندارد.

وی تاکید کرد: سومین نشان افسردگی نوجوان تغییر قابل ملاحظه در خوردن و کاهش وزن است. از سویی افزایش وزن را در بین اشخاص افسرده داریم. اما در بین نوجوانان معمولاً حالت افسردگی با کاهش وزن همراه است.

این مدرس دوره‌های تخصصی روانشناسی گفت: نوجوانی که دچار افسردگی می‌شود الگوی خواب او دچار تغییر شده و کیفیت لازم را ندارد. مهم‌ترین ویژگی و علامت خواب در انسان‌های افسرده دیدن خواب‌های آشفته است. معمولاً این اشخاص صبح بعد از بیدار شدن از خواب به دلیل نداشتن استراحت ذهنی و فیزیولوژی مناسب، احساس خوبی هم ندارند.

وی در خصوص کندی روانی حرکتی از دیگر علائم افسردگی نوجوان، اظهار کرد: نوجوانان افسرده‌ای که این علامت را دارند مدت‌ها دریک جا ساکت می‌نشینند و معمولاً رفتارهای بی هدفی دارند و چابکی و تندی و تیزی لازم در بین آنها مشاهده نمی‌شود.

به گفته لعلی؛ نوجوان‌های افسرده در تمرکز و فکر دچار مشکل هستند و مشکلات درسی پیدا می‌کنند و وقتی که انجام فعالیت‌های شناختی یک جا محدود شد به طور یقین انتظاری که والدین از او دارند، مشاهده نمی‌شود و معمولاً این گروه از نوجوانان دچار افت تحصیلی می‌شوند و نکته حائز اهمیت اینکه نوجوان‌های افسرده داشتن افکار تکرار شونده در رابطه با مرگ و نابودی، پوچی و نیستی است. والدین با مشاهده این موارد باید این قضیه را جدی بگیرند.

بیشتر بخوانید:

چرا برخی نوجوانان مرگ را انتخاب می‌کنند؟

وی با تاکید بر اینکه در افسرده خویی معمولاً خلق و خوی نوجوان افسرده است، گفت: اگر نوجوان در طی دو سال با مشکل در تمرکز و توجه و کاهش علایق و ناامیدی به زندگی مواجه شود در واقع دچار افسرده خویی شده و از زندگی لذت نمی‌برد.

عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان، گفت: مردم بر این باورند که فرد افسرده در خانه می‌ماند و فعالیت‌های او مختل می‌شود در صورتی که اینگونه نیست و در بین دانش آموزان، دانشجویان، کارمندان و در بین همه اقشار جامعه افسردگی را داریم و گاهی اوقات افراد متوجه افسردگی شأن نمی‌شوند.

فقدان و شکست عوامل اصلی افسردگی است

لعلی تاکید کرد: در بین دو گروه نوجوانان دو عامل فقدان‌ها و شکست‌ها عوامل اصلی و ایجاد کننده افسردگی است. فقدان مانند از دست دادن پدر یا مادر و عزیزان، همچنین فشارهای روحی و روانی ناشی از شرایط کنونی جامعه و شیوع اپیدمی کرونا نیز فقدان ایجاد می‌کند و برخی از نوجوانان دچار این فقدان‌ها می‌شوند و عواقب این فقدان‌ها در آینده به صورت افسردگی نمایان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شکست‌ها نیز باعث افسردگی نوجوان می‌شود، اظهار کرد: شکست‌هایی مانند مردود شدن و قبول نشدن در کنکور سراسری و شکست تحصیلی از این موارد است. به والدین توصیه می‌کنیم با دیدن این موارد در بین فرزند نوجوان حتماً از یک متخصص روانپزشک و روانشناس مشاوره بگیرند و گفتن علائم به متخصص این حوزه می‌تواند تا حدود زیادی کمک کننده باشد.

عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان در خصوص تفاوت روند درمان افسردگی با دوقطبی، خاطرنشان کرد: وقتی که مراجعه کننده بین دو قطب افسردگی و شیدایی خلق در نوسان است در واقع دچار دو قطبی شده است. قبلاً دو قطبی‌ها با افسردگی در یک مقوله بودند اما اکنون از همدیگر مجزا شدند و درمان دو قطبی و پرداختن به رفع دو قطبی از نظر روان درمانی و دارو درمانی یک بحث گسترده است.

کد خبر 436144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.