آهنگ توسعه در بخش مرکزی کلانشهر اصفهان به صدا درآمد

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان احیا و بازآفرینی بافت تاریخی شهر اصفهان را از مهمترین رسالت‌های این معاونت دانست و گفت: آهنگ توسعه در بخش مرکزی کلانشهر اصفهان به صدا درآمده است.

سید احمد حسینی نیا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: شهر تاریخی و فرهنگی اصفهان دارای آثار ارزشمند بسیاری است که برخی از آنها شهرت جهانی دارد.

وی افزود: یکی از پیکره‌های کالبدی و جغرافیایی بسیار با اهمیت در حیات صنعت گردشگری اصفهان، محور تاریخی فرهنگی این شهر شامل ۴۰۰ اثر تاریخی ثبت شده ملی و چهار اثر ثبت شده جهانی است که محورهای ۱۰ گانه منشعب و در مجاورت این محور و منطبق بر اسکلت‌بندی شهر اصفهان در مجموع به طول ۲۳ کیلومتر زنجیره گردشگری این شهر را تکمیل می‌کند.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه حفاظت، مرمت و باز زنده سازی بافت تاریخی اصفهان به پایداری و تجلی هویت نظام شهری کمک می‌کند، تصریح کرد: با برنامه‌ریزی صحیح پیرامون بافت‌های تاریخی، می‌توان اقتصاد شهر را در سایه حضور گردشگران داخلی و خارجی شکوفا کرد.

وی ادامه داد: بافت‌های تاریخی نیازمند رویکردها و سیاست‌های مداخله ویژه هستند؛ این گونه بافت‌ها همزمان با حفظ هویت و ارزش‌های فرهنگی و تاریخی شهر باید شاخص‌ها و کیفیت‌های زندگی را برای ساکنان خود فراهم آورد تا توأمان با ارتقا در همه ابعاد بازآفرینی از جمله کالبدی، اجتماعی و اقتصادی، در جریان رشد و توسعه شهر نیز قرار گیرد.

حسینی‌نیا با تاکید بر اینکه احیا و بازآفرینی بافت تاریخی شهر اصفهان در اولویت برنامه‌ها قرار دارد، گفت: مهمترین و اصلی‌ترین محور گردشگری شهر اصفهان از دروازه طوقچی آغاز شده و پس از رسیدن به میدان امام علی (ع) و گذشتن از بازار بزرگ اصفهان به میدان نقش جهان رسیده و با عبور از میدان امام حسین (ع) و خیابان چهار باغ عباسی به باغ‌های هزار جریب منتهی می‌شده است.

وی افزود: چهار باغ عباسی بخش عمده‌ای از محور گردشگری شهر اصفهان را شامل می‌شود که اهمیت احیای آن را صد چندان می‌کند.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تصریح کرد: چهارباغ اصفهان یکی از خیابان‌های تاریخیِ ایران است که باز زنده‌سازی آن یکی از برنامه‌های اصلی مدیریت شهری اصفهان است و بر این اساس عملیات احیای چهار باغ عباسی و تبدیل آن به یک فضای شهری آرام که به خودی خود به عنوان یک پروژه محرک توسعه است، در دستور کار شهرداری اصفهان قرار گرفت و توسط سازمان نوسازی و بهسازی به مرحله اجرا درآمد.

وی خاطرنشان کرد: اجرای سنگ‌فرش به جای آسفالت در شرق و غرب محور چهارباغ عباسی، احیای آب‌نمای میانی و پیاده رو سازی طرفین آن از جمله اقداماتی بوده که در فازهای متعدد طرح چهار باغ عباسی اجرا شده است.

حسینی‌نیا ساماندهی و کف‌سازی گذرهای منتهی به چهار باغ را یکی از پروژه‌های سال جاری شهرداری عنوان کرد و گفت: در سمت غرب چهار باغ خیابان‌های شیخ بهایی و عباس آباد، چهار باغ را به خیابان شمس آبادی متصل می‌کند و در سمت شرق خیابان‌های آمادگاه و سید علیخان، رابط بین چهارباغ و خیابان باغ گلدسته هستند که با ساماندهی گذرهای یاد شده احیای محور تاریخی چهار باغ عباسی کامل‌تر خواهد شد که اعتبار در نظر گرفته شده جهت اجرای این پروژه‌ها بالغ بر ۴۰ میلیارد ریال است.

اصفهان در مسیر امید

وی با اشاره به ساماندهی میدان امام حسین (ع)، اظهار کرد: با توجه به پیاده راه شدن چهار باغ عباسی و نیز قسمتی از خیابان سپاه در سال گذشته، ساماندهی میدان امام حسین (ع) که نقش ارتباطی این دو پروژه را داشته، در حال اجراست و با اجرای این پروژه گردشگران می‌توانند از میدان نقش جهان تا سی و سه پل را در مسیری مطمئن و به دور از ترافیک آزار دهنده طی کنند.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تصریح کرد: برای اجرای پروژه میدان امام حسین (ع) با وسعت شش هزار متر مربع اعتباری معادل ۴۲ میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: دو عنصر اصلی و شاخص اصفهان یعنی میدان امام (ره) و میدان امام علی (ع) از طریق بازار بزرگ به یکدیگر می‌رسند و این موضوع اهمیت بازار بزرگ اصفهان را به عنوان محور تجاری- گردشگری صد چندان می‌کند.

حسینی‌نیا تصریح کرد: بسیاری از اقدامات شهرسازی انجام شده در یک سده اخیر از جمله خیابان کشی‌ها در دوره پهلوی اول بر عملکرد و کالبد بازار تأثیر منفی بر جا گذاشته، اما در سال‌های اخیر هدف از احیای بازار در پروژه میدان تا میدان بازگرداندن حیات بازار با رفع آسیب‌های کالبدی بوده که شامل کف‌سازی، جداره‌سازی، مرمت سقف و بام با هدف احیای بازار بزرگ در مراحل مختلف با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال در حال اجراست.

وی با بیان اینکه ساماندهی گذر میر عماد از دیگر پروژه‌های تاریخی در محدوده میدان نقش جهان است، گفت: گذر میر عماد در قسمت شمال غربی میدان نقش جهان واقع شده که در مسیر خود سرای حاج میرزا حسین، سرای مخلص، تکیه میرعماد قرار دارد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه ساماندهی این گذر تاریخی افزایش سطح کیفی و کمّی، حفظ بناهای تاریخی و ارتقا سطح کیفیت کالبدی را در پی داشته و به پیرایش شهری نیز کمک خواهد کرد، اظهار کرد: مساحت کل این پروژه نزدیک به چهار هزار متر مربع بوده که با اعتبار هفت میلیارد ریال در حال اجراست.

وی گفت: میدان امام علی (ع) یا میدان عتیق با محلات مسکونی مجاور آن و همینطور مسجد جامع جز قدیمی‌ترین مراکز سکونتگاهی اصفهان به شمار می‌آید.

حسینی‌نیا ادامه داد: بنای اصلی میدان عتیق با قدمتی ۸۰۰ ساله متعلق به دوره سلجوقی است که یکی از عناصر اصلی آن مسجد جامع بوده که پس آزادسازی عناصر غیرتاریخی در پیشخوان این مسجد و اجرای کامل کف‌سازی، ورودی مسجد در بدنه میدان قرار خواهد گرفت و با ساماندهی میدان جلوخان، مسجد کمر زرین، مسجد جامع و بازار بزرگ جنب مسجد، در کنار میدان جلوخان، قرار خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: کف‌سازی و ساماندهی جلوخان مسجد جامع با ۳۰ میلیارد ریال اعتبار اولیه در حال اجراست.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان ساماندهی و کف‌سازی گذر علی‌قلی آقا را از دیگر پروژه‌های شهرداری برشمرد و تاکید کرد: این محور از چهارباغ پایین، خیابان جامی و مقبره شیخ ابومسعود آغاز شده و با عبور از بازارچه و مجموعه علی‌قلی آقا و خیابان مسجد سید از طریق بازارچه بید آباد به بازارچه شاطرباشی و خیابان کوشک می‌رسد و از آنجا از طریق بازارچه رحیم خان به مادی فدن و مجموعه مسجد و مدرسه درب کوشک و با امتداد یافتن به موازات خیابان مسجد سید به خیابان چهارباغ پایین منتهی می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته در شهرداری اصفهان پروژه‌های متعددی در مسیر این محور اجرا شده و هم اکنون جهت تکمیل کف‌سازی این محور از جنوب بازارچه علیقلی به طرف خیابان مسجد سید را با اعتبار ۵.۵ میلیارد ریال در دست اجرا دارد.

حفظ میراث ارزشمند شهر

حسینی‌نیا مرمت ابنیه تاریخی را از دیگر رویکردهای معاونت شهرسازی و معماری با هدف حفظ میراث ارزشمند شهر اصفهان برشمرد و اظهار کرد: یکی از این موارد مرمت خانه تاریخی روغنی است که متعلق به دوران قاجار بوده و در سال ۸۴ به شماره ملی ۱۳۰۱۴ به ثبت ملی آثار تاریخی درآمده است.

وی با بیان اینکه شرایط جوی، عوامل بیولوژیکی و همچنین عوامل انسانی از جمله عواملی است که سبب ایجاد آسیب‌های خانه تاریخی روغنی شده بود، گفت: این بنا با مساحت ۸۰۵ متر مربع و با اعتبار هشت میلیارد ریال در حال مرمت بوده و تاکنون بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان ادامه داد: حفظ یادمان‌های مرتبط با افراد پیشگام شهر اصفهان نیز در دستور کار قرار دارد که یکی از این موارد مقبره دهش در ورودی دفتر مرکزی مجموعه فرهنگی مذهبی تخت فولاد است.

وی اظهار کرد: برای ارتقای سیما و منظر شهری با اعتباری معادل دو میلیارد ریالی عملیات روکش گنبد مقبره دهش با طرح آجر و کاشی اجرا شده است.

کد خبر 436115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.