جمعیت مناطق محروم مشهد با بازآفرینی بافت تثبیت می‌شود

رئیس کمیسیون ویژه مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر مشهد گفت: اگر در مسیر اجرای پروژه، بازگشایی و تملکی اتفاق افتاد باید پس از اجرای پروژه ساکنان بومی و محلی در آن مکان سکونت یابند تا تثبیت جمعیت ساکن در مناطق با رویکرد نوسازی و بازآفرینی بافت اتفاق افتد.

رمضانعلی فیضی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان این که از ابتدای دوره پنجم شورای شهر مشهد اجرای پروژه‌های تولید مسکن در قالب همکاری با سایر دستگاه‌ها دنبال شده، اظهار کرد: شورا حامی اجرای طرح‌هایی بوده که برای ساخت مسکن مشارکتی با ورود بخش خصوصی مطرح شده و مدیریت شهری سعی کرده سهم مشارکت خود را در این حوزه انجام دهد.

وی پروژه‌های ساخت مسکن در محدوده‌های رسالت ۸۱ و بولوار پنج تن را نمونه‌ای از این مشارکت‌ها دانست و افزود: در جلسه اخیر شورای شهر با اهدای زمین برای احداث دو هزار واحد مسکونی با محوریت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موافقت شد.

رئیس کمیسیون ویژه مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای مقرر شده برخی از وظایف برعهده شهرداری گذاشته شود، تأمین تسهیلات بانکی و کمک‌های دیگر برعهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی باشد و استانداری نیز با جلب مشارکت سایر دستگاه‌ها و تقبل هزینه‌های غیرساخت که توسط نهادهای خدماتی مانند سازمان نظام مهندسی ارائه می‌شود، اجرای پروژه را همراهی خواهد کرد تا در اقدامی مشترک دو هزار واحد مسکونی ساخته و تحویل مردم شود.

وی با بیان این که در مصوبه شورای شهر تاکید شد که جزئیات و زمان‌بندی اجرای پروژه توسط شهرداری ارائه شود، خاطرنشان کرد: اگر در مسیر اجرای پروژه، بازگشایی و تملکی اتفاق افتاد باید پس از اجرای پروژه ساکنان بومی و محلی در آن مکان سکونت یابند تا تثبیت جمعیت ساکن در مناطق با رویکرد نوسازی و بازآفرینی بافت اتفاق بیفتد.

ارائه الگوی استاندارد ساخت‌وساز در مناطق پیرامونی

فیضی ارائه الگوی ساخت مسکن مقاوم و استاندارد در مناطق پیرامونی را یکی دیگر از اهداف اجرای این پروژه دانست و اضافه کرد: وقتی الگوی استانداردی در این مناطق برای ساخت‌وساز ارائه شود، سایر متقاضیان نیز براساس همان الگو اقدام به احیای بافت‌های فرسوده می‌کنند که امیدواریم همه دستگاه‌ها به وظایف خود در قبال اجرای پروژه عمل کنند تا به این هدف دست یابیم.

وی ادامه داد: در مشهد دارای جمعیت جوانی هستیم که وقتی دوران دانش آموختگی خود را پشت سرمی‌گذارند به ازدواج، اشتغال و مسکن نیاز دارند بنابراین هرچه برای این امر تلاش کنیم بجا و مناسب خواهد بود.

رئیس کمیسیون ویژه مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر مشهد گفت: اکنون شاید از وضعیت مطلوب فاصله داشته باشیم اما مکلف هستیم در چهارچوب اختیارات قانونی، وظایف خود را در قبال شهروندان انجام داده و با تسهیل شرایط زمینه حضور و مشارکت بخش خصوصی، خیرین، انبوه سازان و دستگاه‌های دولتی را فراهم کنیم تا نقش خود را برای ساخت واحدهای مسکونی ایفا کنند.

وی اظهار کرد: مدعی نیستیم ایجاد چند هزار مسکن می‌تواند در کلانشهر چند میلیون نفری مشهد با وجود درصد بالایی از جوانان و شهروندان مسکن اولی معجزه کند اما امیدواریم با ترویج فرهنگ مشارکت در محرومیت‌زدایی و حل معضل مسکن، الگویی برای سایر نهادها باشیم.

نگاه عدالت‌محور به مناطق محروم مشهد

فیضی با بیان این که توجه به مناطق پیرامونی مشهد با هدف توسعه متوازن و عدالت‌محور در تمام نقاط شهر دنبال می‌شود، افزود: مناطق پیرامونی مشهد یک سوم جمعیت شهر را در خود جای داده و این مناطق شامل ۱۳ درصد مساحت کلانشهر مشهد می‌شود اما در تابستان گذشته که سه میلیون و ۶۰۰ هزار متر مربع آسفالت در مشهد اجرا شد، سهم این مناطق بیش از ۴۵ درصد بود.

وی تاکید کرد: به دنبال آن هستیم تا با هم‌افزایی بین دستگاه‌های مختلف، داده‌ها و اطلاعات نیازهای مناطق پیرامونی و محروم مشهد را جمع‌آوری کنیم.

رئیس کمیسیون ویژه مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: نهضت آسفالت در مناطق پیرامونی بدون آنکه منفعت اقتصادی در آن مطرح شود اجرا شد و حتی گاهی از الزام قانونی برای مشارکت در پرداخت هزینه‌های آسفالت توسط اهالی و ساکنان چشم‌پوشی شد.

وی ادامه داد: این دغدغه در تصمیم‌گیری‌های مدیریت شهری وجود داشته که خدمات دادن در مناطق پیرامونی مشوقی برای توسعه حاشیه‌نشینی نباشد اما برای بهبود شرایط زندگی در این مناطق تلاش می‌کنیم.

کد خبر 436112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.