۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۴
چالش آتش‌نشانان کهنسال!

آن‌ها باید جوان، کارآمد و توانمند باشند چون نه تنها در سخت‌ترین شرایط حافظ جان و مال شهروندان هستند، باید با حفظ روحیه، نور امید را نیز در دل آنان روشن کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، واقعیت این است که در این سال‌ها آنگونه که شایسته است به وجود آنان بها داده نشده و شاید اگر حادثه دلخراش پلاسکو اتفاق نمی‌افتاد، هنوز هم گاه و بیگاه از آنان خبری منتشر نمی‌شد.

آنان به پیشواز خطر می‌شتابند، محدوده عملیاتی آنان آتش‌سوزی‌ها، تصادفات، محل ریزش آوار و محبوس شدن انسان‌ها و حیوانات در محل‌های مختلف است. آنان که اصول ایمنی را رعایت نمی‌کنند، ناخواسته باری بر دوش آتش‌نشانان می‌گذارند که ممکن است به قیمت جان آنان تمام شود. آتش‌نشانان با هدف نجات جان و مال انسان‌ها از حوادث و رویدادها، از جان خود گذشته و با رشادت می‌کوشند تا امید و شادی را برای آسیب دیدگان به ارمغان آورند. اما عمل به این رسالت خطیر، جسمی توانا و آزموده می‌خواهد.

طبق استاندارد جهانی به ازای هر ۵۰ هزار نفر جمعیت شهری باید یک ایستگاه آتش‌نشانی وجود داشته باشد. با این حال شمار زیادی از شهرهای کشور از جمله مبارکه تا رسیدن به این الگو، فاصله دارند.

عقب‌تر از استانداردهای جهانی

سید محسن هاشمی، شهردار مبارکه در گفت و گو با خبرنگار ایمنا فرهنگ سازی در رعایت اصول ایمنی را نخستین و مهم‌ترین اصل در کاهش خسارات و آمار حوادث می‌داند و با بیان اینکه مردم در هنگام بروز حوادث باید از تجمع در محل خودداری کنند، تاکید می‌کند: تجمع شهروندان خطر جانی را برای آن‌ها افزایش می‌دهد، سبب گسترش ابعاد حادثه و مانع اجرای عملیات امداد و نجات می‌شود.

او به کمبود نیروی آتش‌نشان در سازمان آتش‌نشانی مبارکه اشاره می‌کند و می‌گوید: تعدادی از نیروهای آتش‌نشانی مبارکه در آستانه بازنشستگی هستند و این در حالی است که با توجه به تخصصی بودن حوزه فعالیت آنان، امکان انتقال و جابجایی نیروها به این سازمان وجود ندارد.

ضرورت تفویض اختیارات در استخدام نیروها

شهردار مبارکه با بیان اینکه آتش‌نشانی به نیروهای متخصص نیاز دارد، خاطرنشان می‌کند: استخدام نیروها و برگزاری آزمون بر اساس قوانین و ضوابط ابلاغی از طرف سازمان شهرداری‌ها و دفتر امور شهری انجام می‌شود؛ استخدام نیروها در صلاحیت شهرداری نیست و باید بر اساس ضوابط و قوانین انجام شود.

هاشمی اضافه می‌کند: در حال حاضر آتش‌نشانان از بین نیروهای توانمند شهرداری و با جلب نظر مسئولان ممکن است پس از گذراندن دوره‌های آموزشی تخصصی کوتاه مدت و میان مدت، در سازمان آتش‌نشانی مشغول به خدمت شوند.

او با بیان اینکه ۲۳ کیلومتر از حریم رودخانه زاینده‌رود در شهر مبارکه قرار دارد، تصریح می‌کند: به نیروی غواص نیاز داریم، اما در مجموعه شهرداری مبارکه غواص وجود ندارد و نمی‌توانیم این نیاز را از بین کارکنان تأمین کنیم و در عین حال، دست ما برای استخدام نیروی غواص آموزش دیده نیز بسته است؛ البته این کمبود و مشکل به مرکز استان انعکاس داده شده و امیدواریم مسئولان استانداری در این زمینه تصمیم مناسب را اتخاذ کنند.

شهردار مبارکه خاطرنشان می‌کند: در صورتی که اختیار جذب نیرو داشته باشیم و بتوانیم نیروهای متخصص و کارشناس آتش‌نشانی را به خدمت بگیریم، دغدغه کمبود نیروی این سازمان رفع خواهد شد و در این زمینه پیگیری‌ خواهیم کرد.

دستان کوتاه آتش‌نشانان!

هاشمی کمبود تجهیزات را دیگر معضل سازمان آتش‌نشانی مبارکه می‌داند و می‌گوید: وجود نردبان آتش‌نشانی فقط در شهرهایی مانند فولادشهر و شاهین‌شهر که مجتمع‌های مسکونی بلند مرتبه در آن‌ها احداث شده مطرح بوده است، در صورتی که با افزایش سازه‌های بلندمرتبه در مبارکه سازمان آتش‌نشانی این شهرداری نیز به اینگونه تجهیزات نیاز دارد، البته در این زمینه از طریق دفتر امور شهری و شوراهای استانداری پیگیری‌هایی کرده‌ایم، اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.

او با بیان اینکه عمر ناوگان آتش‌نشانی مبارکه زیاد است، ادامه می‌دهد: ناوگان موتوری این سازمان فرسوده شده و نیازمند بهسازی و نوسازی است، اما اعتبارات حمایتی دولتی که از طریق سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به سازمان‌های آتش‌نشانی اختصاص داده می‌شد قطع شده است.

شهردار مبارکه می‌گوید: درخواست تهیه ادوات و ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز آتش‌نشانی با نظر کارشناسان به مسئولان اجرایی کشور ارائه شده و در بودجه سال ۹۹ شهرداری مبارکه هم مورد توجه قرار گرفته است؛ خرید و تهیه این تجهیزات و ماشین‌آلات از بازار آزاد و با قیمت‌های بالا غیر ممکن است.

به گفته هاشمی سازمان شهرداری‌ها و دهیارهای کشور نه تنها برای رفع کمبودهای آتش‌نشانی مبارکه بلکه برای تأمین ماشین‌آلات و تجهیزات همه آتش‌نشانی‌های استان قول مساعد داده و در این زمینه اقداماتی نیز شده است، اما امیدواریم که امسال بتوانند تجهیزات مورد نیاز آتش‌نشانی‌ها را تأمین کنند، زیرا عملیات با تجهیزات فرسوده قدیمی هر روز سخت‌تر می‌شود.

او با بیان اینکه پارک اداری و محله‌های منطقه صفاییه شهر مبارکه نیازمند به ایستگاه آتش‌نشانی است، تصریح می‌کند: در این مکان‌ها محل ایستگاه جانمایی شده است و مشکلی از نظر محل احداث آن وجود ندارد و هزینه ساخت آن هم در بودجه سال جاری پیش‌بینی شده است، اما آغاز عملیات اجرایی با اعتبارات فعلی امکانپذیر نیست و امیدواریم اعتبار لازم از محل دیگری که قول آن داده شده محقق شود.

شهردار مبارکه می‌گوید: در حال حاضر بر اساس جمعیت شهری دو ایستگاه آتش‌نشانی در شهر مبارکه احداث شده است، اما با توجه به وجود پارک اداری و محله‌های صفاییه که جزو مناطق شلوغ و پرجمعیت شهر هستند، باید ایستگاه شماره سه آتش‌نشانی نیز تأسیس شود.

هاشمی با بیان اینکه ردیف اعتباری در بودجه شهرداری برای ساخت ایستگاه آتش‌نشانی پیش‌بینی شده است، ادامه می‌دهد: زمین مورد نیاز در این منطقه هم در نظر گرفته شده و امیدواریم در صورتی که اعتبار آن تأمین شود بتوانیم عملیات ساخت آن را اجرا کنیم.

او با اشاره به ادغام بودجه سال ۹۹ سازمان‌ها با شهرداری، خاطرنشان می‌کند: شورای اسلامی شهر مبارکه در تأمین نیازهای سازمان آتش‌نشانی همکاری می‌کند.

به گفته شهردار مبارکه با توجه به نیاز شهر، خرید ست‌های غواصی در بودجه سالانه پیش‌بینی شده است، اما متأسفانه شیوع کرونا سبب کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی و در نتیجه افزایش مشکلات مالی شهرداری شد؛ امیدواریم که با تحقق بودجه، اعتبار لازم برای ردیف‌های پیش‌بینی شده تأمین شود و بخشی از مشکلات این سازمان رفع شود.

فرسودگی تجهیزات آتش‌نشانی

کیومرث مختاری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مبارکه نیز با اشاره به نیاز این سازمان آتش نشانی به ماشین‌آلات اطفای حریق و تجهیزات غواصی، اظهار می‌کند: ماشین‌آلات این سازمان فرسوده شده است.

او ادامه می‌دهد: فرسودگی تجهیزات در حالی است که لوازم انفرادی آتش‌نشانی از جمله کلاه ضد انفجار، اور و شلوار هم افزایش قیمت زیادی پیدا کرده است.

خطر در کمین سازه‌های بلندمرتبه

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مبارکه با اشاره به افزایش بلندمرتبه‌سازی در این شهر، تاکید می‌کند: در صورت وقوع حادثه در اینگونه سازه‌ها نردبان آتش نشانی استاندارد و مناسب در اختیار نداریم.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مبارکه گفت: شهرداری‌ها اکنون توان پرداخت حقوق پرسنل خود را هم ندارند و با وضعیت امروز امکان خرید تجهیزات مورد نیاز آتش نشانی وجود ندارد مگر اینکه وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها در این زمینه کمک کنند.

مختاری با بیان اینکه سن تعدادی از نیروهای آتش‌نشانی مبارکه بالا رفته و بیش از ۵۰ سال است، عنوان می‌کند: استخدام نیروهای جوان و متخصص لازم است، اما مدیران قبلی در سال‌های گذشته به فکر استخدام نیروهای متخصص نبودند و بر اساس رابطه برخی از نیروهای از کار افتاده را به آتش‌نشانی فرستادند.

کاسته شدن از شمار آتش‌نشانان

او با بیان اینکه آتش‌نشانی مبارکه هم‌اکنون ۳۰ نفر نیرو در اختیار دارد، اما حدود پنج نفر آن‌ها متخصص و بقیه نیروی عادی هستند خاطرنشان می‌کند: حدود هشت نفر از نیروهای این سازمان در حال بازنشستگی هستند و باید نیروی متخصص جایگزین آن‌ها شود، نه اینکه کمبود نیرو را از بین نیروهای شهرداری جایگزین کنند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مبارکه تاکید می‌کند: با توجه به افزایش سن، نیروهای فعلی از آمادگی جسمانی کافی برخوردار نیستند و امکان فشار کاری بر آنها وجود ندارد.

مختاری می‌افزاید: نیروهای جدید آتش‌نشانی توسط سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور استخدام می‌شوند، امسال یک نفر به این سازمان اختصاص پیدا کرده که آن هم نیروی متخصص نیست.

او با بیان اینکه شهرداری و شورای اسلامی شهر مبارکه باید برای تخصصی کردن نیروهای آتش‌نشانی تدبیری بیندیشند، می‌گوید: شهروندان نیز همکاری چندانی با این سازمان بویژه در زمینه خودداری از آتش زدن کاه و کلش کشاورزی ندارند، مزاحمت‌های تلفنی هم وجود دارد، اما نسبت به سال‌های گذشته بسیار کمتر شده است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مبارکه با بیان اینکه پس از سه تا شش دقیقه از تماس در محل حادثه حاضر می‌شویم، عنوان می‌کند: با توجه به وسعت و پراکندگی شهر باید دو ایستگاه آتش‌نشانی جدید در مبارکه تأسیس شود. در حال حاضر دو ایستگاه در این شهر وجود دارد و رسیدن ماشین‌آلات سنگین آتش‌نشانی به محل وقوع حوادث در صفاییه حداقل ۱۲ دقیقه طول می‌کشد.

کد خبر 436085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.