کره بدهی‌های خود به ایران را پرداخت می‌کند؟

کره جنوبی طی سال‌های گذشته علیرغم تحریم‌های آمریکا همواره یکی از خریداران اصلی نفت ایران بود، اما با خروج دونالد ترامپ و اعمال تحریم‌های حداکثری علیه تهران و نشانه گرفتن بازارهای فروش نفت ایران، میزان فروش نفت به سرعت کاهش یافت و درنهایت به صفر رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، به دلیل شرایط تحریم کره جنوبی از پرداخت بهای نفت ایران که رقمی حدود ۹ میلیارد دلار برآورد می‌شود ممانعت کرده و مقامات سئول نیز طی دو سال گذشته به درخواست ایران برای آزاد کردن آن اعتنایی نمی‌کنند.

بعد از مذاکرات متعددی که سئول و مقامات تهران داشتند و در خواست‌های مکرر ایران برای آزاد سازی پول فروش نفت، نهایتاً در تاریخ ۹ خردادماه امسال یک محموله کمک‌های بشردوستانه به ارزش نیم میلیون دلار به ایران ارسال کرد.

در این محموله، اقلام دارویی وجود داشت که گفته می‌شود کاربرد درمانی برای بیماران صعب‌العلاج «گوشر» داشته است. همچنین سئول بلافاصله پس از ارسال این محموله اعلام کرد که طی ماه آینده محموله‌های دیگری شامل دارو و تجهیزات پزشکی و ابزار کشاورزی به ارزش دو میلیون دلار به ایران ارسال می‌کند، اما مجموع ارزش این محموله‌ها، فاصله زیادی با میزان پولی که دولت کره جنوبی بابت خرید نفت به ایران بدهکار است دارد که نشان می‌دهد کره جنوبی اراده‌ای برای آزادسازی پول ایران ندارد.

ارسال محموله نیم میلیون دلاری سئول به ایران به جای بازپرداخت بدهی هشت میلیارد دلاری‌اش واکنش‌های فراوانی را در پی داشت، تا جایی که عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی به کره جنوبی هشدار داد در صورتی که این مسئله از سوی این دولت حل نشود، ایران از راه‌های حقوقی دنبال حل آن خواهد رفت.

مقامات سئول اعلام کرده‌اند که مشغول رایزنی با آمریکایی‌ها هستند تا راهکاری برای باز پرداخت پول ایران پیدا کنند. کره جنوبی می‌گوید که پول ایران به دو بانک این کشور ارسال شده، اما چون بانک مرکزی ایران در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارد، بانک‌های سئول قادر به ارسال این مبلغ نیستند.

اعمال تحریم‌های حداکثری آمریکا، کره جنوبی را با مشکل نداشتن توان ایجاد توازن میان حفظ روابط خود با واشنگتن و باز نگه داشتن مسیر تجارت با ایران مواجه کرده است. علیرغم سعی سئول در راستای حفظ روابط اقتصادی با تهران، فشارهای حداکثری ایالات متحده توانسته بر بسیاری از وجوه همکاری این کشور با ایران سایه افکنده و آن را متوقف کند.

حال باید دید که ایران می‌تواند از طریق محافل حقوقی و بین‌المللی بهای فروش نفت خود در کره جنوبی را آزاد کند؟ چرا روابط خوب بین دو کشور کمکی به رفع این مشکل نمی‌کند؟ راه حل پیش روی کره جنوبی برای باز پرداخت بدهی‌هایش به ایران چیست؟

ایران می‌تواند به دادگاه لاهه شکایت کند

احمد بخشایش اردستانی، کارشناس روابط بین‌الملل و عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌گوید: استدلال کره جنوبی برای بلوکه کردن بدهی‌هایش به ایران، در راستای تحریم‌های آمریکاست، اما باید توجه داشت که تهران و سئول تعاملات فراوانی دارند و قطعاً این تعاملات تجاری یک جانبه نبوده و در طی سال‌های گذشته، علیرغم تحریم‌های آمریکا، بازار مصرف کشور در دست کره جنوبی بوده است.

به گفته وی، ایران می‌تواند به صورت رسمی در دادگاه‌های بین‌المللی از کره جنوبی شکایت کرده و بدهی خود را دریافت کند، اما فارغ از مباحث حقوقی، مقامات کره جنوبی اعلام کرده‌اند که انتظار دارند ایران این مسئله را از طریق راه‌های قانونی و حقوقی طی نکند.

به گفته این کارشناس روابط بین‌الملل، ایران به دلیل تبادلات فراوانی که با کره جنوبی دارد، می‌تواند با تهدید قطع واردات کالا از این کشور، آن را تحت فشار قرار داده و شکایت خود را به دادگاه لاهه ببرد؛ زیرا دلایل سئول برای بلوکه کردن پول ایران بر اساس واقعیات نیست.

وی خاطرنشان می‌کند: انعقاد قرار دادهای ۲۰ و ۲۵ ساله با روسیه و چین، باعث تکاپوی کشورهای تحت سلطه آمریکا برای توسعه رابطه با ایران می‌شود؛ زیرا آمریکا دوست ندارد که تهران بیشتر از حد معمول در راستای تعامل با چین و روسیه گام بردارد.

آزاد شدن پول‌های ایران در کره جنوبی غیرممکن است

علیرضا مهرابی، کارشناس روابط بین‌الملل نیز معتقد است که بلوکه کردن بهای نفت ایران توسط کره جنوبی، در راستای اجرای مکانیزم تحریم‌های آمریکاست.

به گفته وی، در زمان انعقاد معاهده برجام، پول‌های بلوکه شده توسط کشورهای دیگر به ایران بازگردانده شد و هم اکنون نیز با اعمال تحریم‌های حداکثری آمریکا علیه تهران، باعث بلوکه شدن دوباره پول‌های جمهوری اسلامی در ممالک دیگر جهان شده است.

به گفته این کارشناس روابط بین‌الملل، کره جنوبی ۹ میلیارد دلار به ایران بدهکار است و هم اکنون نیز در حال افزایش است. این بدهی باید با احتساب سود آن به ایران پرداخت شود و انتظار می‌رود ایران در بعد دیپلماسی اقتصادی نیز این موضوع را پیگیری کند.

به عقیده مهرابی، کره جنوبی در چهارچوب نقض برجام و سیاست خصمانه آمریکا گام بر می‌دارد و به نظر می‌رسد آزاد سازی پول‌های بلوک شده ایران در این کشور، غیر ممکن باشد.

وی می‌گوید که برای جلوگیری از بروز مشکلات اقتصادی و برون رفت از برخی معضلات اقتصاد کلان، مانند پیوستن به معاهده‌های CFT و سوئیفت و همچنین بلوکه شدن پول‌های آن در بانک‌های جهانی، لازم است تئوریسین‌های اقتصادی کشور، در حوزه دیپلماسی فعال شده و به مسئولان کمک کنند.

این کارشناس روابط بین‌الملل خاطرنشان می‌کند: متأسفانه طی سال‌های گذشته تئوریسین‌های اقتصادی دستگاه دیپلماسی ایران به دنبال عملی کردن راهکارهای غربی برای بهبود اقتصاد جهانی ایران بوده‌اند.

کد خبر 436082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.