۲۹ سال از ایستادن استقلال بر بام آسیا گذشت

درست ۲۹ سال پیش در چنین روزی تیم فوتبال استقلال موفق شد با پیروزی در فینال رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا ۱۹۹۰ برای دومین بار فاتح این رقابت‌ها شود.

به گزارش ایمنا استقلال برای رسیدن به جام باشگاه‌های آسیا در فینال لیگ ایران پرسپولیس را شکست داد و راهی مهم‌ترین و بزرگ‌ترین تورنمنت باشگاهی قاره کهن شد.

استقلال در اولین بازی خود به مصاف السد قطر رفت، قهرمان لیگ حاشیه‌نشین خلیج فارس که در ترکیب خود از دو بازیکن ایرانی به نام‌های ابراهیم قاسمپور و مجید نامجو مطلق بهره می‌برد.

استقلال در دوحه مقابل السد یک بر یک متوقف شد اما در تهران موفق شد با گل صمد مرفاوی به پیروزی رسیده و جواز حضور در مرحله بعدی جام باشگاه‌های آسیا را دریافت کند.

مرحله بعدی مسابقات جام باشگاه‌های آسیا به دلیل حمله صدام دیکتاتور معدوم عراق به کشور کویت و شرایط ویژه خاورمیانه، یک سال به تاخیر افتاد.

مرحله نهایی مسابقات جام باشگاه‌های آسیا با تاخیر یک ساله به میزبانی کشور بنگلادش از بیست‌وهشتم تیرماه در کشور بنگلادش آغاز شد.

آبی‌پوشان تهرانی با سرمربیگری مرحوم منصور پورحیدری و کلکسیونی از بهترین فوتبالیست‌های ایران همچون احمدرضا عابدزاده، شاهین بیانی، شاهرخ بیانی، امیر قلعه‌نویی، مهدی فنونی‌زاده، عباس سرخاب، عبدالعلی چنگیز، رضا حسن‌زاده، جعفر مختاری‌فرد و … پای به این رویداد بین‌الملی گذاشت.

استقلال در اولین بازی خود در مرحله نهایی جام باشگاه‌های آسیا مقابل اوریل کره شمالی قرار گرفت و با نتیجه ۲ بر یک به برتری رسید. صمد مرفاوی و عباس سرخاب گل‌های این تیم را در مقابل قهرمان لیگ کره شمالی به ثمر رساندند.

حریف دوم استقلال در این رقابت‌ها بانک بانکوک نماینده تایلند بود؛ شاگردان منصور پورحیدری فقید با دو گل صمد مرفاوی این حریف را از پیش رو برداشتند.

در گام سوم استقلال به مصاف محمد بنگلادش رفت. رقیب استقلال تیمی بود که سه سال قبل‌تر موفق شده بود با مربیگری زنده‌یاد ناصر حجازی پرسپولیس را از آسیا حذف کند. استقلال در این جدال به تساوی بدون گل رسید تا به مرحله نیمه‌نهایی صعود کند.

پلیت جایای اندونزی که از چند بازیکن خارجی در ترکیب خود بهره می‌برد در مرحله نیمه نهایی روبروی استقلال قرار گرفت. آبی‌پوشان ایرانی که برای رسیدن به فینال انگیزه زیادی داشتند رقیب خود را با گل‌های شاهرخ بیانی و عباس سرخاب از پیش رو برداشتند تا فینالسیت شوند.

فینال جام باشگاه‌های آسیا هفتم مردادماه سال ۱۳۷۰ در ورزشگاه داکابین بیم بنگلادش برگزار شد. استقلال در این جدال با گل‌های رضا حسن‌زاده و صمد مرفاوی به برتری رسید تا برای دومین مرتبه قهرمان آسیا شود.

صمد مرفاوی مهاجم استقلال عنوان بهترین گل جام باشگاه‌های آسیا شد.

احمدرضا عابدزاده با عملکرد خوبی که در این رقابت‌ها داشت عنوان بهترین دروازه‌بان بازی‌ها را به دست آورد.

عباس سرخاب بهترین بازیکن جام باشگاه‌های آسیا شد و و عنوان فنی‌ترین بازیکن این رقابت‌ها به مجید نامجو مطلق رسید.

منبع: ایرنا

کد خبر 436069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.