همه ما در انجام وظایف محوله خود دچار معذوریت هستیم

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: همه ما در انجام وظایف محوله خود دچار معذوریت هستیم و قطعاً نمی‌توانیم از عهده همه مشکلات برآییم. آن سوی بخش‌های خالی و کم کاری‌ها قطعاً نقاط مثبتی هم وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا قاری قرآن ظهر امروز _ سه شنبه، هفتم اسفند _ در جلسه شورای اسلامی استان اصفهان اظهار کرد: همه ما در انجام وظایف محوله خود دچار معذوریت هستیم و قطعاً نمی‌توانیم از عهده همه مشکلات برآییم. آن سوی بخش‌های خالی و کم کاری‌ها قطعاً نقاط مثبتی هم وجود دارد.

وی درباره انعقاد قرارداد با پیمانکاران در اداره راه و شهرسازی استان افزود: با همه پیمانکاران قراردادی بسته می‌شود که منجر به انجام کار و اتمام پروژه‌ها شود اما برخی از این قراردادها منجر به اقدامات حقوقی می‌شود. وجود یک مورد انجام ناقص تعهدات توسط یک پیمانکار، مصداق خوبی برای تعمیم دادن این موضوع به همه آنها نیست. اگر پیمانکاران انجام قرارداد خود را رها کنند قطعاً به اقدام حقوقی منجر می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان درباره کمیسیون ماده پنج تصریح کرد: در شهرداری‌ها عرصه و محدوده شهر مشخص است اما وقتی موضوع وزارت خانه و استان مطرح می‌شود، کار گسترده‌تر است. استان اصفهان با داشتن ۱۰۸ شهر، بیشترین میزان شهرها و کمیسیون ماده پنج را دارا است و از مهم‌ترین دلایل وجود این مسئله، وابستگی درآمد شهرداری‌ها به کمیسیون ماده پنج است که علی رغم نامه بازرسی استان مبنی بر تشکیل نشدن کمیسیون ماده پنج از روز پنجم فروردین ماه، این کمیسیون هر هفته تشکیل جلسه داده است. شده است.

قاری قرآن در تشریح این موضوع ادامه داد: کمیسیون ماده پنج از فروردین ماه تاکنون بدون تعطیلی برگزار شده است. در دبیرخانه این کمیسیون حدود ۵۰۰ درخواست ماده پنج وجود دارد که شاید با این حجم درخواست‌ها، شش ماه یکبار نوبت به یک شهرستان مشخص برسد.

وی افزود: از آنجا که کمیسیون ماده پنج قابل تفویض به شهرستان‌ها نیست، مسئولان استانی برای برگزاری جلسات مربوط به این کمسیون در شهر کاشان، به این شهر سفر می‌کنند. حتی از استانداری درخواست کردیم تا یک روز به روزهای رسیدگی کمیسیون ماده پنج اضافه شود.

وجود سند برای یک زمین الزامی است

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به اینکه سنددار نبودن زمین‌ها مشکلاتی ایجاد کرده است، گفت: کارهای قولنامه‌ای مشکلاتی به وجود می‌آورد بنابراین وجود سند برای یک زمین الزامی است. اگر فرد یا مرجعی سند مالکیت نداشته باشد به معنای اضافه شدن یک مسئله حقوقی به مسائل حقوقی قبلی است بنابراین همه سختگیری‌ها تنها برای جلوگیری از تکرار گرفتاری‌های گذشته است؛ روزانه ۲۰ تا ۲۵ لایحه دادخواست برای کل استان امضا می‌شود که ناشی از همین بی توجهی به ضوابط و قوانین است.

قاری قرآن با بیان اینکه تفویض اختیار به شهرستان‌ها موضوع مثبتی است اما بسیاری از موضوعات در حیطه وظایف استان‌ها هم نیست، اظهار کرد: قانون را نمی‌توان زیرپا گذاشت. برای انجام روال قانونی یک موضوع مانند تغییر کاربری از ۲۱ دستگاه استعلام می‌شود و قطعاً این امر زمان‌بر است. وقتی در استان مسائل کثرت پیدا می‌کند در کنارش مطالبات به حقی هم ایجاد می‌شود که تمام شدنی نیست و پیوسته به حجم آن‌ها نیز اضافه می‌شود.

وی افزود: رسیدگی به این مطالبات به نوعی اولویت است و باید به آن‌ها رسیدگی شود اما این امر زمان طولانی نیاز دارد و همین به ایجاد نارضایتی در شهرستان‌ها منجر می‌شود.

سهمیه قیر در سال ۹۹ به صفر رسیده است

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در خصوص واگذاری قیر به شهرستان‌ها افزود: موضوع قیر و آسفالت ورودی شهرها در اداره راهداری درحال بررسی است. میزان قیر واگذار شده در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ برای بافت فرسوده و راه‌های روستایی به یک هفتم کاهش داشته و این میزان در سال ۹۹ به صفر رسیده است.

قاری قرآن ادامه داد: در چند روز گذشته سهمیه قیر برای راه‌های روستایی در نظر گرفته شده و لایحه‌ای تحت عنوان" واگذاری دو هزار تن قیر برای بافت فرسوده و راه‌های روستایی درجه دو و سه" تدوین شده و امکان افزایش این مقدار به چهار هزار تن هم وجود دارد.

وی افزود: مشکل عدم واگذاری قیر تنها مختص به استان اصفهان نبوده و در همه استان‌های کشور واگذاری انجام نشده است. راه‌های درجه یک استان اصفهان وضعیت آسفالت بدی دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به لزوم توجه به شهرداری‌ها و کمک به آنها تصریح کرد: موانع قانونی تا حدودی دست ما را برای کمک به شهرداری‌ها بسته است. باید چارچوب‌هایی ایجاد شود که به سمت اصلاح قوانین حرکت کنیم.

قاری قرآن در خصوص طرح تفضیلی شهرها اظهار کرد: طرح تفضیلی ۷۰ درصد شهرها یا اجرایی شده و یا در دست تهیه است. در سال‌های گذشته بعضاً اداره راه و شهرسازی طرح‌های تفضیلی بدون نظر شهرداری‌ها را تهیه می‌کرده و به همین دلیل در مرحله اجرا مشکلاتی ایجاد می‌کرد اما برای طرح‌های جدید، شهرداری‌ها لازم است موضوعات شهری خود را به مشاوران طرح انتقال دهند تا آنها با توجه به مشکلات شهری طرح‌های تفضیلی را تهیه کنند.

وی با بیان اینکه عمده مغایرت‌ها بین طرح‌های جامع و تفضیلی در مورد محدوده شهرها است، خاطرنشان کرد: وزارت کشور باید به موضوع محدوده شهرها و تعیین آنها ورودی جدی داشته باشد و اگر خواستار حذف نشدن روستاها است باید ضوابط اصلاحی آن را تهیه کند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با تأکید بر اینکه کمربندی خوانسار در حال پیگیری است، تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه مصوبه‌ای در این زمینه داشته است، همچنین تونل خوانسار تا بوئین که در چند وقت گذشته متوقف بوده شروع به کار خواهد کرد و برای این طرح هم مبلغی مقرر شده است.

اولویت بر تکمیل طرح‌های نیمه‌کاره است

قاری قرآن با تأکید بر لزوم اتمام پروژه‌های نیمه‌کاره ادامه داد: در این دوره چند پروژه نیمه‌کاره مانند تونل خوانسار و پل علویجه و موارد دیگری وجود دارد که پل علویجه به مناقصه گذاشته شد و امیدواریم در این دوره به اتمام برسد. اولویت اول ما اختصاص اعتبار به پروژه‌های نیمه‌کاره استان است زیرا شروع پروژه جدید با اعتبارات ناقص نفعی برای استان ندارد.

وی گفت: آسفالت منطقه چادگان با راهداری استان هماهنگ شده اما گرفتاری اعتباری برای محورهای چادگان وجود دارد. همچنین مقرر شده کمربندی‌های اطراف شهرها، مانند کمربندی خوانسار فعلاً از سمت ورودی از شهر به سمت کمربندی اصلی وارد شود تا شهر از منافع این امر استفاده کند. همچنین برای ایجاد میدان ورودی شهر در فریدن و فریدون شهر چند مصوبه داشتیم تا ترددهای خارج شهر وارد شهرها نشوند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان درباره طرح مسکن ملی اظهار کرد: در شهرستان اصفهان همه به دنبال زمین برای ساخت واحدهای ویلایی هستند. در انارک هم زمین وجود دارد اما تأسیسات و خدمات رسانی مکمل مسکن است که کار را سخت می‌کند زیرا شرایط مسکن ملی شرایطی خاص است و گسترش دادن هر پلاک در سطح به خاطر هزینه‌های جمعی این کار مانند آب، برق، گاز و فاضلاب منافعی ندارد و به همین دلیل پلاک زمین را باید با حداکثر دو تا سه نفر واگذار کرد و ساخت بیش از سه طبقه هم در طرح مسکن ملی به دلیل مباحث ایجاد آسانسور و هزینه‌های دیگر اجازه ساخت داده نمی‌شود.

کد خبر 436050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.