چندگانگی دستگاه‌های متولی سبب تخریب خانه‌های تاریخی می‌شود

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان با اشاره به تخریب خانه‌های تاریخی در اصفهان، گفت: به عنوان میراث داران شهر در قبال آیندگان مسئول حفظ آثار تاریخی هستیم، اما نتوانسته‌ایم از عهده این مهم برآییم چرا که چندگانگی بین دستگاه‌های متولی وجود دارد.

حسین کارگر در حاشیه بازدید از نمایشگاه «نگاه کن، با من بمان» در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در این نمایشگاه تصاویری وجود دارد که علاوه بر یادآوری خاطرات گذشته، قدمت شهر اصفهان را به نمایش گذاشته است.

وی با اشاره به تصاویر تخریب مدرسه حلبیان گفت: منطقه سه یکی از قدیمی‌ترین مناطق شهر است و می‌توان گفت شکل گیری ابتدایی اصفهان در این منطقه بوده و آثار تاریخی متعددی از جمله میدان نقش جهان، عالی‌قاپو، مسجد شیخ لطف الله و مسجد امام در آن وجود دارد. مدرسه حلبیان نیز در اطراف میدان زیبای نقش جهان که قدمت چند صد ساله دارد قرار گرفته و اکنون دچار آسیب‌هایی شده است.

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان افزود: ما به عنوان میراث داران شهر در قبال آیندگان مسئول حفظ آثار تاریخی هستیم، اما نتوانسته‌ایم از عهده این کار برآییم که دلیل آن چندگانگی بین دستگاه‌های متولی است به طوری که بازسازی این بناها از شهرداری به میراث فرهنگی و از آنجا به مالکان که به مرور زمان به ورثه تبدیل شده‌اند، واگذار شده و این افراد نیز این آثار گران بها را به فراموشی سپرده‌اند.

وی اضافه کرد: در شهرداری منطقه سه می‌توانیم نمایشگاهی از تصاویر این خانه‌ها و آثار ایجاد کنیم تا مالکان این بناهای با ارزش و مسئولان را هوشیار کنیم تا برای احیای آن اقدامات لازم را انجام دهند.

کارگر با بیان اینکه خانه‌های تاریخی می‌تواند به مراکز گردشگری تبدیل شود چنانکه در سایر کشورها چنین کرده‌اند، ادامه داد: دیدن این تصاویر هشدار و محرکی است برای مسئولان که احیای این آثار را در رأس برنامه‌های خود قرار دهند.

وی با بیان اینکه شهرداری بودجه دولتی ندارد، افزود: در نزدیکی مسجد جامع دو خانه مربوط به دوره صفویه وجود دارد که به خانه «امام جمعه» معروف بوده و در حال از بین رفتن است، اما متأسفانه هنوز نتوانسته‌ایم برای احیای آن اقدامی کنیم در حالی که این خانه‌ها می‌تواند به مراکز گردشگری بزرگ تبدیل شود.

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان اضافه کرد: در این منطقه نباید از طریق فروش تراکم درآمد کسب کنیم چراکه می‌توانیم با استفاده از ظرفیت گردشگری به درآمد مناسبی برسیم، اما انجام این اقدامات به همکاری تمامی دستگاه‌های متولی نیاز دارد که حرکتی انجام نشده است.

وی با بیان اینکه شهر یزد در این راستا موفق عمل کرده است، گفت: با توجه به تجربه شهر یزد می‌توانیم در اصفهان کوچه‌های تاریخی را تخریب کنیم و بهتر است به همان شکلی که اکنون هست آن را بازسازی کنیم.

کارگر افزود: یکی از نمونه‌های این مکان‌های تاریخی عصارخانه ای است که در خیابان عبدالرزاق وجود دارد و اکنون به خرابه تبدیل شده است.

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان با اشاره به برنامه‌های در نظر گرفته شده برای احیای بافت فرسوده گفت: با توجه به ویژگی‌های منطقه سه، شهرداری فعالیت‌های بسیاری در زمینه ساماندهی بافت فرسوده انجام می‌دهد که در این راستا می‌توان به بازسازی و مرمت مقبره بابا قاسم اشاره کرد.

وی افزود: اکنون در منطقه سه احیای محله «دردشت» در دست اجراست و امروز کف سازی و بدنه سازی بازار دردشت انجام شده همچنین بازارهای قدیمی اصفهان از جمله بازارچه «سینه پایینی» واقع در خیابان عبدالرزاق که سقف‌های آن فروریخته بود، مرمت شد و سقف بازارچه حسن آباد نیز احیا شده است.

کارگر گفت: بازار اصفهان یکی از مهم‌ترین بازارهای ایران است که امروز متأسفانه شاهد خراب شدن سقف، بدنه و کف آن هستیم و سال گذشته اجرای سنگفرش کف این بازار از میدان امام علی (ع) تا میدان نقش جهان آغاز شد البته با توجه مشکلات این پروژه پیشرفت آن به کندی صورت می‌گیرد.

وی افزود: ساخت میدان امام علی نیز یکی از پروژه‌های شاخصی است که شهرداری منطقه سه انجام داده است، بافت این میدان در گذشته مخروبه بود، اما با ورود شهرداری در این پروژه اکنون بسیاری از مشکلات این بخش رفع شده است که این موضوع دستاورد بزرگی برای این پروژه به حساب می‌آید.

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان اظهار کرد: در مجاورت این میدان نیز پاساژی اختصاصی برای طلافروشان آن منطقه در دست احداث است که تا کنون به مرحله سفت کاری رسیده است و امیدواریم حداکثر تا سال آینده انجام آن به پایان رسیده و در اختیار کسبه قرار بگیرد.

بیشتر فعالیت‌های عمرانی منطقه سه در قالب احیا بافت تاریخی است

وی با بیان اینکه بیشتر فعالیت‌های عمرانی منطقه سه در قالب احیا بافت تاریخی است، گفت: در میدان شهدا در صدد تملک زمینی با متراژ حدودی یک هزار و ۵۰۰ متر بودیم که سال گذشته این مهم انجام شد و قرار است پس از آزادسازی محوطه‌های اطراف، این زمین به یک پارکینگ عمومی تبدیل شود.

کارگر با اشاره به پروژه مترو و بی آر تی افزود: همچنین پروژه‌های احداث مسیر BRT خیابان عبدالرزاق به خیابان ولیعصر، ایستگاه‌های مترو خط دو در نزدیکی مقبره بابا قاسم و ایستگاه مترو میدان امام علی(ع) که در آن دو خط مترو تلاقی دارد نیاز به آزادسازی حدود ۱۰ هزار متر زمین دارد که در دستور کار قرار گرفته است.

کد خبر 436031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.