علت افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن چیست؟

مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن علت افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن در روزهای اخیر را تشریح کرد.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در حالی که طی روزهای اخیر قیمت هر فقره اوراق ۵۰۰ هزار تومانی تسهیلات مسکن به کانال ۹۰ هزار تومان وارد شد، محمد حسن مرادی، مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن اظهار کرد: علت افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن در روزهای اخیر مربوط به تحولات بیرونی بازار اوراق است و ارتباطی به سیاست‌ها و تحولات داخلی بانک مسکن ندارد.

مرادی در تشریح این موضوع گفت: علت افزایش محسوس قیمت اوراق تسهیلات مسکن را نباید در بانک مسکن و سیاست‌ها و برنامه‌های آن در این زمینه جست و جو کرد بلکه مهمترین دلایل این موضوع در بازار معاملات اوراق و تا حد زیادی، تحولات و نوسانات بازار سرمایه نهفته است.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین عوامل مؤثر در تغییر سطح قیمت اوراق تسهیلات مسکن از جانب تحولات درون بانک، وضعیت عرضه و تقاضای اوراق است خاطرنشان کرد: نه تنها در هفته‌های گذشته و از زمانی که افزایش قیمت اوراق آغاز شد عرضه اوراق تسهیلات مسکن کمتر نشده است بلکه به علت افزایش مانده سپرده‌های ممتاز که پشتوانه انتشار اوراق تسهیلات است و حل مشکل سجامی تعدادی از دارندگان حساب عرضه تا حدی نسبت به قبل افزایش یافته است. بنابراین افزایش قیمت اوراق در روزهای گذشته را نمی‌توان ناشی از کاهش انتشار اوراق از سوی بانک و کاهش مانده سپرده‌های حساب ممتاز دانست.

مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن با بیان اینکه در وضعیت و شرایط مصرف اوراق تسهیلات مسکن به لحاظ دریافت تسهیلات خرید و ساخت مسکن هم افزایش قابل توجهی ایجاد نشده است که بتوان از آن به عنوان عامل افزایش قیمت اوراق در روزهای گذشته یاد کرد و به پایگاه خبری بانک مسکن، گفت: عمدتاً دو دلیل و تغییر عمده در سیاست‌ها و برنامه‌ها و عملکرد بانک مسکن می‌تواند قیمت اوراق را تحت تأثیر قرار دهد که یکی از آنها تغییر در سطح تخصیص اوراق به افراد صاحب حساب به پشتوانه سپرده گذاری آنها در حساب سپرده ممتاز است و دیگری تغییر در شرایط تسهیلات مسکن همچون تغییر در سقف تسهیلات یا تغییر در شرایط دریافت تسهیلات همچون مدت زمان بازپرداخت تسهیلات است که می‌تواند تقاضا برای خرید اوراق را افزایش داده یا کاهش دهد. اما در شرایط فعلی هیچ تغییر خاصی در سیاست‌ها و عملکردهای بانک مسکن در این دو مورد اتفاق نیفتاده است تا بتوان از آنها به عنوان عوامل تغییر قیمت اوراق یا عوامل مؤثر در افزایش قیمت اوراق در روزهای اخیر یاد کرد.

وی افزود: عمده‌ترین دلیلی که می‌توان از آن به عنوان عامل افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن در روزهای اخیر یاد کرد انجام معاملات اوراق و عرضه اوراق از سوی افرادی است که فقط در قیمت‌های بالا حاضر به عرضه اوراق بازار شده‌اند و در مقابل افرادی هم در سمت تقاضا حاضر به خرید اوراق با قیمت بالاتر شده‌اند شاید با این انگیزه که همزمان با سایر بازارها و سایر سهم‌ها، قیمت اوراق تسهیلات مسکن هم در آینده افزایش یابد و بتوانند از این طریق سود قابل توجهی کسب کنند.

مرادی با بیان اینکه در روزهای اخیر تغییر محسوسی نه از جانب بانک و نه از جانب تقاضای تسهیلاتی از سوی متقاضیان صورت نگرفته است که بتوان از آن به عنوان عوامل افزایش قیمت اوراق یاد کرد، گفت: با این حال بانک با هماهنگی فرابورس محدودیت‌هایی برای معاملات اوراق وام مسکن در نظر گرفته است که هدف از اعمال این محدودیت‌ها جلوگیری از رشد افسار گسیخته قیمت اوراق و ممانعت از ورود اوراق به بازار سفته بازی و سوداگری است.

وی ادامه داد: این محدودیت‌ها شامل محدودیت در سقف خرید اوراق، در نظر گرفتن مدت زمان انقضا برای مصرف اوراق و محدودیت‌های معاملاتی اوراق به لحاظ تعیین حداقل مدت زمان انتظار (چهار ماهه) از زمان خرید تا فروش اوراق است.

کد خبر 435996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.