امدادگران هلال‌ احمر ۵۵ نفر را از غرق شدگی نجات دادند

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌ احمر از نجات جان ۵۵ فرد مضطر حوادث مرتبط با محیط‌های آبی (غرق شدگی) از سوی امدادگران و نجاتگران هلال احمر در رودخانه‌ها، سواحل دریا و دریاچه پشت سدها در ۱۲۹ روز گذشته (دوشنبه) خبر داد.

به گزارش ایمنا، محمد باقر محمدی اظهار کرد: از ابتدای فروردین تا ۶ مرداد ۱۳۹۹، در محیط‌های آبی ۲۹ استان کشور ۲۴۴ مأموریت امداد و نجات، توسط نجاتگران جمعیت هلال احمر انجام شده که منجر به نجات ۵۵ غریق، انتقال ۱۹ غریق به مراکز درمانی و درمان سرپایی ۱۸ نفر در محل حادثه شده است.

وی ادامه داد: بیشترین مأموریت‌های امداد و نجات در محیط‌های آبی از نظر محل وقوع حادثه به ترتیب با ۱۱۰ مأموریت نجات در رودخانه‌ها (۴۵ درصد)، ۳۸ مأموریت نجات در دریاچه‌های پشت سدها (۱۴ درصد) و ۳۸ مورد مأموریت نجات سواحل دریا (۱۵) درصد بوده است.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با تاکید بر انجام بیشترین مأموریت امداد و نجات در سه استان گیلان، البرز و مازندران، گفت: بیشترین مأموریت‌های امداد و نجات در محیط‌های آبی به ترتیب در استان‌های گیلان با ۳۱ مورد (۱۲.۷ درصد از کل مأموریت)، مازندران با ۲۱ مورد (۸.۶ درصد از کل مأموریت) و البرز با ۱۹ مورد (۷.۷ درصد از کل مأموریت) انجام شده است.

محمدی با اعلام هشدار زودهنگام بالا بودن آمار فوتی‌ها ناشی از حوادث مرتبط با محیط‌های آبی (غرق شدگی)، تصریح کرد: متأسفانه طبق آخرین آمار و اطلاعات ارزیابی شده دریافتی تا کنون ۱۹۷ نفر از هموطنانمان در محیط‌های یادشده غرق و فوت شده اند.

وی اظهار کرد: از تمامی هموطنان می‌خواهیم تا از شنا کردن در رودخانه‌ها، سدها، استخرهای کشاورزی، سواحل و محیط‌های آبی بی‌ناجی ناشناخته جدا خودداری کنند، زودتر از دو ساعت پس از صرف غذا به شنا نپردازند، فقط در مناطق تحت نظارت ناجیان غریق شنا کنند و با دیدن پرچم سیاه و قرمز از شنا در منطقه خطر به ویژه در سواحل دریای خزر پرهیز کنند.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اضافه کرد: مسافران تابستانی سواحل شمالی کشور حتی المقدور در مسافت‌های طولانی به موازات ساحل شنا کنند، هنگام رعد و برق و توفان سریعاً از آب خارج شوند، برای شوخی و گول زدن دیگران، خود را به حالت غریق نیندازند و هیچ گاه به تنهایی شنا نکنند.

این مقام مسئول در سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر خطاب به مسافران تابستانی و گردشگران تابستانی، گفت: هیچ گاه در تاریکی برای شنا به دریا نروید، در کنار دریا همواره مراقب کودکان خود باشید، از هل دادن یکدیگر در آب جدا خودداری کنید و هنگام شنا در فاصله زیاد مراقب قایق‌های عبوری باشید.

محمدی تصریح کرد: در صورت نبود ناجی غریق هنگام نیاز فرد در حال خطر، اگر عمق آب دریا مناسب بود با ایجاد زنجیره انسانی و با گرفتن دست یکدیگر و در صورت عمق زیاد با پرتاب وسایلی که خاصیت شناور دارد مانند یک تکه چوب یا کلمن آب، فرد را نجات دهند؛ استفاده از تیوب های لاستیکی می‌تواند خطرناک باشد از این رو فاصله خود را با ساحل ثابت نگه دارید و همواره تذکرات ناجیان غریق را جدی بگیرید.

بنا به گزارش ایرنا، وی از مردم خواست تا در صورت قرار گرفتن در وضعیت‌های اضطراری و پیچیده انواع حوادث و سوانح با شماره ۱۱۲ مرکز پاسخگویی فوری به انواع حوادث در سراسر کشور تماس بگیرند.

کد خبر 435984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.