حکم قطعی ۱۱ نفر از اخلالگران ارزی در کشور صادر شد/دماوند به نام دولت سند خورد

سخنگوی قوه قضائیه از صدور حکم قطعی برای ۱۱ نفر از محکومان پرونده قاچاق ارز و طلا با عنوان اخلال در نظام ارزی و اقتصادی کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری مردادماه ضمن تسلیت شهادت امام محمد باقر (ع) اظهار کرد: باید ما که داعیه‌دار مکتب شیعه هستیم سیره این امام بزرگوار را الگوی رفتاری و سبک زندگی خود قرار دهیم.

وی با بیان اینکه بحران شیوع کرونا نباید باعث غفلت ما از برکت دهه اول ذی الحجه و از دست دادن فضیلت روز عرفه و عید قربان شود، ادامه داد: جامعه اسلامی و ایرانی ما نشان دادند که بیش از دیگران مقید به رعایت ضوابط، مقررات و دستورالعمل‌ها به ویژه دستورالعمل‌های بهداشتی ایام ابتلاء به کرونا هستند.

قابلیت برگزاری مراسم‌های مذهبی را داریم

سخنگوی قوه قضائیه افزود: برگزاری مراسم مذهبی با رعایت حداکثری دستورالعمل‌های بهداشتی از ناحیه جامعه ایرانی ما قابل برگزاری است.

وی اضافه کرد: کرونا همچنان در جهان جولان می‌دهد، قوه قضائیه به سهم خودش برای ایفای وظایف قانونی خود در این ایام به همه شهروندان توصیه می‌کند که کرونا را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک جدی بگیرند تا بتوان زنجیره ابتلاء به این بیماری را قطع کرد.

اسماعیلی با بیان اینکه حداکثر توان خود را برای صیانت از سلامت کارکنان و مراجعه کنندگان به مراکز ذی ربط دستگاه قضائی بکار گرفته‌ایم، افزود: با استفاده از سامانه‌های الکترونیکی از ایجاد تجمع جلوگیری کرده‌ایم.

وی ادامه داد: جهاد، ایثار و از خودگذشتگی کادر درمانی را ارج می‌نهیم و در برابر تلاش مقدس آنها سر تعظیم فرود می‌آوریم و به همه آنها خسته نباشید می‌گویم و سلامت آنها را از خداوند متعال طلب می‌کنم.

وزارت خارجه و مجامع بین‌المللی تعرض هواپیماهای آمریکایی را پیگیری کنند

سخنگوی قوه قضائیه اقدام غیر قانونی هواپیماهای جنگنده آمریکایی نسبت به هواپیمایی ماهان را نمونه دیگری از خوی ددمنشی آمریکا دانست و ادامه داد: این امر مصداق تعرض به حقوق انسان بوده و منجر به آسیب روحی و جسمی به مسافران این هواپیما و خانواده‌هایشان شده است.

وی تصریح کرد: از وزارت خارجه ایران و مجامع بین‌المللی می‌خواهیم با پیگیری‌های دیپلماسی و حقوقی برخورد بازدارنده با این اقدام وحشیانه داشته باشند.

اسماعیلی گفت: قوه قضائیه در راستای مأموریت‌های خود در دوره تحول جهت صیانت از حقوق مردم و دفاع از امنیت ملی برنامه‌های ویژه‌ای را داشته است.

وی با اشاره به سفر رئیس قوه قضائیه به لواسان تصریح کرد: در این سفر شورای عالی حفظ حقوق بیت‌المال برگزار شد، در زمینه زمین‌خواری جدی هستیم، به میدان آمده‌ایم، اجازه دست اندازی به سبد عمومی کشور را نمی‌دهیم و افراد متجاوز تحت تعقیب قرار می‌گیرند.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص بررسی مسائل ارزی در کشور با توجه به افزایش قیمت ارز و رفتار قوه قضائیه در برخورد با متخلفان این حوزه تصریح کرد: در هفته گذشته حکم قطعی ۱۱ نفر از اخلالگران نظام ارزی و کسانی که با قاچاق عمده ارز و طلا و خرید و فروش غیر مجاز این‌ها مرتکب اعمال مجرمانه شدند در شعبه سوم ویژه رسیدگی به اخلالگران اقتصادی صادر شد.

وی در بخش پرسش و پاسخ در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت رسیدگی به پرونده لواسان گفت: در کشور لواسان‌های متعدد داریم که همه آنها مورد توجه ویژه قوه قضائیه هستند، مصادیقی که اشاره شد تپه سرخه لواسان که ۲۷ هکتار بود به لحاظ اشتباهات کارشناسان و سو استفاده افراد سودجو در ارائه گزارش کارشناسی این اراضی متعلق به بیت‌المال به افراد سودجو واگذار شده بود که با ورود مجدد دستگاه قضا و ارسال پرونده به دیوان عالی کشور آرا گذشته توسط دیوان عالی کشور نقض شد.

وی افزود: قوه قضائیه با لحاظ اقتصادی فعلی کشور در مجازات مرتکبین این گونه جرایم عزم و اراده قوی دارد.

اسماعیلی درباره پرونده هفت سنگان گفت: قاضی ویژه ابلاغ گرفته و رسیدگی دقیق انجام شده و تحقیقات تکمیل شده است و در آینده نه چندان دور شعبه ویژه رسیدگی به این پرونده، رأی مقتضی را صادر خواهد کرد.

وی درباره احکام صادره در خصوص فروش بخشی از دماوند گفت: فضاسازی خلاف واقع نسبت به قله دماوند شده است؛ در حالی که در ماه گذشته سند رسمی و کاداستری قله دماوند با مساحت هزار و ۸۱ هکتار از منابع طبیعی و از این قله و کوه سرافراز دماوند توسط سازمان ثبت اسناد صادر و تحویل دولت شد و به نمایندگی دولت تحویل منابع طبیعی شد. کسانی که دنبال فضاسازی بودند متأسفانه با یک خبر غلط این موضوع را اعلام کردند که بخشی از دماوند در قالب وقف به دیگران واگذار شده است در حالی که سند به نام دولت صادر شده و سند کاداستری و دقیق است و تحویل منابع طبیعی شده است.

آخرین وضعیت پرونده روح‌الله زم

اسماعیلی درباره آخرین وضعیت پرونده روح‌الله زم که به اعدام محکوم شده است، گفت: در خصوص رأی این پرونده فرجام خواهی شده و پرونده به دیوان عالی ارسال شده و در دیوان عالی به شعبه ارجاع شده و منتظریم قضات شعبه مربوطه در دیوان عالی کشور نسبت به رسیدگی به این فرجام خواهی اقدام کرده و اظهارنظر نهایی در باره این پرونده را اعلام کنند و تاکنون رأیی از دیوان عالی کشور در این خصوص صادر نشده است.

وی با بیان اینکه سندی که برای دماوند صادر شده مشمول کوهپایه‌ها هم می‌شود، گفت: بعد از ۴۵ کیلومتر از دماوند مرتعی است که در یک زمان به نام پهلوی صادر شده بود، اما با اعتراض مرتع داران باطل شد و مرتع داران این زمین را وقف کردند و قبل از کاداستر برای این قسمت سند وقفی صادر شده بود و مقرر شده است که هیأت عالی نظارت ثبت ورود کند چرا که سند سنتی است.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی در خصوص اصلاح ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها، گفت: به این ماده اشکالات حقوقی فراوانی وارد است؛ به جهت اینکه از تبصره‌ها می‌توان تخلفاتی انجام داد و بابت تخلفات جریمه پرداخت کرد. این قانون مصوب قبل از انقلاب است که نیازمند بازنگری است. دیروز از مجلس شورای اسلامی برخی از اعضای هیأت رئیسه اعلام کردند که اشکالات این قانون را در قالب طرح برطرف کنند و قرار شد ما پیشنهادات خود را به هیأت رئیسه اعلام کنیم و چنانچه اگر از ناحیه شورای عالی استان‌ها اقدامی نشد از این جهت اقدام کنیم.

جزئیات دستگیری دو تبعه سوئدی

وی در پاسخ به سوالی درباره دستگیری دو تبعه سوئد گفت: اصل موضوع صحت دارد و دو نفر از اتباع کشور سوئد به جرم قاچاق مواد مخدر و در حالی که محموله‌های مواد مخدر داشتند توسط ضابطین قضائی دستگیر شده‌ند. پرونده در فرایند رسیدگی است. این افراد در بازداشت به سر می‌برند و برابر ضوابط و مقررات قانونی که در مورد بازداشت اتباع خارجه است، از طریق وزارت خارجه بازداشت اتباع را به دولت و به سفارت آنها اعلام کردیم و آنها می‌توانند از امتیازات سایر زندانیان مانند ملاقات برخوردار شوند. هنوز دادگاه رأی صادر نکرده و منتظریم که دادگاه رأی خود را صادر کند.

اسماعیلی در پاسخ به این سوال که در حکم مهدی هاشمی رد مال به میزان ۵ هزار و ۲۰۰ دلار بود و به این میزان جریمه هم بود و شنیده شده این فرد به دنبال عفو همچنین خواستار محاسبه نرخ ارز به آن زمان بوده است؟ گفت: ما در موضوعات قضائی فردی و شخصی تصمیم نمی‌گیریم و جایی که فرد باید جزای نقدی پرداخت کند و جایی که باید معادل آن را بدهد برابر ضوابط و مقررات و نظر قضائی مطابق با نظر همکاران قضائی اعمال می‌کنیم و بین آقای الف و ب در رابطه با نحوه محاسبه ارز و کالا تفاوت قائل نیستیم. این موضوع کاملاً حقوقی است و در این رابطه نظریاتی از سوی قضات مطرح شده و در زمان اجرای حکم برابر حقوق با آن برخورد می‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مدتی است که مسکن مهر دماوند زمینی نساخته و مردم سردرگم شدند، دستگاه قضائی در برخورد با تعاونی‌های مسکن مهر چه اقداماتی انجام می‌دهد؟ گفت: این موضوع مربوط به دو بخش است که بخشی مربوط به سال ۹۱ بوده است که قطعه زمین هم مشخص شده است اما با جابه جایی دولت و وزیری که به این مسکن اعتقادی نداشت مواجه شدیم. تعاونی اعلام کرده که زمینی را جای دیگری خریداری کردند تا زمان رفع مشکل آن آورده را به اینجا منتقل کنند. پیگیری‌هایی از سوی مدعی‌العموم در این رابطه مطرح شده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه قوه قضائیه موضوع تعرض جنگنده‌های آمریکایی به ماهان را چطور پیگیری خواهد کرد؟ گفت: ما به حکم قانون و به موجب صلاحیتی که مراجع قضائی ما درباره تعرضات تروریست‌های آمریکایی دارند هم در دادسرای عمومی و انقلاب تهران برای تروریست‌ها و جنایتکاران این سانحه تشکیل پرونده دادیم و تعقیب قضائی انجام خواهد شد. به این موضوع بسنده نمی‌کنیم. به جهت همکاری‌های بین‌المللی از آنجا که در آسمان کشور سوریه بوده و مقصد کشور لبنان بوده در تعامل سه جانبه با سوریه و لبنان موضوع را در آن کشورها نیز تعقیب خواهیم کرد و از طریق معاونت امور بین‌الملل قوه و دادستانی کل و وزارت امور خارجه در مجامع بین المللی هم نسبت به تعقیب قانون شکنان در عرصه‌های مختلف پیگیری خواهیم کرد.

سخنگوی دستگاه قضا درباره حکم صادر شده برای یکی از متهمان پرونده مربوط به خرید هواپیمای فلایت چک گفت: برای یکی از این موارد رأی صادر شده و رأی صادره هم قطعی است؛ پرونده به اجرای احکام صادر شده اما به جهت اینکه میزان محکومیت و نوع اتهام از مواردی است که بیان هویت محکوم ضروری نیست و شامل آن ماده قانونی نمی‌شود، از بیان جزئیات معذورم.

اسماعیلی در پاسخ به این سوال که بیش از ۴۰ روز است که از اعتراض کارگران هفت تپه می‌گذرد آیا قوه قضائیه به این موضوع ورود می‌کند؟ گفت: قوه قضائیه همه تدابیر خودش را به کار گرفته است تا حقوق کارگران استیفا و شرکت پابرجا بماند. در این برهه نباید تعطیل شود. خبری که داریم این است که اکثر کارگران مشغول به کار هستند. به مدیران توصیه می‌کنیم این موضوع را در نظر بگیرند، این موضوع در فرایند قانونی در حال رسیدگی است. هم موضوع تخلفات مدیران شرکت و هم خصوصی سازی شرکت در حال پیگیری است. با این وضعیت فکر می‌کنم آینده خوبی را برای شرکت رقم خواهد زد. پیگیری‌ها ادامه دارد و تا حل مشکلات هفت تپه ادامه دارد.

وی درباره اقدامات انجام شده در خصوص بازگشت ارز ناشی از صادرات، گفت: یک لیست ۱۵۰ نفره و دیگری ۱۰۰ نفره از کسانی که نسبت به بازگشت ارز ناشی از صادرات اقدام نکردند به دادسرای تهران از سوی بانک مرکزی ارسال شد و رقمی که بانک مرکزی اعلام کرد ۶.۸ میلیارد یورو بود که ۱.۲ میلیارد یورو با پیگیری‌های دادسرای تهران بازگشت داده شده است. در جهت بازگشت باقی مانده ارزها کمیته تشکیل شده است و اعلام بانک مرکزی ۲۵ میلیارد یورو بوده است اما بانک مرکزی ۲۵ درصد را به ما اعلام کرده است و ۷۵ درصد باقی مانده را هنوز اعلام نکرده‌اند.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: در سال گذشته ۱۱۶۹ فقره پرونده در مورد تخلفات ارزی فقط در تهران تشکیل شد و برای ۹۷۵ نفر از متهمان قرار تأمین صادر شده است و در مورد ۴۴۵ نفر این قرارها منجر به بازداشت شد و تاکنون پرونده ۲۲۳ نفر به دادگاه ارسال و رسیدگی شده است.

وی یادآور شد: به دلیل اینکه دیوان عدالت اداری مرجع تجدید نظر کمیسیون ماده صد بوده آسیب شناسی کرده و پیشنهاد خود را به وزارت کشور و شورای عالی استان‌ها داده است و منتظر هستیم اقدام کنند.

کد خبر 435957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.