فقدان آگاهی نسبت به تحولات جهان باعث ضربه زدن به منافع ملی شد

یک کارشناس روابط بین الملل گفت: بعد از جنگ جهانی دوم و انقلاب اسلامی، نسبت به تحولات جهان آگاهی نداشتیم و این فقدان آگاهی باعث ضربه زدن به منافع ملی شد. از نظر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، ایران از پتانسیل‌های برخوردار است که می‌تواند در جهان پسا غربی حرفی برای گفتن داشته باشد.

علی امیدی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در مورد عملکرد دستگاه دیپلماسی کشور و وزارت امور خارجه، اظهار کرد: آقای ظریف معتقد است که در جهان امروز همه چیز در حال عوض شدن و تغییر بوده و روز به روز شاهد تغیرات مفاهیم قدرت هستیم. به همین دلیل است که اتحادهای بین‌المللی با توجه به مصلحت‌اندیشی‌های دولت‌ها دائماً در حال تغییر است.

وی افزود: نظریه وی، ریشه پست‌مدرنیسم و ذات انگار در پدیده‌های اجتماعی را رد می‌کند و معتقد است که پدیده‌های سیاسی و اجتماعی هیچ ذاتی نداشته و همه چیز دست ساخته است.

این کارشناس روابط بین‌الملل تاکید کرد: ظریف معتقد است نظمی که بعد از فروپاشی شوروی به رهبری آمریکا شکل گرفت، در حال فروپاشی است؛ بنابراین ایالات متحده باید فراموش کند که جهان بر اساس قدرت غربی عمل می‌کند، زیرا امروز شاهد جهانی چند قطبی در دوران پسا غربی هستیم.

امیدی ادامه داد: عنوان جهان پسا غربی برای نخستین بار توسط ظریف مطرح می‌شود و به این معناست که قطب‌های قدرت جهان از غرب در حال خارج شدن بوده و در سال‌های آینده می‌توان آن را در شرق مشاهده کرد.

وی خاطرنشان کرد: بعد از جنگ جهانی دوم و انقلاب اسلامی، نسبت به تحولات جهان آگاهی نداشتیم و این فقدان آگاهی باعث ضربه زدن به منافع ملی شد. از نظر وزیر امور خارجه، جمهوری اسلامی ایران از پتانسیل‌های برخوردار است که می‌تواند در جهان پسا غربی حرفی برای گفتن داشته باشد. با از بین رفتن قدرت سخت در جهان، ایران می‌تواند در نظم جدید جهانی جایگاهی داشته باشد.

امیدی ادامه داد: ظریف معتقد است که با داشتن اختلافات داخلی نمی‌توانیم در عرصه بین‌المللی موفق عمل کنیم؛ زیرا سیاست خارجی در ادامه سیاست داخلی بوده و اگر در داخل کشور انسجام وجود نداشته باشد، در عرصه سیاست خارجی نیز با مشکل رو به رو خواهیم شد.

کد خبر 435924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.