معارفه پرحاشیه بذرپاش

تاثیرات شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد، عوارض عبور نقدینگی از ۲۶۰۰ میلیارد تومان و حواشی تودیع و معارفه رییس جدید دیوان محاسبات از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ سه شنبه ۷مردادماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نیمی از شغل‌ها مورد تهدید کرونا» به بررسی تأثیرات شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد پرداخت و نوشت: اقتصاد ایران که در سال‌های اخیر به دلیل ضعف ساختار و تحریم‌های غرب با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کرد، از اواخر بهمن مانند بیش از ۲۰۰ کشور جهان میزبان میهمانی ناخوانده شد تا طی سال جاری در یکی از بحرانی‌ترین مقاطع تاریخی خود قرار گیرد. در حالی که پیش‌بینی می‌شد در پایان سال ۹۸ اثرات تحریم‌های ظالمانه آمریکا تخلیه شود و از سال ۹۹ روند مثبت رشد اقتصادی آغاز شود، اما شیوع کرونا در ایران یک نااطمینانی دیگر همراه با رکود به وجود آورد. رکودی که بسیاری از کسب‌وکارها را به حالت تعطیلی و نیمه‌تعطیل درآورد و شغل بسیاری از افراد را مورد تهدید قرار داد. گزارشی که اخیراً معاونت اقتصادی وزارت کار منتشر کرده نشان می‌دهد در پی شیوع کرونا ۹ میلیون نفر نیازمند حمایت مستقیم و ضروری هستند و لازم است به حساب سرپرست خانوار آنها کمک نقدی واریز شود. حدود ۴.۳ میلیون نفر از شاغلان نیز تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دارند که به دلیل تعطیلی واحدهای اقتصادی این قشر با خطر ریزش اشتغال مواجه‌اند و ضروری است که از کسب‌وکارهای آنها حمایت شود. در این بین ۹.۱۱ میلیون نفر از شاغلان جزئی از اقشار پردرآمد و مستمری‌بگیران کشوری و لشکری هستند و به حمایت مالی نیاز ندارند.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «شمشیر سنگین نقدینگی بالای سر اقتصاد» به بررسی عوارض عبور نقدینگی از ۲,۶۰۰ میلیارد تومان و آینده آن، پرداخت و نوشت: اگر پای حرف تحلیلگران و کارشناسان بنشینیم و از خطرات در کمین اقتصاد بپرسیم بی‌شک آنها رشد نقدینگی را به عنوان یکی از مهم‌ترین خطرات پیرامون آن مطرح می‌کنند و آن را بلای جان اقتصاد می‌دانند. پول‌های نقدی که نه در دست سیستم بانکی قرار دارد و نه در خدمت تولید است هم باعث افزایش قیمت می‌شود و هم با سرمایه‌گذاری‌های غیر مولد پایه‌های اقتصاد کشور را به لرزه درمی‌آورد. به همین دلیل است که کارشناسان بر ضرورت کنترل و هدایت نقدینگی تاکید دارند و نسبت به افزایش آن هشدار می‌دهند اما برخلاف هشدارها اکنون عبور نقدینگی از ۲۶۵۷ هزار میلیارد تومان، تیتر خبر بسیاری از رسانه‌ها را به خود اختصاص داده است.

نقدینگی همان حجم پول نقد در خارج از سیستم بانکی که قابلیت تورم‌زایی دارد و می‌تواند اقتصاد را با خطرهای جدی روبه‌رو کند این روزها دغدغه دولت و کارشناسان شده است. اما با وجود نگرانی‌ها و ارائه راهکار برای کنترل و مدیریت این حجم از نقدینگی همچنان روند افزایشی بوده و آنطور که آمارهای رسمی نشان می‌دهد نقدینگی از ۲,۶۰۰ هزار میلیارد تومان عبور کرده است‌. البته باید اشاره کرد که اگر رشد نقدینگی در شرایطی که اقتصاد در حال رشد باشد و تولید کالا و خدمات در مسیر صحیحی قرار بگیرد، نه‌تنها مشکل‌ساز نیست بلکه لازم و ضروری است. اما رشد سرسام‌آور نقدینگی بدون رشد اقتصادی و چاپ پول بدون پشتوانه تورم‌زا بوده و کشور را با بحران روبه‌رو خواهد کرد.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «معارفه پرحاشیه بذرپاش» به بررسی حواشی تودیع و معارفه رییس جدید دیوان محاسبات پرداخت و نوشت: مراسم تودیع و معارفه رئیس کل و دادستان دیوان محاسبات کشور دیروز با حضور رئیس مجلس در محل دیوان محاسبات در حالی برگزار شد که انتخاب مهرداد بذرپاش به ریاست کل دیوان محاسبات از حیث رعایت نشدن تبصره ۱ ماده ۵۱ قانون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی بحث‌انگیز شده، چرا که مطابق آن داوطلب احراز این سمت باید حداقل بیست سال سابقه کار داشته باشد. اما اکنون مجلس یازدهم و در رأس آن محمدباقر قالیباف بدون در نظر گرفتن اعتراض‌ها و اسنادی که درباره بذرپاش علنی شده، از این انتخاب دفاع کرده‌اند. طی روزهای گذشته فعالان سیاسی با انتقاد از بی‌اعتنایی به قانون درباره انتصاب رئیس جدید دیوان محاسبات خواستار لغو انتصاب بذرپاش شده بودند، ولی با این حال دیروز بذرپاش رسماً در پست جدید خود شروع به کار کرد.

احمد توکلی نماینده سابق تهران و از چهره‌های مطرح اصولگرا از اولین نفراتی بود که با انتصاب غیرقانونی بذرپاش مخالفت کرد. پس از انتخاب بذرپاش به عنوان رئیس این سازمان مهم و حساس، احمد توکلی در نامه‌ای به رئیس مجلس تذکر داد که این انتصاب غیرقانونی است. او در نامه به رئیس مجلس آورده بود: «وقتی برادرانه به آقای بذرپاش تذکر داده شد ۲۰ سال سابقه کار ندارید و سابقه‌تراشی نیز در شأن شما نیست و مصلحت آن است که داوطلب نشوید تا اعتراضات برانگیخته نشود، گفت من در سال ۱۳۷۸ در تأسیس فلان پژوهشگاه نقش مهمی داشتم و بعداً در بسیج دانشجویی سمت فرماندهی داشتم. در حالی که سابقه کار در عرف و متون حقوقی معنای روشنی دارد و رکن آن بیمه شدن در مشمولین قانون کار است و غیر آن، و داشتن حکم استخدامی در مشمولان قوانین استخدامی دولتی است.»

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «طلای جهانی در قله تاریخی» نوشت: ارزش اونس طلا در بازارهای جهانی پس از ۷ هفته صعود متوالی، نهایتاً روز گذشته توانست از سقف قیمتی تاریخی خود عبور کند. در ساعاتی از معاملات روز گذشته، قیمت این پناهگاه امن تا ۱۹۴۵ دلار بالا رفت تا با قدرت، مرز ۱۹۲۰ دلاری را بشکند. این سطح بالاترین قیمت تاریخی طلا، پیش از آمار روز گذشته بود. از ابتدای سال‌جاری میلادی اتفاقات بسیار زیادی که هر کدام از آنها به تنهایی می‌تواند سبب افزایش قیمت طلا باشد، در بازارها ایفای نقش کردند. از افزایش سطح تنش‌های خاورمیانه در ماه ژانویه تا گسترش ویروس کرونا و مخدوش شدن چشم‌انداز اقتصاد جهانی در ماه‌های پس از آن. پاندمی کرونا سبب شد تا عوامل دیگری از جمله اقدامات انبساطی بانک‌های مرکزی و به اجرا گذاشتن بسته‌های حمایتی، تزریق نقدینگی بی‌سابقه به اقتصاد و تضعیف چشمگیر دلار دست در دست هم بدهند و به صعود قیمت طلا کمک کنند. افزایش تنش‌ها میان آمریکا و چین نیز آخرین بازیگر صعود ارزش اونس در بازارهاست. اما سوال اصلی تحلیلگران و سرمایه‌گذاران درباره ادامه روند اونس در سال‌جاری میلادی است. کارشناسان بر این باورند که با توجه به اینکه راه‌حل سریعی برای مشکلات کنونی اقتصادی جهان وجود ندارد، تداوم روند صعودی اونس محتمل است و جهش فلز زرد به سطح ۲۰۰۰ دلار و پس از آن به ۲۵۰۰ دلار تا انتهای سال‌جاری میلادی قابل‌دسترسی است.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حزب‌الله لبنان با موشک کورنت اسرائیل را تحقیر کرد» به بررسی حمله حزب الله به مواضع نظامیان صهیونیست پرداخت و نوشت: علی کامل محسن (معروف به جواد) که از اعضای حزب‌الله بود هفته گذشته در جریان تهاجم صهیونیست‌ها به اطراف فرودگاه دمشق به درجه شهادت نائل شد. انتشار این گزارش علنی، همان موقع، توسط رسانه‌های صهیونیستی و مسئولان این رژیم یک «تهدید جدی» تفسیر شد. به دنبال این اقدام رژیم صهیونیستی، دفتر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به وزرا دستور داد که درباره حمله اخیر این رژیم به سوریه کمتر اظهارنظر کنند. همچنین رسانه‌های صهیونیستی به نقل از یک منبع آگاه اعلام کردند، بعد از شهادت این فرمانده حزب‌الله مقامات این رژیم پیامی را از طریق روسیه برای حزب‌الله لبنان فرستاده و در آن خطاب به حزب‌الله اعلام کردند، قصد هدف قرار دادن این فرمانده را نداشتند! اما جنبش حزب‌الله لبنان طبق وعده‌ای که پیش از این داده بود، دیروز عصر به وقت تهران انتقام خون شهیدش را با حمله به بخش‌هایی از سرزمین‌های اشغالی گرفت. این انتقام سریع، بسیاری را غافلگیر و صهیونیست‌ها را تحقیر کرد. همچنین نشان داد، «دوران بزن در رو واقعاً تمام شده دیروز بعدازظهر، رسانه‌های رژیم صهیونیستی از قبیل شبکه «کان» در پیام‌هایی توئیتری از تبادل آتش در مرز لبنان و فلسطین اشغالی خبر دادند. در ادامه خبرها آمد که «بین رزمندگان حزب‌الله و نظامیان صهیونیست در مزارع شبعا تبادل آتش صورت گرفته است». خبرنگار العربیه هم گزارش داد، پس از تبادل آتش با حزب‌الله لبنان، رژیم صهیونیستی نیروی پشتیبان به منطقه اعزام کرده است.

همچنین شبکه اسکای نیوز در گزارش خود از وقوع درگیری مرزی خبر داد و اعلام کرد ارتش رژیم صهیونیستی به ساکنان منطقه مرزی دستور داده از منازل خود خارج نشوند. برخی گزارش‌ها از شلیک موشک‌های ضد زره از سمت لبنان به نیروهای رژیم صهیونیستی حکایت دارد. دیروز برای چند ساعت تبادل آتش بین دو طرف ادامه داشت. برخی منابع نیز نوشتند، حزب‌الله حداقل با یک موشک کورنت، یک‌ تانک مرکاوا و یک خودروی نظامی را منهدم کرده و شماری نظامی صهیونیست را به هلاکت رسانده است.

کد خبر 435919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.