کرونا سطح رقابت میان جشنواره‌های فیلم را به اوج رساند

مجید وثوقی فیلم ساز ساکن سوئیس گفت: تقریباً تمامی جشنواره‌ها در صدد برپایی جشنواره به صورت حضوری هستند، اما دقیقاً در لحظه ۹۰ به این نتیجه خواهند رسید که توانایی برگزاری آن را ندارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجید موثقی در گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی با عنوان "چالش‌های برگزاری جشنواره فیلم در دنیا" اظهار کرد: اگر نگاهی گذرا به روند برگزاری جشنواره‌ها در ماه ژانویه بیندازیم ساندنس، روتردام و برلین از آخرین جشنواره‌هایی بودند که توانستند به صورت حضوری برگزار شوند.

وثوقی تصریح کرد: در آلمان و سوئیس یکی از اولین جشنواره‌هایی که بعد از شیوع کرونا به صورت جدی و آنلاین برپا شد جشنواره‌ مستندی تحت عنوان نیون در سوئیس بود. نکته قابل توجه در جشنواره‌هایی که به صورت آنلاین در دوران کرونا برگزار شدند مجانی بودن آن‌ها بود.

وی ادامه داد: یکی از علل برگزاری چندین جشنواره در کشور سوئیس به صورت مجازی این بود که دولت سوئیس بر این نظر است که تامین منافع مردم نیز حائز اهمیت است و از حقوقی برخوردارند در حالی که جشنواره کَن دقیقاً رفتاری برعکس این موضوع را داشت.

در وضعیت قرمز کرونا جشنواره ونیز و زوریخ به صورت حضوری برگزار می‌شوند

این فیلمساز در خصوص نحوه برگزاری جشنواره لوکارنو گفت: جشنواره لوکارنو به عنوان چهارمین جشنواره مطرح در سطح جهان در بخش فیلم‌های کوتاه که چندین فیلم هم از ایران در آن حضور دارند به صورت آنلاین برگزار می‌شود و در بخش "اوپن دور" به صورت مجازی خواهد بود و به صورت کلی شما می‌توانید ۴۰ فیلم در این جشنواره مشاهده کنید. ولی در بخش فیلم بلند لوکارنو این ویژگی امکان پذیر نیست.

وثوقی در مورد جشنواره ونیز اظهار کرد: جشنواره ونیز که آثار بخش‌های متنوعی مانند سینما تئاتر و غیره را در خود گنجانده است، قصد دارد تنها برای بیان پیشکسوت بودن همچنان بر برگزاری حضوری جشنواره تاکید داشته باشد و تضمین می‌کند که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی میهمانان به بیماری مبتلا نخواهند شد.

وی افزود: پیش‌بینی من این است که این جشنواره، به صورت ناکارآمد و در بخش‌های محدود و با حضور میهمانان محدود برگزار خواهد شد. جشنواره زوریخ نیز تنها جشنواره‌ای است که بعد از جشنواره ونیز به صورت رسمی اعلام کرده که به شکل حضوری برگزار خواهد شد.

مجید وثوقی در خصوص جشنواره کن تصریح کرد: جشنواره کن نیز چندین بار قصد برگزاری به صورت حضوری را داشت و به میهمانان و کسانی که قرار بود در آن حضور داشته باشند ایمیل می‌زد، اما واقعاً شرایط به گونه‌ای است که حتی نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که در ماه سپتامبر مردم بتوانند مثل الان در سینما حضور پیدا کنند و فیلم‌ها را ببینند.

وی گفت: جشنواره تیف که بعد از جشنواره ونیز از جمله جشنواره‌های دارای اهمیت است که در تورنتو برگزار می‌شود. این جشنواره نیز در دوراهی تصمیم برای برگزاری جشنواره به صورت آنلاین یا حضوری قرار دارد. اما با در نظر گرفتن شرایط نامساعد بیماری کرونا در کانادا این جشنواره هم چاره‌ای جز برگزاری به صورت آنلاین را نخواهد داشت.

این فیلم ساز افزود: تقریباً تمامی جشنواره‌ها در صدد برپایی جشنواره به صورت حضوری هستند، اما در لحظه ۹۰ به این نتیجه خواهند رسید که توانایی برگزاری جشنواره را ندارند مخصوصاً در کشورهایی مانند اسپانیا که این موضوع بیش از دیگر کشور مشهود است.

برگ برنده این روزها در دستان نتفلیکس

مجید وثوقی با بیان این که نتفلیکس از جمله برندگان دوران پرهیاهوی شیوع کرونا بود گفت: بسیاری از مردم به تازگی در نتفلیکس اقدام به بازگشایی حساب کاربری کرده‌اند و مدیران نت فلیکس درآمد عظیمی به دست می‌آورند.

وی اظهار کرد: تعداد زیادی فیلم در کشورهای مختلف ساخته شده و آماده اکران هستند، بنابراین سینما حتی اگر فعالیتش بر مبنای ساخت فیلم را موقتاً متوقف کند حداقل برای دو سال تمام مردم جهان فیلم برای دیدن دارد. اما نکته حائز اهمیت این است که در کنار منفعت جشنواره‌ها به منفعت مردم نیز توجه شود.

کد خبر 435911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.