گفتمان خانواده با معناسازی برای ازدواج جوانان دنبال می‌شود

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: موضوع گفتمان خانواده را در شهر اصفهان شروع کرده‌ایم و در این راستا باید جایگاه نهاد خانواده را به درستی ببینیم و برای ازدواج جوانان معناسازی کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کوروش محمدی شامگاه گذشته (دوشنبه) در نشست نخست سلسله نشست‌های نقد و بررسی چالش‌های پیشروی جوانان، با اشاره به اینکه در بحث ازدواج جوانان چالش‌های بسیاری وجود دارد، اظهار کرد: به عنوان یک جامعه سنتی در حال گذار از سنت به مدرنیته در بحث ساختارهای اجتماعی و البته نهاد خانواده دچار تعارضات جدی هستیم که جامعه امروز ما را با افزایش آمار طلاق روبه‌رو کرده است.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: طلاق به خودی خود موضوع بدی نیست اما وقتی آمار این امر از یک حد معمول بالا رفته و افزایش می‌یابد به عنوان یک آسیب مورد توجه است که خود زنگ خطری برای افزایش دیگر آسیب‌هاست.

وی با اشاره به روند ازدواج‌های چهار دهه گذشته در ایران، اظهار کرد: ازدواج‌های گذشته با مدلی که امروز با آن روبه‌رو هستیم همخوانی ندارد و حتی می‌توان گفت ازدواج‌های سنتی گذشته موفق‌تر از امروز بودند زیرا در ازدواج‌های امروز می‌بینیم میزان طلاق در پنج سال ابتدایی زندگی به شدت بالاست و این نوع طلاق‌ها رقمی حدود ۶۵ درصد را تاکنون داشته است.

محمدی علت این موضوع را وجود شرایط اجتماعی و ارتباطی ناموثر دانست و خاطرنشان کرد: امروز خانواده‌ها و جامعه توجه چندانی به تربیت نسل توانمند و با مهارت که توان عبور از چالش‌های اجتماعی و فردی را داشته باشند ندارد که این خود بزرگترین ضعف نهاد خانواده و ساختارهای اجتماعی ماست زیرا جوان فاقد مهارت‌های زندگی بسیار سریع انتخاب‌های خود را انجام می‌دهد و بعد از آن هم هیچ برنامه‌ای برای انتخاب خود ندارد.

باورهای غلط جوانان انتخاب را تک بعدی کرده است

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان مشاوران و معلمان را در تربیت نسل جدید ناموفق دانست و افزود: آمار بالای طلاق بیانگر فاصله اجتماعی بین نسل امروز و زنجیره ارزش‌هاست زیرا در گذشته خانواده‌ها برای تربیت فرزند وقت می‌گذاشتند و توجه به ارزش‌ها برای آنان مهم بود اما جوان امروزی با این باور غلط که انتخاب با ماست و کسی حق دخالت ندارد، انتخاب‌های خود را در بسیاری موارد به اشتباه پیش می‌برد و به صورت تک بعدی تنها با توجه به مواردی چون زیبایی، تحصیلات یا مادیات طرف مقابل انجام می‌دهد؛ این انتخاب‌ها به دلیل نبود مهارت‌های ارتباطی کافی در مدت زمان کوتاهی به طلاق عاطفی یا طلاق رسمی منجر می‌شود.

وی با بیان اینکه مهارت‌های ارتباطی گفتمانی در خانواده‌ها وجود ندارد، تصریح کرد: این موضوع به افزایش آسیب‌های جامعه و شکاف بین خانواده و نسل جدید کمک کرده است تا حدی که سن ازدواج را به سن ۲۸ تا ۳۲ سال رسانده و اگر این فرآیند را کنترل نکنیم و ازدواج ماهرانه و آسان را ترویج ندهیم این عدد سنی ازدواج بالاتر می‌رود و قطعاً به افزایش ازدواج سفید، تجرد قطعی یا روابط نامتعارف جوانان خواهد رسید.

محمدی با بیان اینکه امروز با دلار ۲۳ هزار تومانی و تورم شدید و بیکاری گسترده که گریبانگیر جامعه شده به سختی می‌توان از ازدواج آسان صحبت کرد، ادامه داد: مسئولان باید به واقعیت‌های جامعه نگاه کنند زیرا ۵۰ میلیون تومان تسهیلات ازدواج برای شروع یک زندگی جدید در چنین وضعیتی رقم ناچیزی است و باید خیران مانند دیگر حوزه‌ها به این موضوع ورود کنند.

سختی‌های ازدواج تنها مالی نیست

وی با بیان اینکه سختی‌های ازدواج تنها مالی نیست، اظهار کرد: امروز فقر فکری و اجتماعی بسیاری در جامعه ما وجود دارد و خیران نباید تنها درگیر مسائل مالی باشند زیرا توانمندسازی و مهارت افزایی نیز حوزه بسیار مهمی است که این خیران می‌توانند به آن ورود کنند.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به لزوم آسان سازی امر ازدواج، گفت: امروز هزینه تهیه جهیزیه یک نوعروس در شهر اصفهان بیش از ۱۵۰ میلیون است و حتی در بسیاری خانواده‌ها تا جهیزیه تأمین نباشد به موضوع ازدواج ورود نمی‌کنند و در حالی که ازدواج‌های گذشته با کمک بزرگان و به آسانی انجام می‌شد.

وی با بیان اینکه موانع بسیاری از فضای درون خانواده تا فضای بیرون جامعه برای ازدواج وجود دارد، تصریح کرد: باید کارشناسان و متخصصان امر در کنار خیران به این موضوع وارد شوند و نسخه‌های کارآمدی برای ازدواج مشخص کنند چون با بخشنامه و دستورالعمل دولتی مشکلات این موضوع حل نخواهد شد و تمام راه حل‌های تاکنون برای این مسئله همگی حکم مسکن و درمان‌های غیر مؤثر مقطعی داشته‌اند که لازم است برای حل اثربخش موضوع خیران، دانشگاهیان، دستگاه‌های دولتی همچون بهزیستی، امداد و آموزش و پرورش به کمک سازمان ورزش و جوانان بیایند تا بتوانیم موضوع ازدواج را در بین جوانان ترویج و البته تسهیل کنیم.

آموزش و پرورش ما ناکارآمدی‌های خاص خود را دارد

محمدی آمار طلاق عاطفی به جهت ضعف‌های مهارتی را بالاتر از طلاق رسمی دانست و گفت: موضوع گفتمان خانواده را در شهر اصفهان شروع کردیم که باید نهاد خانواده را به درستی ببینیم و برای ازدواج جوانان معنا سازی کنیم و از آنجا که سمن‌های مردم نهاد بازوان توانمند دولت هستند آنها هم باید برای تسهیل ازدواج به کمک وزارت ورزش و جوانان بیایند و به رفع موانع آن بپردازند و تنها نباید همه دلایل کاهش ازدواج را مالی دانست بلکه موضوعات فرهنگی، تربیتی و اجتماعی هم به اندازه مسائل مالی مهم هستند.

وی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش ما ناکارآمدی‌های خاص خود را دارد، افزود: خانواده‌ها باید فرزندان را به شکل ماهر و با توانمندی‌های فکری تربیت کنند و لازم است آموزش و پرورش هم به کمک خانواده‌ها بیاید و الگوهای سالم در نهاد خانواده را تبیین و به فرزندان منتقل کند آن وقت جوانان ما گرایش بیشتری به ازدواج خواهند داشت.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: باید فرهنگ آسیب دیده ازدواج را ترمیم کرد و در این راه به الگوها و تعامل سالم خانواده و جامعه نیاز داریم و خانواده‌ای که در آن مدام درگیری است نمی‌تواند در نگرش فرزند خود تأثیر خاصی داشته باشد و ایجاد فرهنگ ازدواج نیازمند بخشی از مهارت‌های اصلی زندگی است که این مهارت‌ها باید از سنین کودکی به افراد آموزش داده شود و والدین مهارت فرزندپروری سالم را داشته باشند.

لزوم آشتی مردم با فرهنگ مشاوره

وی با اشاره به لزوم وجود آموزش مهارت‌ها و ارتباط مؤثر در خانواده‌ها، اظهار کرد: مهارت فرزند داری، داماد داری، عروس داری موضوعات مهمی هستند اما امروز در جامعه نگاه مداخله‌جویانه را بیش از نگاه پیشگیرانه شاهدیم بدین معنا که همواره منتظر بروز مشکل هستیم تا بعد آن را حل کنیم در حالی که در کشورهای دنیا نگاه پیشگیرانه برای قبل از وقوع مشکلات چاره‌جویی می‌کند.

محمدی با ابراز تأسف از وجود کودک همسری در جامعه، گفت: به همان میزان که با افزایش سن ازدواج مواجه هستیم کودک همسری را نیز شاهد بوده‌ایم که هر دو به دلیل تغییر در زنجیره ارزش‌های یک جامعه است و امیدواریم با راهکارهای علمی و عملی بتوانیم نگرش و باورها را در افراد تغییر دهیم تا شاهد تغییرات درستی در فرهنگ ازدواج باشیم.

وی با بیان اینکه فرهنگ مشاوره نیازمند تغییر است، تصریح کرد: مردم ما با فرهنگ مشاوره فاصله بسیاری دارند و مراکز مشاوره طلاق بیش از مراکز مشاوره ازدواج مشتری دارد اما اکثر مردم به مشاوره اعتقادی ندارند که باید این فرهنگ غلط را در جامعه تغییر داد و برای این تغییر لازم است مردم را با فرهنگ مشاوره آشتی داد.

کد خبر 435898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.