اندازه گیری دمای بدن روش دقیقی برای تشخیص کروناست؟

نتایج بررسی‌های شده توسط محققان نشان می‌دهد که اندازه‌گیری دمای بدن افراد روش دقیقی برای تشخیص ابتلای افراد به ویروس کووید-۱۹ به شمار نمی‌رود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با وجود اینکه تب داشتن یکی از علائم اصلی بیماری کروناست، اما به چند دلیل مختلف همیشه روش خوبی برای تشخیص ابتلای این بیماری نیست. به عنوان مثال ممکن است فرد به ویروس کووید -۱۹ مبتلا باشد، اما دمای بدن او بالا نباشد. نتایج مطالعه‌ای که در مجله PNAS منتشر شده است نشان می‌دهد بیش از ۵۰ درصد مواقع، فردی که ناقل بیماری بوده، هنگام انتقال آن به دیگران هیچ علائمی از بیماری نداشته است. علاوه بر این نتایج پژوهش دیگری که در مجله MMWR منتشر شده است نشان می‌دهد که ۲۰ درصد از ۱۶۴ بیمار مبتلا به کرونا در این مطالعه تب نداشتند.

علاوه بر این ممکن است فردی تب داشته باشد، اما به بیماری کرونا مبتلا نباشد، زیرا بروز تب ممکن است دلایل بسیار دیگری نیز داشته باشد و دمای بدن افرادی که از بیماری‌های آنفلوآنزا، هپاتیت، مالاریا و آرتریت روماتوئید رنج می‌برند، افزایش پیدا می‌کند. همچنین کودکانی که در حال دندان درآوردن هستند نیز ممکن است دچار تب شوند. مصرف داروهای خاص و مسمومیت غذایی نیز می‌تواند باعث بروز تب شود. موارد دیگری که ممکن است بر افزایش دمای بدن افراد تاثیر بگذارد، فعالیت بدنی و دمای هوای اطراف است.

نتایج مطالعه‌ای که در مجله Chronobiology International منتشر شده است، نشان می‌دهد که دمای بدن انسان در طول روز، هفته و سال متغیر بوده و دارای نوسانات طبیعی است. دمای بدن انسان بین ساعات ۶ تا هشت صبح در پایین‌ترین میزان خود و در ساعات ۶ تا هشت بعدازظهر در بالاترین حد خود است. همچنین دمای بدن معمولاً در فصل زمستان کمتر از فصل تابستان است. نتایج پژوهش دیگری که در مجله Biological Rhythm Research به چاپ رسیده است، نشان می‌دهد که دمای بدن زنان در دوران قاعدگی نیز متفاوت است.

موضوع دیگر این است که ممکن است تب افراد پنهان باشد. در صورتی که فردی داروی کاهنده تب مانند استامینوفن را به دلایل دیگر مانند سردرد، دندان درد یا موارد دیگر مصرف کرده باشد، تب او نیز کاهش پیدا می‌کند. همچنین اندازه‌گیری دمای بدن ممکن است دقیق صورت نگیرد. مکان‌های رایج اندازه‌گیری دمای بدن شامل گوش، دهان و زیر بغل می‌شود و دستگاه‌های سنجش دمای بدن ممکن است از نظر میزان دقت بسیار متفاوت باشد. سازمان غذا و داروی آمریکا نیز اعلام کرده است که این دستگاه‌ها باید به درستی مورد استفاده قرار بگیرند تا بتوانند دمای بدن را به طور دقیق مشخص کنند.

با توجه به دلایل ذکر شده به این نتیجه می‌رسیم که علاوه بر اندازه گیری دمای بدن که روش دقیقی به شمار نمی‌رود، لازم است ارزیابی‌ها و آزمایش‌های بیشتری برای تشخیص ابتلا به کرونا در افراد انجام شود. بنابراین تنها بررسی‌های دمایی روزانه برای بازگشت کودکان به مدرسه یا مکان‌های عمومی دیگر کافی نیست و لازم است مردم همچنان قوانینی مانند فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک و دستکش را رعایت کنند.

کد خبر 435879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.