روحانی: وارد مرحله ارزش افزوده در پتروشیمی و فولاد شدیم

رئیس جمهوری با تاکید بر لزوم فاصله گرفتن از خام فروشی در کشور گفت: در پتروشیمی و فولاد از خام فروشی جدا شده و وارد مرحله ارزش افزوده و زنجیره‌های بعدی شدیم.

به گزارش ایمنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر دوشنبه در نشست تولیدکنندگان و فعالان صنایع پتروشیمی و فولاد کشور به عنوان فعالان خط مقدم جبهه اقتصادی کشور و صادرات مهم کشور گفت: همه تولیدات برای ما بسیار ارزشمند است و سال هم جهش تولید است و اساساً پایه اصلی حرکت جامعه و تأمین نیاز جامعه، اشتغال در جامعه، صادرات به دست آوردن بازارهای هدف و یافتن جایگاه تولیدی در منطقه و جهان تولید است.

روحانی اظهار کرد: مهمترین شرکت‌های پتروشیمی و فولادی هم بار سنگین تولید و هم صادرات غیرنفتی را بر دوش دارند و تأمین ارز مورد نیاز در بازار نیما و هم ایجاد اشتغال لازم برای نسل جوان و تحصیل کرده در این دو بخش صورت می‌گیرد.

وی با بیان این که هر دو صنعت جز صنایع پیشرفته دنیا است، گفت: محصولات ما می‌تواند از نظر کیفیت با محصولات سطح جهان رقابت کند. طبیعی است که از لحاظ کیفیت اگر نتوانیم رقابت کنیم نمی‌توانیم بازار پایداری را در اختیار داشته باشیم.

رئیس جمهور گفت: خوشبختانه زنجیره ما در فولاد یک قدم جلوتر است اما زنجیره در پتروشیمی باید یک قدم فراتر از آنچه تا امروز بوده بردارد. البته آن تقسیم بندی که در محصولات اصلی پتروشیمی انجام می‌گیرد و اسم برده می‌شود آن محصولات را امروز به دست می‌آوریم اما باید محصولات تا مصرف نهایی برای مصرف کننده تولید شود.

روحانی افزود: الان بخشی از محصولات پتروشیمی، بخشی دیگری از پتروشیمی را تأمین می‌کند و آن بخش هم بخش دیگر را تأمین می‌کند. ما این زنجیره را تا مصرف نهایی کامل کنیم. در بعضی بخش‌ها رسیدیم و این زنجیره تا آخر هست بعضی جاها زنجیره پایین دستی را باید کامل کنیم.

وی اضافه کرد: در فولاد البته غیر از شرکت‌های فولادی بخش‌های صنعتی هستند که فولاد یا ورق یا میلگرد یا هر محصولی که محصول نهایی فولاد است را در بخش‌های پایین دستی خود این زنجیره مصرف را کامل می‌کنند.

در پتروشیمی و فولاد وارد مرحله ارزش افزوده شدیم

رئیس جمهوری یادآور شد: هم در پتروشیمی و هم در فولاد، ما از خام فروشی جدا شدیم و وارد مرحله ارزش افزوده و زنجیره‌های بعدی شده‌ایم. اگر فرض کنید، معدن سنگ آهن را کشف می‌کردیم، بعد آن سنگ آهن را حمل کرده و به بندر می‌بردیم و به مقصدی صادر می‌کردیم. ارزش آن سنگ چقدر بود و ارزش فولاد چقدر است؟ این موضوع مهمی است که ثروت جامعه را بالا برده، موجب ایجاد اشتغال و ظرفیت جدیدی برای کشور می‌شود.

روحانی با بیان اینکه در صنعت فولاد، در هر کدام از محصولات زنجیره آن، تولیدات ایران تقریباً دو برابر شده است، اظهار داشت: در کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و فولاد، محصولات ایران در این هفت سال دو برابر شده که کار بسیار بزرگی است. سرمایه زیادی هم برای این کار مصرف شده است.

وی اظهار کرد: اینکه گفته شد، یک طرح در سال‌های گذشته در گل گهر افتتاح شد که هشت هزار میلیارد تومان ارزش این طرح بود، میلیاردها تومان و دلار مصرف می‌شود تا زنجیره‌های صنعتی‌مان را ایجاد کرده و این حرکت را تکمیل کنیم.

میزان تولید پتروشیمی از سال ۹۲ دوبرابر شده است

روحانی با بیان اینکه محصولات پتروشیمی هم در هفت سال گذشته دو برابر شده است، تصریح کرد: میزان تولیدات پتروشیمی از سال ۹۲ تا پایان امسال، دو برابر شده است. اینکه تولید دو برابر شده، هنر بسیار بزرگی است یعنی هرچه تولید در قبل و بعد از انقلاب و در دولت‌های گذشته بوده، در این هفت سال معادل تولیدات آنها تولید و کار شده است که ارزشمند است. این کار شما و شرکت‌های بزرگ و جوان‌های تحصیل کرده و کار مدیران و کارگران ما است. یعنی همه دست به دست هم دادیم و تحول بزرگ را در فولاد و پتروشیمی ایجاد کردیم.

رئیس دولت تدبیر و امید عنوان کرد: گاهی اوقات در برخی از روزنامه‌ها، بعضی از عزیزان مقالاتی می‌نویسند و عنوان می‌کند که مثلاً دولت فلان اوراق را عرضه کرده و این اوراق، سال آینده این موقع باید پرداخت شود بنابراین دولت چیزی را مصرف کرده که دولت بعدی باید این بدهی را پرداخت کند.

رئیس جمهوری بیان داشت: البته این مساله نیازی به پاسخ ندارد ما هم که دولت را آغاز کردیم بدهی کلانی به دوش ما بود که آن را پرداخت کردیم. بخشی از این بدهی هم به دولت بعدی منتقل می‌شود. اما زمانی که ما اینها را محاسبه می‌کنیم، ببینید برای اینکه در فولاد و پتروشیمی، محصول ما تقریباً به دو برابر برسد، چقدر سرمایه مصرف شده است.

روحانی با بیان اینکه این شرایط این فقط در فولاد و پتروشیمی نیست، به موضوع بنزین اشاره کرد و افزود: در آغاز دولت در سال ۹۲ تولید بنزین کشور حدود ۵۰ میلیون لیتر بوده و الان این رقم بیش از ۱۱۰ میلیون لیتر شده و تا آخر سال بیشتر هم می‌شود. بنابراین بنزین هم دو برابر شده، یعنی خودکفایی صورت گرفته است.

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: تولید محصولات کشاورزی ما در آغاز این دولت، ۹۷ میلیون تن بوده و الان به ۱۳۰ میلیون تن رسیده است. یعنی محصولات کشاورزی ما حدود ۳۳ درصد افزایش پیدا کرده است و ما را خودکفا و بی‌نیاز کرده است.

پنج سال متوالی است که در بخش گندم خودکفا هستیم

روحانی گفت: ما بخش عمده گندم را از خارج می‌خریدیم امروز برای تأمین گندمی که مورد نیاز مردم هست، هیچ نیازی نداریم. البته ممکن است برای بخش صنعتی، مقداری از جایی بخریم و وارد کنیم ولی برای نیاز مردم و نان مردم خودکفا هستیم. امسال در سال ۹۹ خودکفا هستیم و در ۹۸، ۹۷، ۹۶ و ۹۵ خودکفا بودیم. در واقع ما ۵ سال پشت‌سرهم در گندم خودکفا هستیم.

رئیس جمهوری افزود: قبل از انقلاب در یک زمان‌هایی که جمعیت کم بوده ممکن است گندم به اندازه کافی وجود داشته است ولی بعد از انقلاب در یک یا دو سال خودکفایی داشتیم ولی هیچ وقت نبوده که ۵ سال متوالی خودکفایی ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه ما مسئولیت کشور را بر عهده داریم نه اینکه فقط مسئولیت دولت را برعهده داشته باشیم، گفت: زمانی که رئیس جمهوری یا دیگر مقامات که به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم از طرف مردم انتخاب می‌شوند مسئولیت آنها، منافع ملی، اهداف ملی و نیازهای ملی است. دوران مسئولیت محدود است و ممکن است ۴ سال یا ۸ سال باشد ولی اساس مسئولیت حفظ کشور است.

رئیس‌جمهوری به ضرب‌المثل «دیگران کاشتند و ما خوردیم و ما می‌کاریم تا دیگران بخورند»، اشاره کرد و گفت: مثلی که از قدیم به ما می‌گفتند که دیگران کاشتند و ما خوردیم، ما باید بکاریم برای آینده که دیگران بخورند حرف درست و واقع‌گرایانه‌ای است.

روحانی تصریح کرد: ما باید خودمان را آماده کنیم و اصلاً توی این فکر نباید باشیم که الان ۱۴ میلیارد در پتروشیمی سرمایه گذاری کردیم و اگر این مبلغ را سرمایه گذاری نمی‌کردیم و در داخل مصرف می‌کردیم یک مقدار وضع ارز با این کار بهتر می‌شد.

وی درباره اهمیت سرمایه‌گذاری برای آینده گفت: ما ارز را داخل مصرف نکردیم بلکه ۱۴ میلیارد دلار در پتروشیمی برای تحقق جهش دوم سرمایه گزاری کردیم و هشت میلیارد هم تا الان برای جهش سوم سرمایه گزاری کردیم.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه برای جهش سوم که ۱۴۰۴ به ثمر می‌رسد، از حالا داریم سرمایه گذاری می‌کنیم، خاطرنشان کرد: هشت میلیارد تاکنون برای جهش سوم سرمایه‌گذاری شده است.

روحانی تصریح کرد: این تفکر نادرست است که ما فکر کنیم که یک طوری این چهار سال را خوب بگذرانیم یا طوری این یک سالی که از دولت ما مانده را خوب بگذرانیم؛ اصلاً این تفکر ناصحیحی است؛ ما برای تأمین منافع ملی و ملت‌مان؛ فرق نمی‌کند این دولت یا دولت بعدی یا دولت قبلی؛ ما همه یک وظیفه سنگین و بزرگی را برعهده داریم.

وی به استماع گزارش مسئولین پتروشیمی و فولاد در این جلسه اشاره کرد و افزود: در حد فرصت این جلسه نکات مورد نظر یا اشکالاتی که مورد نظر آنهاست یا کمکی که دولت باید انجام دهد را مطرح کردند. حالا ممکن است نکات دیگری هم داشته باشید خواهش می‌کنم اگر در بخش پتروشیمی نکاتی دیگری دارید با آقای مهندس زنگنه و اگر در بخش فولاد نکته نظری دارید با مهندس خیابانی در میان بگذارید که ما در جلسه اقتصادی دولت به بحث بگذاریم.

روحانی تصریح کرد: همه مباحث مطرح شده توسط مسئولان پتروشیمی و فولاد در حوزه گمرک، بانک، ارزش افزوده و هر موضوعی که مورد نظر داشتید و درست هم بود اینها را ما باید حل و فصل کنیم.

رئیس جمهوری با تشکر از مسئولان و کارکنان بخش فولاد و پتروشیمی کشور گفت: شما بار سنگینی را بر دوش دارید؛ مردم ما باید بدانند ما در شرایطی که آمریکا ما را تحریم کرد؛ در شرایطی که بدترین فشارها را بر مردم ما وارد کردند و ما الان از اردیبهشت ۹۷، حدود ۲ سال و سه ماه است که در شدیدترین فشار هستیم، توانستیم کشور را اداره کنیم.

رئیس دولت تدبیر و امید گفت: آنها فکر می‌کردند که نه ۲ سال بلکه چند ماه بیشتر دوام نمی‌آوریم و بعد از چند ماه تماس می‌گیریم؛ به قول خودشان می‌گفتند ما شماره تلفن به ایرانی‌ها داده‌ایم که هر وقت خواستند با ما تماس بگیرند؛ فکر می‌کردند که ما مجبور می‌شویم با آنها تماس بگیریم.

در دو سال و سه ماه ۲۳ بار درخواست ملاقات از سران کشورهای غربی داشته‌ام

روحانی با بیان اینکه در این ۲ سال و سه ماه حداقل ۲۳ بار درخواست ملاقات از سوی سران کشورهای غربی داشته‌ام، افزود: در یک سفر نیویورک در سال ۹۶ هشت بار از من تقاضای ملاقات کردند؛ در سال ۹۷ بیشتر و سال ۹۸ که نیویورک بودم تقریباً همه سران کشورهای غربی و اروپایی از ما درخواست ملاقات و مذاکره کردند.

وی تصریح کرد: ما البته ابایی از مذاکره نداشتیم اما ما دنبال نمایش نیستیم ما دنبال حل مساله هستیم و امروز تحریمی بر خلاف همه مقررات بین‌المللی بر ما تحمیل شده و آنها باید این تحریم را بردارند و مبنای ما بر این است که اول باید کار خلافی که انجام دادند را خاتمه دهند.

رئیس‌جمهوری، لغو تحریم‌ها را نه پیش شرط بلکه واقعیت اعلام کرد و گفت: آنها به ملت و دولت ایران فشار آوردند و فقط به دولت ایران فشار نیاوردند؛ تحریم آنها یک تروریسم اقتصادی بوده و در شرایط کرونا یک تروریسم درمانی است؛ حتی اگر ما در جایی بین‌المللی می‌خواهیم وام برای کرونا بگیریم و طرف مقابل حاضر به پرداخت این وام است؛ آمریکایی‌ها مانع هستند. بنابراین علیه درمان ملت ایران اقدام کرده‌اند.

روحانی با بیان اینکه در این ۲ سال و سه ماه همه مردم به سهم خودشان ایستادگی کردند، گفت: تولیدگران در خط مقدم و صنعت فولاد و پتروشیمی در خط جلوی این مبارزه بودند. زیرا اولاً نیازهای داخلی ما را تولید کردند و در اختیار مردم گذاشتند ثانیاً بخش بزرگی از نیازهای ارزی کشور که اصطلاحاً به آن نیمایی میگوییم را تأمین کردند؛ صددرصد آنچه قول داده بودند و بیشتر از صددرصد را تأمین کردند.

وی افزود: البته شرایط ما یک شرایطی است که امسال پتروشیمی ما می‌بایست ۱۵ میلیارد ارز نیمایی می‌آورد؛ البته بازار یک مقدار متفاوت است؛ وقتی قیمت نفت پایین می‌آید قیمت گاز، پتروشیمی سایر محصولات که وابسته به زنجیره نفت هستند هم کاهش پیدا می‌کنند اما در عین حال با سختی‌هایی که وجود دارد و برخی از این سختی‌هایی که در جلسه مطرح کردند که قصد بیان جزئیات آن را ندارم اما دنبال حل آن هستیم؛ در مجموع امروز بار سنگینی را در سال ۹۹ هم بر دوش گرفتند.

فولاد و پتوشیمی در ۴ ماه اول سال به تعهدات خود عمل کردند

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: در ۴ ماه اول امسال هم بخش فولاد و هم بخش پتروشیمی به تعهدات خودشان عمل کردند و اتفاقاً ما که تقاضا می‌کنیم که صادرکنندگان عزیز ارز را به موقع بیاورند دو بخش بزرگی که بالاترین ارز را وارد کشور می‌کنند یعنی پتروشیمی و فولاد اینها به موقع آوردند و به موقع می‌آورند.

روحانی گفت: باید در اینجا در این سختی‌های ۲ سال و سه ماه در بخش پتروشیمی، ما همیشه بار را به دوش مهندس زنگنه می‌گذاشتیم از وی تشکر می‌کنیم؛ از وزارت صمت در مسئولیت‌های مختلف از وزیران قبلی و همین طور از آقای خیابانی که کار بزرگی انجام گرفت، تشکر می‌کنیم.

وی افزود: مردم مطلع باشند که اگر دولت افتخار می‌کند که در برابر آمریکا و تحریم و فشار خارجی می‌ایستد، این ایستادگی منوط به کمک همه تولیدکنندگان، سرمایه گذاران، کارآفرینان و مخصوصاً زنجیره پتروشیمی و فولاد است که بار بسیار سنگینی را بر دوش داشتند.

رئیس‌جمهوری افزود: می‌خواهم به عنوان رئیس‌جمهوری ملت ایران از این عزیزان برای اینکه کار بزرگی در این ۲ سال و سه ماه انجام دادند، تشکر و سپاسگذاری کنم. مطمئنم امسال و سال آینده هم با همان قدرت و شهامت و تولید بیشتر کار ادامه می‌یابد.

با پایان طرح‌های ۱۷ گانه ۲۵ میلیون تن به تولید محصولات پتروشیمی اضافه می‌شود

روحانی گفت: اگر امسال تا پایان سال طرح‌های ۱۷ گانه همه به افتتاح و نتیجه برسد حدود ۲۵ میلیون تن به محصولات پتروشیمی اضافه می‌شود و ۲۶ میلیون تن هم در فولاد که این رقم بسیار بزرگی در یک سال است که در سال ۹۹ انجام می‌شود.

وی به تأثیرات رشد صنعت فولاد بر دیگر بخش‌ها از جمله راه آهن و آب اشاره کرد و گفت: بخشی از صنایع دیگری هم که در این جلسه حضور نداشتند، اهمیت بالایی دارند. آلومنیوم و مس هم جزو موارد ارزشمند کشور هستند و شرکت‌های دیگری هم هستند که به سهم خودشان صادرات دارند و آنها هم ارز را در سامانه نیما عرضه می‌کنند.

باید آب دریاها را به فلات قاره برسانیم

رئیس جمهور با بیان این که در مساله آب هم قدم‌های بزرگی برداشته شده است، گفت: باید آب دریاها را به فلات قاره برسانیم که البته در مساله آب باید خیلی کارها انجام دهیم که یکی از آن رساندن آب دریا به فلات قاره است.

وی گفت: امسال سدهای فراوانی افتتاح کردیم و تا آخر سال هم به افتتاح خواهیم رساند. در گفت و گو با وزیر نیرو او گفت که اضافه بر آنچه که قول دادیم تا اوایل سال آینده ۸ تا ۸ سد را به افتتاح می‌رسانیم.

روحانی افزود: علاوه بر این که ما باید سد بسازیم و از آبیاری مدرن در کشاورزی استفاده کنیم، یکی از کارهایمان این است که آب دریا را به فلات قاره بیاوریم و در این راه صنعت فولاد پیش قدم شده است که امیدواریم در مهرماه اولین بخش این آب از منطقه خلیج فارس و دریای عمان وارد فلات قاره ما می‌شود و به گل گهر می‌رسد که این قدم مهم و مبارکی است که انجام می‌گیرد.

رئیس جمهوری با بیان اینکه دولت به تعهدات خود متعهد است و به دلیل تلاش همه شرکت‌ها و تولیدکنندگان داخل بسیار امیدوار است، گفت: منافع شرکتی برای شرکت‌های پتروشمی و فولاد مهم است چرا تولیدات برای شما مهم است و از افتخارات شما است اما هر جا بین بنگاه و کشور دوراهی ایجاد می‌شود، بین منافع ملی و کشور و منافع بنگاهی منافع کشور را در نظر بگیرید،

رئیس جمهوری از شرکت فولاد خواست یک سهم از سهم‌های شناور خود را عرضه کند چرا که باعث زنده شدن بورس می‌شود.

به گفته روحانی یک سهم آن آنقدر ارزشمند است که با ۱۰ بنگاه که سهم خود را عرضه کنند برابری می‌کند. بنابراین وقتی فولاد یک سهم شناور خود را عرضه کند با این کار هم بورس متحول می‌شود و هم آنها هم نیازمندی‌های ریالی شأن تأمین می‌شود. به جای این که برای تأمین مالی اوراق پخش کنند با عرضه سهام نیازمندی هایشان را مرتفع می‌کنند و طرح‌های نیمه تمام خود را تکمیل می‌کنند.

وی گفت: بنابراین توصیه می‌کنم به این که سهام را در بورس عرضه کنید که به نفع بورس و به نفع مردم و هم به نفع خودتان است. یعنی پولی که شما نیاز دارید بازار سرمایه بهتر از بازار پول است. بازار سرمایه سریع‌تر به شما جواب می‌دهد و رقم درشت‌تر به شما می‌دهد و از طرف دیگر در یک زمان کوتاه می‌توانید سهام خود را بفروشید.

رئیس جمهوری افزود: من از شما تشکر می‌کنم که در طول مدت ۷ سال گذشته مخصوصاً در این ۲ سال و سه ماه و امروز ارز مورد نیاز بانک مرکزی را تأمین می‌کنید و طرح‌های نیمه تمام خود را تکمیل می‌کنید خواهش می‌کنم در عرضه سهام به بورس هم جدیت بیشتری به خرج دهید.

روحانی تاکید کرد: به گونه‌ای نیازمندی‌های داخلی را تأمین کنید که علامت نادرست به ارز داده نشود چرا که بعضی وقت‌ها طوری عرضه می‌کنیم که ممکن است علامت نادرست به ارز بدهد و هم ممکن است بازار را تحت فشار قرار دهد و فرایند تولید محصولات ما را گران‌تر در بیاورد. همه یک کشور هستیم و یک منفعت ملی داریم و همه باید برای آن منفعت تلاش کنیم.

بر اساس گزارش ایرنا، رئیس دولت تدبیر و امید گفت: امیدوارم که خداوند به همه توفیق دهد که بتوانیم وظیفه بسیار سنگینی که در این مقطع تاریخی بر دوش داریم را انجام داده و بتوانیم در ماه‌های آینده شرایط بهتری داشته باشیم.

کد خبر 435871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.