محمودیان و الهیاری درگذشت مهدی ذوفن را تسلیت گفتند

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، درگذشتِ مهدی ذوفن، پیشکسوت هنر قلم‌زنی و قلم‌گیری اصفهان را تسلیت گفت.

به گزارش ایمنا، پویا محمودیان (معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی)، با صدور پیامی درگذشتِ مهدی ذوفن (پیشکسوت هنر قلم‌زنی و قلم‌گیری اصفهان) را به خانواده او و جامعه هنرمندان صنایع‌دستی کشور تسلیت گفت.

در متن پیام تسلیت محمودیان آمده است:

«انا لله و انا علیه راجعون

دست تقدیر خداوند بار دیگر گلی از بوستان فرهنگ و هنر ایران زمین را برچید، با نهایت غم و سوگواری، گوهری بی‌بدیل از صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در سپهر درگذشتگان این عرصه، آسمانی و جاودانی شد.

استاد مهدی ذوفن، استاد برجسته و پیشکسوت بی‌مثال هنر قلم‌زنی ایران از سرای فانی رخت بربست و راه دیار باقی پیش گرفت. استادی که بسیاری از استادان کنونی افتخار شاگردی و پیروی از او را داشتند.

معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، درگذشت این هنرمند شریف و به یاد ماندنی را به صاحب‌دلان هنرشناس و هنردوست، جمیع هنرمندان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، همکاران و خانواده محترم و بزرگوار او تسلیت گفته و برای عزیزان داغدارش، صبر و آرامش و برای آن مرحوم از درگاه ایزد منان، رحمت واسعه الهی مسئلت دارد.

زنده‌یاد مهدی ذوفن یکی از فرزندان استاد به نام رشته قلم‌زنی، استاد محمدتقی ذوفن است. او متولد ۱۳۰۹ در اصفهان بود. این هنرمند فقید در رشته قلم‌گیری یا براده‌برداری که یکی از شیوه‌های بسیار معتبر قلم‌زنی است، هنرآفرینی می‌کرد.

اخیراً کتابی به نام «نقش عشق» در خصوص هنر قلم‌گیری از او به چاپ رسیده است.»

همچنین فریدون الهیاری مدیرکل میراث فرهنگی‌، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان نیز درگذشت این هنرمند را تسلیت گفته و نوشته است:

«انالله و اناالیه راجعون

دیار نصف جهان بار دیگر در سوگ از دست دادن یکی از هنرمندانش که خالق آثاری بی بدیل بود، نشسته است.

بدون شک شادروان "مهدی ذوفن" که از خاندانی هنرمند در سال ۱۳۰۹ خورشیدی پا به عرصه وجود نهاد، همچون پدر هنرمندش مرحوم حاج حسن علی قلمزن (ذوفن) توانست در عرصه هنر قلمزنی بیش از ۸۵ سال فعالیت کند به نحوی که امروز بخشی از هنر ارزشمند وی (در کنار ۲۰۰ اثر ارزشمندی که از وی باقیمانده) در تزئین درهای حرم آسمانی امام رضا (ع) به چشم خورده و یادگاری است از همت والای این هنرمند پیشکسوت در امتداد بخشیدن به حیات فرهنگی و تمدنی دیار کهن نصف جهان.

او در ایام طولانی هنرورزی خود از محضر اساتید بزرگی همچون مرحوم عیسی بهادری، جواد رستم شیرازی، استاد بهزاد و بسیاری از هنرمندان دیگر در هنرهائی همچون: قلمزنی و نگارگری سرآمد روزگار شد.

بدینوسیله درگذشت این هنرمند فرهیخته که عمر پربرکت خود را در راه اعتلای فرهنگ و هنر این سرزمین صرف نموده و به عنوان پدری فرزانه، یکی از فرزندان خود را در ایام دفاع مقدس در راه دفاع از میهن و آئین خویش تقدیم انقلاب کرد را به تمامی هنرمندان و دوستداران هنر و میراث کهن فرهنگی این سرزمین صمیمانه تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم.

فریدون اله یاری

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان»

کد خبر 435815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.