تیم‌کوک؛ مرد انعطاف‌پذیر جهان

تیم‌کوک موفق شد شرکت اپل را از نوسانات سخت به ثباتی شگفت انگیز برساند و جایزه انعطاف در برابر تغییرات را از آن خود کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تیم‌کوک در سال ۲۰۱۱ به عنوان مدیر عامل شرکت اپل برگزیده شد و دقیقاً در زمانی که اپل در حال طی کردن دوران تولید محصولات انقلابی خود بود، توانست اعتبار تاریخی این برند را احیا کند. مجله تایمز در ماه آوریل سال ۲۰۱۱، تیم‌کوک را در لیست ۱۰۰ مرد بانفوذ سال قرار داد. در ادامه شما را با دوران تحصیل، مدیریت اجرایی شرکت اپل و افتخارات این نابغه دنیای تکنولوژی آشنا می‌کنیم:

تولد و تحصیل

تیموتی دی کوک در سال ۱۹۶۰ در ایالت آلابامای آمریکا به دنیا آمد. تیم دوران دبیرستان خود را در مدرسه رابرتزدیل طی کرد و در سال ۱۹۷۸ به عنوان دومین دانش‌آموز برتر این دبیرستان فارغ التحصیل شد. سپس او در در رشته مهندسی صنایع وارد دانشگاه آبرن آلاباما شد. او پس از فارغ التحصیلی در سال ۱۹۸۲ شروع به تحصیل در رشته MBA کرد و در یک شرکت رایانه‌ای ماشین‌های تجاری آی بی ام به مدت ۱۲ سال مشغول به کار شد. سپس او وارد شرکت کامپک شد، اما فقط ۶ ماه به کار خود در این شرکت ادامه داد و پس از آن برای مصاحبه شغلی به شرکت اپل رفت.

فعالیت در شرکت اپل

زمانی که تیم‌کوک وارد شرکت اپل شد، این کمپانی روزهای درخشانی را سپری نمی‌کرد. کوک فعالیت خود را در شرکت اپل به عنوان مدیر ارشد فروش و عملیات جهانی و رئیس بخش خدمات مشتریان آغاز کرد. یک سال پس از پیوستن تیم‌کوک به اپل یعنی در سال ۱۹۹۸، این شرکت توانست از ضررهای سنگین سال پیش خلاصی یابد و بار دیگر به سوددهی برسد. تیم‌کوک در ژانویه سال ۲۰۰۷ به مقام مدیریت عملیاتی شرکت اپل رسید و در همین سال شرکت اپل آیفون را به جهان معرفی کرد. کوک در سال ۲۰۰۹ به ریاست اجرایی این شرکت منصوب شد.

مدیر اجرایی اپل

استیو جابز که با بیماری سرطان می‌جنگید در سال ۲۰۱۱ از مقام مدیر عاملی اپل استعفا داد و تصمیم گرفت رئیس هئیت مدیره باقی بماند؛ بنابراین تیم‌کوک به عنوان مدیر عامل جدید شرکت اپل انتخاب شد. مجله فوربز در یادداشتی اعلام کرد که همکاری جابز و کوک، شرکت اپل را از مارپیچ سقوط نجات داد. شرکت اپل در سال ۲۰۱۴ بزرگ‌ترین خرید تاریخ خود را انجام داد و بیتس الکترونیکس (Beats Electronics) را به مبلغ سه میلیارد دلار خریداری کرد.

تیم‌کوک در همین سال، در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اعلام کرد که آخرین نسخه سیستم عامل اپل برای دسکتاپ و گوشی‌های همراه آماده شده است. در سپتامبر همان سال اپل از گوشی‌های آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس رونمایی کرد که ویژگی‌های جدیدی مانند Apple Pay و Burst Selfies به آن‌ها اضافه شده بود. همچنین کوک اولین محصول دوران مدیریتی خود را با نام اپل واچ که یک گجت پوشیدنی بود و فاکتورهای مربوط به تناسب اندام و سلامت کاربر را اندازه می‌گرفت، به دنیا معرفی کرد. در دوران مدیریت تیم‌کوک، آیفون توسعه پیدا کرد و آیپدهای جدید نیز معرفی شدند تا خط تولید اپل از رشد باز نماند.

جوایز و افتخارات تیم‌کوک

فاینانشال تایمز در سال ۲۰۱۴ تیم‌کوک را به عنوان برترین مرد عرصه تجارت و تکنولوژی انتخاب کرد. او در سال ۲۰۱۵ موفق به دریافت جایزه انعطاف در برابر تغییرات شد و در همان سال مجله فورچون او را بزرگ‌ترین رهبر دنیا نامید. علاوه بر این در همان سال تیم‌کوک موفق به دریافت جایزه ویژه کمپین حقوق بشر شد.

کد خبر 435701

برچسب‌ها