تفاهم‌نامه‌های مهارت آموزی عملیاتی شود

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان بر اجرایی و عملیاتی شدن تفاهم‌نامه‌های منعقد شده میان فنی‌وحرفه‌ای و سازمان فاوای شهرداری، سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فریده روشن صبح امروز (یکشنبه) در یکصد و سی و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به نامگذاری هفته اول مرداد به نام هفته مهارت و کارآفرینی، اظهار کرد: کارآفرینی راهبردی اثربخش برای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور و یکی از راه‌های عبور از بحران‌های اقتصادی به ویژه معضل بیکاری و به تبع آن پیشگیری از بسیاری آسیب‌های اجتماعی است.

وی افزود: نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد افزایش فعالیت‌های کارآفرینانه همواره با افزایش تولید ناخالص ملی و در نتیجه افزایش درآمد ملی، رفاه و آسایش در جامعه همراه بوده و از طرفی افزایش مهارت‌های کارآفرینی به ایجاد مشاغل پایدار و موفقیت در کسب و کار پیوند خورده است و از این رو توسعه آموزش‌های مهارتی که بخش عمده‌ای از آن مربوط به مهارت‌های فنی و حرفه‌ای است اهمیت ویژه دارد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه، سازمان فنی و حرفه‌ای به عنوان متولی آموزش‌های مهارتی سهم بالایی در ایجاد بستر اشتغال‌زایی در کشور عهده‌دار است، تصریح کرد: بررسی چالش‌هایی موجود در فرآیند آموزش‌های فنی و حرفه‌ای می‌تواند به هرچه مؤثرتر بودن این نهاد یاری رساند.

وی با بیان اینکه شایستگی هر نظام آموزشی منوط به توانمندی‌ها و قابلیت حرفه‌ای معلمان و مربیان آن است، خاطرنشان کرد: از آنجا که تحقق هر آرمانی از جمله ارتقای کیفیت آموزش‌های مهارتی در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در گرو مربی است بنابراین هیچ بهبود و اصلاحی بدون همکاری و مشارکت مربیان، موفق به تغییرات بنیادی نخواهد شد و از طرفی در ارزیابی نظام آموزشی سازمان، به شایستگی‌های ایجادشده در مهارت آموختگان توجه ویژه‌ای می‌شود.

روشن ادامه داد: عوامل بسیاری برای دستیابی به این هدف شناسایی شده که از میان همه، مربی در مقام سرمایه انسانی، یکی از عوامل اثرگذار به شمار می‌رود و گزینه‌ای است که می‌تواند با تأثیر بر روی سایر عوامل و شرایط، مسیر تحول و موفقیت را هموارتر کند.

وی اضافه کرد: با وجود ماهیت آموزشی سازمان اما ساعات کاری مربیان مطابق سازمان‌های آموزشی نبوده و این باعث کاهش انگیزه مربیان می‌شود، بنابراین کارکنان سازمان از وزیر کار جهت اصلاح این فرآیند تقاضای جدی دارند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: تخصیص نیافتن اعتبارات کافی، سیاست زدگی مدیران ارشد سازمانی، بی انگیزگی کارکنان به علت فقدان سیستم حقوق و مزایا و پاداش مناسب نیز دیگر معضلات پیشروی آموزش‌های مهارتی است.

وی تصریح کرد: در حوزه سیاست گذاری متولیان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، تشکیل نشدن نهاد سیاست گذار واحد و تکثر سازمان‌ها و نهادهای دست‌اندرکار در این مقوله به بهانه تخصص گرایی سازمانی و با تجهیزات و استانداردهای ناکافی و شیوه‌های آموزشی غیر مؤثر و مربیان آموزش نادیده و کمتر ماهر، در بازار مخاطبین این آموزش‌ها چنان نابسامانی و سردرگمی ایجاد کرده که به راحتی توسط سودجویان مورد سو استفاده قرار می‌گیرد.

روشن افزود: تعریف چند فرایند ساده در اخذ مجوزهای آموزشی از هر سازمان، نهاد و اداره‌ای بدون توجه به رعایت پیش نیازهای این موضوع نه تنها کمکی به ارتقای سطح مهارت متقاضیان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای از نهادهای متولی موازی نکرده بلکه این افراد را با برگه‌ای کاغذ به نام گواهینامه آموزشی در بازار تشنه مهارت واقعی تنها می‌گذارد، کاری که در سال‌های اخیر در حوزه آموزش عالی منجر به افت کیفیت مدارک دانشگاهی و تغییر نگاه جامعه به تنزل اعتبار این اوراق بهادار شد.

وی تاکید کرد: تقویت مشارکت‌های مردمی و بخش خصوصی یکی از راهکارهای برون رفت از مشکلات سازمان است و این مستلزم تغییراتی برای وضع قوانین شفاف و جامع و ایجاد مکانیزم مناسب و تعاملی و بازخوردی جهت ارتقای کیفیت تصمیمات مشارکتی است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: باید بسترهای لازم برای هم افزایی با سازمان‌های مختلف که از مهم‌ترین آن‌ها مدیریت شهری است، فراهم شود که در این راستا تفاهم نامه‌هایی با سازمان فاوا و سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی و اداره کل میراث فرهنگی عقد شده که بر اجرایی و عملیاتی شدن این تفاهم نامه‌ها تاکید می‌شود.

کد خبر 435694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.